راه‌اندازی بخش نگهداری از نسخ خطی و اسناد قدیمی در کردستان
کد خبر: 3879911
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

راه‌اندازی بخش نگهداری از نسخ خطی و اسناد قدیمی در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به اینکه حفظ اسناد و نسخ خطی زمینه‌ساز حفظ هویت فرهنگی جامعه است، گفت: در این راستا برای نخستین بار بخش نگهداری نسخ خطی استان کردستان در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ متر مربع در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، محمد عبدالملکی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، امروز، 30 بهمن‌ماه در آیین افتتاح نخستین بخش نگهداری از نسخ خطی و اسناد قدیمی در استان کردستان با اشاره به اینکه این بخش تنها فضای نگهداری نسخ خطی در استان است، اظهار کرد: در این بخش بیش از ۵۱۵ نسخه شامل ۵۹ نسخه خطی، ۳۲۸ چاپ سربی و ۱۲۸ کتب سنگی و بسیاری اسناد قدیمی وجود دارد که در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کتاب‌های این بخش اسکن شده و به صورت الکترونیک در اختیار پژوهشگران استان قرار دارد، افزود: هدف از راه‌اندازی این بخش حفظ و نگهداری از نسخ خطی و قدیمی استان و استفاده پژوهشگران از این نسخ و اسناد قدیمی است.

عبدالملکی با بیان اینکه نسخ خطی مورد نظر پس از جمع‌آوری، در مرکز اسناد مرمت و به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل داده شده است، بیان کرد: آفت‌زدایی منابع و نحوه صحیح استفاده افراد از نسخ خطی و قدیمی امری مهم است که باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

وی نسخ قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه دانست و تأکید کرد: به این منظور، حفظ هویت فرهنگی، آثار ملی و فرهنگی باید با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود چراکه حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است و راه‌اندازی چنین بخش‌هایی نقش مؤثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رود با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی نسخ قدیمی موجود در این استان شناسایی و به این بخش اهدا شود یادآور شد: از مردم استان دعوت می‌شود تا به منظور حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل دهند.

یادآور می‌شود استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارای ۸۰ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است که بیش از ۵۰ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضویت دارند.

 

 

انتهای پیام
captcha