یلدای­ همدلی
کد خبر: 3865656
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷

یلدای­ همدلی

کانون خبرنگاران نبأ ــ گرچه صله رحم، مصادیق فراوانی دارد اما از فرصت یلدا می‌توان در جهت ایجاد انس و محبت و همچنین جاری کردن همدلی و همزبانی در کانون گرم خانواده بهره­‌ برد، به شرط اینکه با آفت‌هایی همچون اسراف و تبذیر، لغوگویی، لهو و لعب و سایر مواردی که در آموزه‌های دینی به‌عنوان رذایل از آن‌ها یاد شده است، همراه نشود.

بلندترین شب سال مقارن با آغاز زمستان شبی است که به‌عنوان یکی از پر اهمیت­‌ترین جشن‌های ایرانیان به‌شمار می­‌رود و از دیرباز نیز مورد توجه بوده است. این شب با گردهم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر یک ارزش دینی را رقم می‌زند که در آیات و روایات از آن به عنوان «صله رحم» یاد می­‌شود.
صله رحم در اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ قرآن کریم در آیه 36 سوره مبارکه­ «نساء»، صله رحم، محبت، احسان و رسیدگی به بستگان را به‌عنوان یک ارزش الهی برشمرده است. اهمیت این مسئله در آیه دیگری با اشاره بر کوتاهی نکردن نسبت به ارحام ذکر شده است « .. و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ‌ و الاَرحامَ انَّ اللهَ کانَ عَلیکُمْ رَقیباً؛ بترسید از آن خدایی که با سوگند به نام او از یکدیگر چیزی می‌خواهید و زنهار از خویشاوندان مبرید هر آینه خدا مراقب شماست».
اهمیت توجه به ارحام در روایات نیز مشهود است؛ برای نمونه امام علی(ع) در سفارش به فرزند خود می‌فرماید: «اَکرم عَشیرتَکَ، فَاِنَّهم جَناحُکَ الّذی بهِ تَطیرُ، وَ‌ اَصْلُکَ الّذی اِلیهِ تَصیرُ، وَ‌ یَدُکَ الَّتی بِها تَصوُلُ؛ خویشانت را گرامی بدار، زیرا آنان بال و پر تو هستند که با آنان پرواز می‌کنی و اصل و ریشه تو هستند که به ایشان باز می‌گردی و دست یاور تو هستند که با آنها به دشمن حمله می‌کنی و  پیروز می‌شوی».
گرچه صله رحم، مصادیق فراوان دیگری نیز دارد اما از فرصت یلدا می‌توان در جهت ایجاد انس و محبت و همچنین جاری کردن همدلی و همزبانی در کانون گرم خانواده بهره­‌ برد، به شرط اینکه با آفت‌هایی همچون اسراف و تبذیر، لغوگویی، لهو و لعب و سایر مواردی که در آموزه‌های دینی به‌عنوان رذایل از آن‌ها یاد شده است، همراه نشود.
به قلم محبوبه سرمدی
انتهای پیام
captcha