فکر هدایت‌گر و موج‌آفرین رهبری در شرح نهج‌البلاغه هویداست
کد خبر: 3837746
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
آیت‌الله اعرافی:

فکر هدایت‌گر و موج‌آفرین رهبری در شرح نهج‌البلاغه هویداست

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم رونمایی از کتاب شرح نهج‌البلاغه اثر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، بیان کرد: می‌توان فکر منظوم، اثرگذار، هدایتگر و موج‌آفرین و منسجم ایشان را بر کل شرح‌شان بر نهج‌البلاغه دید؛ شرحی که با رویکرد الهام‌گیری و پیاد‌ه‌سازی واقعیات دوران امام علی(ع) برای اداره امروز جامعه نگاشته شده است.

فکر منسجم و هدایتگر رهبری در شرح نهج‌البلاغه هویدا است/ به آیت‌الله خامنه‌ای افتخار می‌کنیمبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، چهارم شهریورماه در مراسم رونمایی از کتاب «شرح نهج‌البلاغه» اثر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مدرسه عالی دارالشفاء با بیان اینکه نهج‌البلاغه دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است، گفت: اگر ارزیابی‌های سندی را کنار بگذاریم عظمت و شکوه محتوایی و مضمون زیبا و کم‌نظیر این کتاب، حکایت‌گر اعتبار و ارزش آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه در طول تاریخ به ویژه قرن اخیر و دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گرچه آنچنان که شایسته این کتاب است، نبوده، تصریح کرد: از ابتدای گردآوری نهج‌البلاغه این سؤال و شبهه مطرح شده و آن بحث سندی این اثر است؛ زیرا این کتاب از کلمات و سخنان امیر مؤمنان(ع) گردآوری شده است و طوری نیست که خود معصوم(ع) آن را یکجا و منسجم بیان فرموده باشد.

اسناد معتبر نهج‌البلاغه

اعرافی با بیان اینکه خطبه‌های این کتاب شریف از دل متون و مصادر حدیثی بیرون آمده و شریف رضی به آن نظم بخشیده است، اظهار کرد: بخش زیادی از این کتاب دارای سند و برخی بدون سند و یا دارای ضعف در سند است که در همین زمینه در حوزه علمیه پیرامون این کتاب شریف کارهای تحقیقی انجام شده است. این پرونده روشن است که درصد بسیار زیادی از این خطبه‌ها در مصادر شیعه و سنی بوده و منسوب به امیرالمومنین(ع) است و اسناد آن در حد بالای اعتبار بیان شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه محور دوم مورد توجه در حوزه کار در زمینه مستدرکات نهج‌البلاغه است، گفت: همه معتقدند که خطبه‌ها و نامه‌های امام(ع) بیش از تعداد فعلی است و کتبی که در این زمینه نوشته شده در یک مجموعه 12 جلدی به چاپ رسیده است.

اعرافی با اشاره به محور سوم یعنی ترجمه نهج‌البلاغه افزود: در زمینه ترجمه نهج‌البلاغه به زبان‌های زنده دنیا به صورت کلی ضعف داریم؛ زیرا کتاب مقدس به بیش از هزار زبان و لهجه و گویش ترجمه شده که بسیار جذاب از لحاظ شکل و محتواست، ولی آخرین آمار ما از ترجمه قرآن صد زبان است که یکدهم ترجمه‌های کتاب مقدس است و متأسفانه بسیاری از این ترجمه‌ها اتقان لازم را نیز ندارد.

فکر هدایتگر و موج‌آفرین رهبری در شرح نهج‌البلاغه هویداست

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه صد ترجمه در حدود 20 زبان از نهج‌البلاغه وجود دارد، ادامه داد: حوزه در ترجمه قرآن و نهج البلاغه قدم‌های خوبی برداشته و در زمینه برخی متون حدیثی هم قدم‌هایی برداشته شده است.

خلأ شرح موج‌آفرین بر نهج‌البلاغه

وی با بیان اینکه در شرح، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه قریب به 300 شرح نوشته شده است که برخی از آن‌ها از سوی فقهای متأخر نوشته شده است، اظهار کرد: در دوره متأخر ما چند شرح خوب پدید آمده است، گرچه خلأهایی هم وجود دارد و در مجموع شرح موج‌آفرینی در حوزه نداشته‌ایم.

اعرافی با بیان اینکه قراردادن نهج‌البلاغه در قالب یک رشته درسی هم صورت گرفته است، بیان کرد: با وجود این فعالیت‌ها حق نهج‌البلاغه ادا نشده است؛ زیرا کتاب زندگی و اداره جامعه است؛ توحید ناب و پیچیده‌ترین اندیشه‌های توحیدی در نهج‌البلاغه هست که در جای دیگری نیست همچنین مباحث سیاسی در آن پررنگ است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری با فکر و ذهن قوی وارد این ساحت شده‌اند و ماحصل آن امروز رونمایی خواهد شد، افزود: این اثر مانند همه میراث مقام معظم رهبری، دارای روانی و جذابیت است در عین اینکه واجد دقت و عمق لازم است.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه بیان جذابی است و بیان رهبری هم در این اثر، جذاب است، ادامه داد: شرح ایشان با رویکرد الهام‌گیری و پیاد‌ه‌سازی واقعیات دوران امام علی(ع) با دوره امروز است و از بیانات امام علی(ع) برای اداره امروز جامعه بهره برده‌اند.

اعرافی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی، تاریخی و تحلیلی در این شرح حائز اهمیت است، اضافه کرد: ایشان  در این اثر فرموده‌اند که ما هگل و کانت و .. را جلو می‌آوریم، ولی از گنج‌هایی که خودمان داریم غفلت می‌ورزیم.

وی افزود: رویکرد مبارزاتی، سیاسی و حکومتی که در نهج‌البلاغه موج می‌زند در این  اثر کاملاً شفاف و نمایان است؛ همچنین ویژگی دیگر این اثر، آن است که انسان با خواندن آن تشویق به عمل و اثرپذیری می‌شود نه اینکه صرفاً بخواهد وارد وادی نظری شود.

فکر هدایتگر و موج‌آفرین رهبری در شرح نهج‌البلاغه هویداست

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: از دیگر ویژگی این اثر آن است که می‌توان فکر منظوم، اثرگذار، هدایتگر و موج‌آفرین و منسجم ایشان را بر کل این شرح که از دوره جوانی تا دوره کنونی را شامل است ببینیم؛ زیرا در کل اثر، یک خط فکری وجود دارد که تعالی یافته و پخته‌تر شده و در این اثر تقوا، اخلاص و فداکاری، ایثار و گذشت ایشان دیده می‌شود؛ یعنی شرحی است  که به قیمت زندان و تبعید گفته شده است.

اعرافی با بیان اینکه این شرح با مجاهدت در میدان و مقاومت در صحنه گره خورده و برای این شرح هزینه داده شده است، ادامه داد: نهج‌البلاغه امروز هم می‌تواند جهان را تکان داده و موج مقاومت را به پیش ببرد؛ کتابی که عالمان مسیحی را تسخیر کرد می‌تواند موج مبارزه با ظلم و ستم را در جهان پیش ببرد و همین روح است که در رهبری تجسد یافته است.

وی با اشاره به فرمایش رهبری در هنگام دست‌گیری کشتی متجاوز انگلیسی، بیان کرد: وقتی قایق‌های ایران این کشتی را محاصره کردند پیام آمد که دو کشتی برای مقابله با قایق‌های ما در حال حرکت در تنگه هرمز هستند، ولی ایشان دستور دادند تا جلو بروید و نهراسید؛ باید به چنین رهبری افتخار کرد که با این قدرت و بدون هراس می‌فرماید جلو بروید؛ این نهج‌البلاغه عملی، عینی و مایه افتخار حوزه و جبهه مقاومت است.

انتهای پیام

captcha