شفاف‌سازی؛ پایه فعالیت موسسات خیریه
کد خبر: 3808691
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

شفاف‌سازی؛ پایه فعالیت موسسات خیریه

گروه اجتماعی- معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان تأکید کرد: اگرچه سمن‌ها غیر انتفاعی هستند اما باید در حوزه عملکرد خود گردش مالی داشته باشند و موسسات خیریه باید شیشه‌ای باشند.

شفاف‌سازی؛ پایه فعالیت موسسات خیریهبه گزارش ایکنا از زنجان، خدابخش مرادی‌نافچی امروز 14 اردیبهشت‌ماه در آیین افتتاحیه دومین دوره آموزشی توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد استان زنجان که در سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: سمن‌ها دغدغه‌های جمعی را دنبال می‌کنند و با تفکر و اندیشه غیرسیاسی و با روحیه‌ای داوطلبانه به دنبال حل مشکلات هستند.
وی روند روبه‌رشد سمن‌ها در زنجان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از آن‌جایی که یک موضوع یا دغدغه ذهنی، فضایی را فراهم می‌کند که اندیشمندانی دور هم جمع شوند و در همان راستا فعالیت کنند، می‌توان گفت که سمن‌ها جزو فرهیختگان به شمار می‌روند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان ادامه داد: سمن‌ها در راستای برطرف کردن چالش‌ها و مسائلی که جامعه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، گام برمی‌دارند، مشروط بر این‌که مسئله را بشناسند و هم‌گرایی، پویایی و وحدت را با سایر سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم و دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنند.
وی با تاکید بر این‌که متاسفانه در برخی استان‌ها، شاهد عدم همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی با سمن‌ها هستیم، افزود: در حوزه فعالیتی سمن‌ها، مدیران ذی‌ربط هم باید حضور داشته باشند؛ در واقع باید چابک‌سازی شود و از همه مهم‌تر این‌که اگر سمن‌ها برنامه ارائه دهند و زمینه را برای تحقق آن فراهم کنند، آمادگی واگذاری امور اداری به سازمان‌ها وجود دارد.
مرادی‌نافچی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای موثر سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه، ایجاد فضای طمانینه، تقویت امید، اعتماد و نشاط اجتماعی است، تصریح کرد: در واقع برای حضور سمن‌ها و متعاقب آن، اثرگذاری در فضای عمومی کشور، نه تنها اندیشه بلکه باید عمل شود.
این مسئول همچنین با تاکید بر این‌که مردم، رصدکنندگان قوی در عملکرد سمن‌ها هستند، یادآور شد: اگرچه سمن‌ها غیر انتفاعی هستند اما باید در حوزه عملکرد خود گردش مالی داشته باشند و موسسات خیریه باید شیشه‌ای باشند؛ در واقع باید کمک‌کنندگان، دریافت‌کنندگان و مردم عادی بدانند که چه مقدار وارد مجموعه شده، چه عملیاتی انجام شده و چه اقشاری با چه مکانیزمی باید این خدمات را دریافت کنند.
مرادی‌نافچی خاطرنشان کرد: مردم در خصوص سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه معمولا سئوال می‌کنند که اعضای هیئت‌مدیره چه کسانی هستند. از همین‌رو، نقش اجتماعی، مقبولیت اجتماعی و عملکرد مناسب فرد در انتخاب به عنوان مدیرعامل می‌تواند در افزایش میزان اعتماد اجتماعی کمک کند.
انتهای پیام
captcha