چگونه حق مطلب زیارت را به‌‌ جا آوریم؟
کد خبر: 3853232
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

چگونه حق مطلب زیارت را به‌‌ جا آوریم؟

گروه اندیشه ــ حجت‌‌الاسلام سیدحسین مؤمنی با اشاره به اهمیت زیارت ائمه(ع)، بیان کرد: همه کسانی که به زیارت ائمه(ع) مشرف می‌‌شوند، در حقیقت بهره‌‌ای از معرفت دارند، اما آنچه زیارت را به نتیجه می‌‌رساند این است که انسان تمام هم و غم خود را متوجه مزور کند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر، شب گذشته، 6 آبان‌ماه، با سخنرانی حجت‌‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

وی در سخنان خود بیان کرد: بی‌‌تردید تمام تلاش انسان در دنیا، باید برای رفع حجاب‌‌ها و رسیدن به مقام قرب الهی باشد و حتی در امور مادی نیز چنین است که باید تلاش کرد. قرآن کریم نیز فرمود: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؛ یعنی برای تقرب به خداوند متوسل به وسیله شوید. پس حتما باید ما به سمت تقرب به خدا حرکت کنیم و به تصریح قرآن، برای تقرب به خدا باید به وسیله متوسل شویم. ذیل این آیه نورانی نیز حضرات معصومین(ع) فرمودند که این وسیله ارتباطی میان مردم و خدا ما هستیم و فرمودند به واسطه ما است که خدا شناخته و عبادت می‌‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نیز فرمودند که محل ارتباطی میان مردم با خدا ما هستیم، لذا باید درِ خانه اهل بیت(ع) رفت، از این جهت که اینها وسیله‌‌های تقرب ما به خدا هستند. همچنان‎که در زیارت جامعه کبیره فرمود حضرات معصومین در قوس صعود و قوس نزول واسطه بین بندگان با خداوند هستند و آنچه از خیر بخواهد به مردم برسد، به برکت آنهاست و اگر بندگان بخواهند به سوی خداوند سیر داشته باشند نیز امضای امام معصوم شرط است.

این کارشناس حوزه دین بیان کرد: ما وقتی که زیارت‌‌نامه می‌‌خوانیم در آخر برخی از آن‌ها این عبارت است که از خدا درخواست می‌‌کنیم تا معرفت را در دل ما قرار دهد تا به واسطه این معرفت به قرب الهی دست پیدا کنیم. در مورد لزوم ارتباط مستمر با ائمه(ع) نیز در زیارت جامعه کبیره تعابیر فراوانی وجود دارد که می‌‌توانید به آنها رجوع کنید.

مؤمنی ابراز کرد: راه ارتباط با حضرات معصومین(ع) نیز همین زیارت است که البته می‌‌تواند به سه صورت این زیارت انجام شود، گاه ممکن است که امام معصوم(ع) زنده باشد و ما خدمت او برسیم، همچنان که عنوان بصری و یا عبدالعظیم حسنی خدمت ائمه(ع) حاضر می‌‌شدند و الان نیز مسجد مقدس جمکران پایگاه مهدویت است که مورد عنایت خاص امام زمان(عج) قرار دارد، اما نوع دوم از زیارت اینطور است که امام از دنیا رفته و ما به حرم ایشان مشرف می‌‌شویم و نوع سوم این است که امام از دنیا رفته اما نمی‌‌توانیم به حرف ایشان مشرف شویم که در این مورد سوم می‌‌توان از دور زیارت را انجام داد.

وی افزود: امام صادق(ع) به فردی گفت که آیا هر روز به کربلا می‌‌روی؟ در پاسخ گفت که امکانش نیست و مسافت نیز طولانی است. امام(ع) به او فرمود نیازی نیست که حتماً به کربلا بروی، همین که جایی بروی که بالای سرت سقف نباشد، یک نگاه به آسمان بکنی و یک نگاه به دست راست و چپ و بگویی «صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله و رحمه الله و برکاته»، زائر امام حسین(ع) شده‌‌ای.

مؤمنی تصریح کرد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) داریم که فرمودند اگر ما از دنیا رفتیم و کسی به زیارت ما آمد گویی که ما را زنده هستیم و اینطور ما را زیارت می‌‌کند. بنابراین برای ائمه(ع) مردن مطرح نیست و حجاب‌‌ها هستند که نمی‌‌گذارند ما آنها را ببینیم و یا صدایی از آنها بشنویم. در روایتی که از رسول خدا(ص) نقل شده آمده که فرمودند اگر کسی به زیارت من و یا ذریه‌‌ام بیاید روز قیامت خود من به زیارت او می‌‌آیم تا او را نجات دهم.

این کارشناس حوزه دین در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه تعریف زیارت پرداخت و بیان کرد: برای زیارت یک تعریف لغوی و یک تعریف اصطلاحی وجود دارد. تعریف لغوی آن اینطور است که اگر کسی به دیدار یک نفر دیگر برود زیارت انجام داده است، اما زیارت در اصطلاح همراه با قیدی است که اگر این قید مطرح باشد انسان می‌‌تواند از حد اعلای ثواب آن زیارت بهره ببرد و آن این است که در هنگام زیارت تمام هم و غم ما متوجه زیارت شونده یا همان مزور باشد.

مؤمنی تصریح کرد: اینکه می‌‌گویند زیارت باید با معرفت باشد صحیح است اما خود معرفت نیز دارای دو بخش اجمالی و تفصیلی است و امکان ندارد کسی به زیارت ائمه(ع) برود اما اندک معرفتی نداشته باشد. بالاخره معرفتی در او وجود دارد که در روز تعطیل به جای اینکه به مکان‌‌های تفریحی برود که البته این را نفی نمی‌‌کنم اما به حرم ائمه(ع) مشرف شود.

انتهای پیام
captcha