تأثیر شیوع کرونا بر بازار سرمایه موقتی و گذرا است / به اقتصاد کشور لطمه نزنیم
کد خبر: 3882237
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
یادداشت وارده/

تأثیر شیوع کرونا بر بازار سرمایه موقتی و گذرا است / به اقتصاد کشور لطمه نزنیم

در ماه‌های اخیر فرهنگ‌سازی عمومی در زمینه بورس، در کنار محدود کردن بازارهای موازی باعث شده که سیل نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر و محدود شود. حال اگر برای بازار سرمایه محدودیت‌هایی در نظر بگیریم، آنگاه با این اقدامات باعث خواهیم شد که جلوی ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه کشور گرفته شود.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه

به گزارش ایکنا، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، اخیراً ابلاغیه‌ای جدید و براساس ششصد و بیست و هفتمین صورت جلسه هیئت مدیره سازمان بورس در تاریخ 7 اسفند سال جاری، فرایند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید صادر کرده است که بر اساس این ابلاغیه، نکاتی درباره انجام معامله توسط کدهای معاملاتی جدید، جزئیات مربوط به شیوه برگزاری آزمون، همکاری شرکت‌های نرم افزاری با کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و برگزاری آزمون حضوری توسط شرکت‌های کارگزاری، نکات جدیدی بیان شده است.


  • بیشتر بخوانید:

مخالفت کمیته فقهی سازمان بورس با «اوراق منفعت روی درآمدهای مالیاتی دولت»

کاهش «حساسیت عکس‌العمل» به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران

بازار سرمایه با فروش تعهدی حرفه‌ای می‌شود/ ابتکار کمیته فقهی سازمان بورس


همچنین در این ابلاغیه به اقدامات کانون کارگزاران برای افزایش دانش بازار سرمایه، خرید سهام در عرضه‌های اولیه و فروش آن، خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌ها و امکانات فنی اجرای این مصوبه، اشاره شده است.

در همین راستا، مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه، در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به تشریح نکاتی در مورد ابلاغیه جدید فرایند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید و ایرادات وارده بر آن و تبعاتی که می‎تواند برای بازار سرمایه کشور، به ویژه ممانعت از ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‎آید:

در جامعه‌ای که انتظارات تورمی بالا باشد، اصطلاحاً گفته می‌شود پول داغ است، بنابراین در چنین شرایطی افراد ترجیح می‎دهند که پول خود را هرچه سریع‌تر به یک دارایی یا سرمایه‌گذاری تبدیل کنند تا از کاهش ارزش پول خود در امان باشند. این موضوع در کنار تولید روز افزون نقدینگی باعث خواهد شد که سیل نقدینگی راه بیفتد و می‎تواند اثرات مخربی را برای کلیت اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

در ماه‌های اخیر فرهنگ‌سازی عمومی در زمینه بورس، در کنار محدود کردن بازارهای موازی باعث شده که سیل نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر و محدود شود. حال اگر بیائیم برای بازار سرمایه محدودیت‌هایی را در نظر بگیریم؛ برای مثال کدهای جدید معاملاتی تا یک ماه اجازه معامله کردن ندارند یا اینکه انجام معامله را به پرداخت هزینه، دادن آزمون یا آموزش منوط کنیم آنگاه با این اقدامات باعث خواهیم شد که جلوی ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه کشور گرفته شود.

این وضعیت باعث خواهد شد این نقدینگی به سمت بازارهای دیگری همانند مسکن، دلار، سکه و خودرو سرازیر شود. می‌دانیم که بازار سرمایه دارای ظرفیتی است و لازم است با افزایش سرمایه شرکت‌های قدیمی یا عرضه اولیه شرکت‌های جدید، این ظرفیت بزرگتر شود.

در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان عرضه اولیه شرکت‌های جدید را نداریم، اما این مسئله‌ای گذرا است و نباید به خاطر چنین مسئله کوتاه‌مدتی به کلیت اقتصاد کشور لطمه وارد کنیم. لذا معتقدم تصمیمی غیرکارشناسی گرفته شده و می‎تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد.

تصور کنید استقبالی که در ماه‌های اخیر از بازار سرمایه صورت گرفته است، به سمت بازاری همانند بازار دلار سرازیر شود، آنگاه مشاهده خواهیم کرد که چه اثرات جبران‌ناپذیری را روی ارزش پول ملی خواهد گذاشت.

برای مشاهده متن این ابلاغیه اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha