«هنرفر» تاریخ ایران را وامدار اصفهان کرد
کد خبر: 3865777
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

«هنرفر» تاریخ ایران را وامدار اصفهان کرد

گروه فرهنگی ــ مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مرحوم لطف‌الله هنرفر تاریخ ایران را از منظری مدیون اصفهان کرد، ابراز امیدواری کرد که ارزشمندترین اثر او به زودی چاپ شود.

هنرفر تاریخ ایران را وامدار اصفهان کردبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، رضوان پورعصار، مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به رونمایی از نسخه الکترونیکی مجموعه مقالات مرحوم دکتر لطف‌الله هنرفر، تاریخ‌دان، اصفهان‌شناس، نویسنده و استاد دانشگاه اصفهان که از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تهیه شده است، اظهار کرد: زمانی طولانی بود که مترصد برگزاری مراسمی برای بزرگداشت مقام شامخ مرحوم دکتر لطف‌اله هنرفر بودیم که به برگزاری آیین رونمایی از نسخه الکترونیکی مجموعه مقالات ایشان منتهی شد.

وی افزود: شرایط پرآشوب زمانه ایجاب می‌کند که پیوندی قدرتمند به همراه شناختی روشن از ظرفیت، شایستگی و ارزش‌های اجتماع پیرامون خود داشته باشیم. از بین رفتن هویت فرهنگی، نبود سرمشق‌های ارزشمند، تغییر و تحول‌های سریع و همیشه حاضر در صحنه زندگی، ما را در مقطع خطرناکی از تاریخ قرار داده است و شاید یکی از بزرگ‌ترین آفت‌هایی که بتواند قوی‌ترین آسیب را بر پیکره کالبد هستی و جریان بالندگی رشد و پیشرفت یک جامعه مدنی وارد نماید، غفلت از دارایی‌های فکری، پتانسیل‌های فرهنگی و داشته‌هایی است که لزوماً باید در پیچ و خم هر راه دشواری مورد بازیابی قرار گرفته و چراغ پیش ‌رو گردند.

پورعصار گفت: اگر بر این باور صحه بگذاریم که تاریخ شریف‌ترین علمی است که بشر به آن پرداخته، این نکته را هم می‌توانیم بپذیریم که شریف‌تر از علم تاریخ بزرگان و فرهیختگانی بوده و هستند که در راه پرداختن به این مهم آیینه ذهن را از تمامی پیش‌داوری‌ها غبارروبی کرده و پا به جولانگاه پر تب و تاب تاریخ نهاده و با همتی استوار به بررسی لایه به لایه انبار قوی اندوخته‌های بشریت پرداخته و با برداشتی نو و بدیع احوال و آثار گذشتگان را مورد بازیابی قرار داده‌اند. افرادی که سرمایه عمر گرانبار خود را به تلاش و تکاپو در راه شناسایی و شناساندن میراث گرانبار فرهنگی، اندوخته‌ها و دانش‌های عمیق فکری و تجربیات ارزشمند پیشینیان صرف نموده و دستاوردهای وزینی از خود به یادگار گذاشته‌اند.

به گفته وی، شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در بلندای تاریخ و فرهنگ ایران کسی را سراغ نداریم که به اندازه استاد فقید دکتر لطف‌اله هنرفر در عرصه اصفهان‌شناسی سهمی داشته باشد.

پورعصار ادامه داد: اینکه دکتر هنرفر چگونه بالید و درخت بالنده تحصیلات دانشگاهی او چه زمانی به بار نشست، چه پست‌های بر عهده گرفت و چه زمانی بر کرسی استادی دانشگاه اصفهان نشست، شاید برای بیشتر بزرگان روشن و آشکار باشد اما آنچه که هنرفر را هنرفر ساخت، شرایطی بود که از درون و بیرون مهیا گردید تا او را به آنجا که باید برسد، رساند و بر یکی از بلندمرتبه‌ترین جایگاه‌های اصفهان‌شناسی قرار داد.

وی تأکید کرد که مرحوم هنرفر تاریخ را با خوانش خاص خود شناخت و با بینش خاص خود پرداخت. او آوازه اصفهان را چنان بلند ساخت که تاریخ ایران را از منظری وامدار این شهر نمود.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: هنرفر چنان زیست که بود و چنان بود که زیست و در فاصله این بودن تا زیستن تمام تلاش خود را به کار بست. شاید اغراق نباشد که ادعا کنیم این مرد بزرگ در هیچ زمینه‌ای به اندازه تاریخ وقت صرف نکرد و در هیچ زمینه‌ای مانند تاریخ با دشواری‌های یأس‌انگیز مواجه نشد.

انتهای پیام
captcha