جهاددانشگاهی، توانمندی خود را برای معرفی نجوم و فضا به کار گیرد
کد خبر: 3876661
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

جهاددانشگاهی، توانمندی خود را برای معرفی نجوم و فضا به کار گیرد

گروه اجتماعی ــ مسئول سمن «تا بیکران» گفت: جهاددانشگاهی، توانمندی علمی و پژوهشی خود را برای معرفی نجوم و فضا به کار گیرد و آن را به جوانان معرفی کند. 

جهاددانشگاهی، توانمندی خود را برای معرفی نجوم و فضا به کار گیرد

محمدرضا قاسمی، مدیر سمن «تا بیکران» در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با تأکید بر اهمیت جایگاه سمن‌ها در فعالیت‌های علمی و پژوهشی در عرصه نجوم بیان کرد: مجموعه «تا بیکران» در چند شاخه پژوهشی فعالیت دارد و به ویژه در معرفی نجوم در مدارس و دانشگاه‌ها از طریق برگزاری کارگاه‌های تخصصی گام برمی‌داریم.

قاسمی افزود: همچنین در برگزاری تورهای گردشگری نجوم و رصد ستارگان نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود و جوانان با ایده‌ها و خلاقیت‌های علمی از مسابقات و کارگاه‌های این مجموعه استقبال خوبی دارند.

وی اظهار کرد: این مجموعه بیش از 8 سال در برگزاری کارگاه‌های علمی و تخصصی ورود پیدا کرده است و بخش زیادی از زندگی فضانوردان و دغدغه‌ها و چالش‌های فضانوردان خارج از جو زمین و تأثیرات جو بر روی اجسام و گریز از مرکز را با استفاده از ابزارهای علمی و پخش کلیپ و فیلم معرفی می‌کنیم.

قاسمی بیان کرد: همچنین کارگاه‌های آموزشی در رشته نجوم و رصد ستارگان مورد توجه قرار دارد و این دوره‌های آموزشی از مهدکودک تا دانشگاه برگزار می‌شود. جایگاه فضا و هوا در قم هنوز ناشناخته است، براین اساس در بحث آموزش یکی از کارهای مهم ایجاد دغدغه برای دانش‌آموز خلاق است تا به آنها علم و آگاهی بدهیم.

این پژوهشگر فضا و نجوم تصریح کرد: فقدان اطلاعات در این زمینه موجب سخت‌تر شدن انتخاب رشته فضا و نجوم می‌شود، در این باره سازمان فضائی و نهادهای مرتبط می‌توانند وارد میدان شوند و در ایامی مانند فضا در پاییز و فناوری فضا در بهمن ماه با مشارکت گروه‌های مختلف، برنامه‌های ترویج علمی و رفع موانع برای آگاهی‌سازی در قشر دانش‌آموزان و دانشجویان را مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: اگر به جوانان آگاهی‌بخشی بدهیم به واسطه کنجکاوی خودشان وارد این عرصه می‌شوند و باقی مسیر را خودشان می‌پیمایند، باید به فرزندان خود خوراک فکری بدهیم البته با مشکلات و کمبودهایی نیز مواجه‌ایم و بیشتر محتواها به زبان اصلی است و کمتر به زبان فارسی، محتواهای آموزشی در دسترس قرار دارد. مراکز علمی و پژوهشی می‌توانند در زمینه تولید محتوا نیز قدم بردارند و پایگاه‌های علمی فراهم شود تا سطح آگاهی جامعه را ارتقا دهیم.

قاسمی در مورد انتظارات از مراکز علمی نیز بیان کرد: به جایی رسیده‌ایم که توقعی از مسئولان وجود ندارد، اما مراکز علمی همچون جهاددانشگاهی می‌توانند ظرفیت‌های پژوهشی را در اختیار ما قرار دهد و تعاملات خوبی با این مرکز و مراکز علمی شکل بگیرد.

این پژوهشگر فضا و نجوم تصریح کرد: جهاددانشگاهی، توانمندی علمی و پژوهشی خود را برای معرفی نجوم و فضا به کار گیرد و آن را به جوانان معرفی کند و زیرساخت‌های علمی را برای آشنایی جامعه فراهم کند. برگزاری هم‌اندیشی‌های علمی در طول سال با حضور نخبگان و فعالان این عرصه یکی از انتظارات مهم ما از مراکز علمی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و ما نیز با فعالیت‌های مراکز علمی از جمله جهاد دانشگاهی آشنا شویم، این هم افزایی‌ها موجب رشد و توسعه می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha