شعارهای مردمی برخاسته از احساسات آن‌ها، منجر به پیروزی انقلاب شد
کد خبر: 3878094
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

شعارهای مردمی برخاسته از احساسات آن‌ها، منجر به پیروزی انقلاب شد

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: شعارهای انقلابی که مردم به آن‌ها تکیه کرده بودند، بر آمده از پیام‌ها و اهداف اصلی امام خمینی(ره) بود و مردمی که با سخنان بنیادین امام خمینی(ره) همراه شدند، آن را پسندیدند و در نهایت هم آن پیام‌ها را به شعار تبدیل کردند.

شعارهای مردمی برخاسته از احساسات آن‌ها، منجر به پیروزی انقلاب شدحجت‌الاسلام احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص شعارهای انقلابی و تحقق آن‌ها در جامعه امروزی اظهار کرد: این شعارها می‌تواند شاخه‌های متعددی داشته باشد، اما در عین حال از دو محور اصلی انسانی و دینی-اسلامی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در خصوص محور انسانی می‌توان گفت، در رژیم شاه شکنجه وجود داشت و همه می‌دانیم که شکنجه از نظر انسانی در هر کجای دنیا که باشد، پذیرفته نیست، مردم هنگامیکه اخبار زیادی را، راجع به شکنجه شدن افراد مختلف می‌شنیدند، فعالیت‌هایشان تا جایی که به حرکت دینی منتهی می‌شد، همراه با مبارزات مسلحانه نبود.

ترابی با بیان اینکه امام خمینی(ره) حرکت مسلحانه را مفید نمی‌دانست و بیشتر به حرکت مردمی و روشنگری فکری اعتقاد داشت، عنوان کرد: مردم در مقابل افرادی که با این اقدامات با شکنجه روبرو می‌شدند، موضع می‌گرفتند، چرا که می‌دانستند رژیم شاه، بیگانگان را بر ایران مسلط کرده و هویت ملی و دینی آن‌ها را نیز زیر سوال برده است.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تاکید کرد: البته که این طبیعی است که هر ملتی که ببیند دیگران او را پایین‌تر و خود را برتر از دیگران می‌داند، تحمل چنین رفتاری را ندارند و موضع‌گیری خواهند کرد چراکه این رفتارها خود به نوعی می‌تواند نشانگر اهداف و شعارهای انسانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع آن‎ها می‌دیدند که سرمایه‌های ملی خود را تقدیم افرادی می‌کنند که هیچ دلسوزی برای آن‌ها ندارند، طبیعتا هر انسانی در هر جایی چه اموال شخصی و چه اموال ملی او در برابر چنین افرادی قرار گیرد موضع‌گیری خواهند کرد و او را به نوعی خیانتکار به ملت خود می‌دانند و بر همین اساس هم بود که مردم نیز یکی از شعارهای خود را «شاه خائن» که گویای همین حقیقت است، قرار دادند.

ترابی افزود: در مقابل نیز شعارهای دیگری هم بودند که ریشه در مسائل دینی و اعتقادی داشت، امام خمینی(ره)، هم شعارهای انسانی و هم شعارهای دینی که برایش حائز اهمیت بود را مطرح می‌کرد، در این میان کسانی که اصول اسلامی را زیرسوال برده و آن را قبول نداشتند، دست به مبارزه می‌زدند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: در واقع اندیشمندان اسلامی که امام(ره) هم در راس آن‌ها قرار داشت بر این باور بودند که دین برای این امر آمده تا ارزش‌ها و اهداف انسانی را تقویت و حمایت کند، بنابراین افرادی که اهداف دینی را زیر سوال می‌بردند، همواره پشتوانه‌های اهداف انسانی را نیز انکار می‌کردند.

جهت‌گیری‌های شعارهای انقلابی

وی با بیان اینکه شعارهای انقلابی مردم دو جهت‌گیری داشت، گفت: اولین جهت‌گیری، دفاع از ارزش‌های انسانی و مبارزه با افرادی که ارزش‌های انسانی را لکه‌دار کردند و جهت‌گیری دیگر هم، ارزش‌های دینی و اسلامی بود.

ترابی بیان کرد: از این رو باید شعارها را به دو دسته تقسیم کرد، برخی از شعارها محوری و مرکزی بودند که رهبران انقلاب، آن‌ها را مطرح می‌کردند، اما برخی از این شعارها نیز بر آمده از ذهن و ایده مردم بود و اینگونه نبود که کسی به آن‌ها دستور دهد که این شعارها را سر دهید. از این رو آن‌ها برداشتی که خودشان از شرایط زمانه داشتند را در قالب شعار مطرح می‌کردند، که گاها هم شاهد هستیم که برخی از این شعارها حالت عامیانه‌تری داشته و یا اینکه با آهنگ خاصی همراه است اما با این وجود، پیام اصلی را به همراه دارند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در واقع این‌ موارد نشان‌دهنده این است که این شعارها برخاسته از ذهن، اندیشه و احساس مردم و بازتاب احساسی بود که طی زمان در وجود مردم شکل گرفته و به وسیله رهبران دینی به مردم منتقل شده است.

وی افزود: از این رو می‌توان اینگونه بیان کرد که مفاهیم وضع زمان به مردم منتقل شده بود و مردم هم براساس آن مفاهیم، شعارها را تولید می‌کردند. این شعارها در مقطعی تاثیر خود را گذاشت، انسجام ملی را نیز به وجود آورد و پیام مردم را به جهان رساند.

عزت و استقلال‌طلبی مردم

ترابی عنوان کرد: مردم در آن زمان می‌گفتند که ما از اینکه دیگران بر ما مسلط باشند و بتوانند منافع ملی ما را تحت‌تاثیر قرار دهند، ناراحت هستیم و این گفته‌ها، همان عزت‌طلبی و استقلال‌طلبی است که مردم در آن زمان خواهان آن بودند و می‌خواستند افرادی که بعدها مملکت را به دست خواهد گرفت نیز این استقلال و عزت را برای ملت به ارمغان آورند.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: امروز هم به همان شکل است و مردم اگر ببینند افرادی که این مملکت را در دست دارند این استقلال و عزت را مهیا نکرده‌اند، هم ناراحت خواهند شد و در پروسه دیگری در مقابل چنین مدیرانی قد علم خواهند کرد و همان مبارزات و اقداماتی که با شاه انجام دادند را از سر خواهند گرفت، البته در این میان نیز عدالت اجتماعی و سایر مسائل مهم دیگری که هر ملتی باید به آن پای‌بند باشد نیز این قائده مستثنی نیست.

وی عنوان کرد: البته همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «ما راضی نیستیم از آنچه که تحقق پیدا کرده، چرا که عدالتی که به دنبال آن بودیم، عدالت عمیق‌تر و جدی‌تر از این عدالتی که شاهد آن هستیم، است». ما نیز واقف به این امر نیستیم که امروزه شاهد اختلاف طبقاتی شدیدی باشیم که عده‌ای بسیار ثروتمند و عده‌ای نیز بسیار فقیر باشند، این امر به نوعی تکاثر اجتماعی را به دنبال دارد.

ترابی افزود: از این رو باید نظام اجتماعی اسلامی به گونه‌ای مدیریت شود که از سواستفاده گرها و اختلاس‌گران گرفته شود و تقسیم‌بندی قابل قبولی در بین مردم صورت گیرد. در این میان نیز متاسفانه برخی از افراد این سوال را دارند که مقام معظم رهبری در این میان چه کاری انجام می‌دهند؟ باید بگویم که اگر بنا بود که تمام اقدامات بر عهده ایشان باشد و تمام فعالیت‌های لازم را ایشان انجام دهند پس دیگر ما به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و قوای چندگانه نیازی نداشتیم.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری حافظ جان و استقلال این مملکت هستند. در اینجا مردم باید انتخاب کنند و نوع انتخابات ماست که تعیین می‌کند در آینده چه کنیم و طبیعتا هم مسئله اصلی این است که شعارهای اصلی محقق شود، اما شعارها را افراد نمی‌توانند محقق کنند، بلکه تحقق آن توسط جامعه صورت خواهد گرفت، جامعه نیز برای محقق کردن این مهم باید در انتخابات خود تجدیدنظر کند و بداند که معیار انتخابات چیست.

وی اضافه کرد: با توجه به شعارهایی که چهل سال گذشته داده می‌شد و موجب پیروزی انقلاب هم شد، اگر بخواهیم امروز نیز شاهد تحقق خواسته‌های خود باشیم، باید بصیرت، آگاهی و انتخاب درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم، که البته این کار راحتی نیست و شاید روش ما در معرفی کاندیداها روش درستی نباشد، زیرا این روش آگاهی به انتخاب‌کنندگان این فرصت را نمی‌دهد که با اطلاع انتخاب خود را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha