تحقق رونق و جهش تولید نیازمند مشارکت همگانی است
کد خبر: 3888341
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

تحقق رونق و جهش تولید نیازمند مشارکت همگانی است

تحقق رونق و جهش تولید مشارکت و همدلی مردم و حاکمیت را به شکل توآمان و جدی طلب می‌کند.

تحقق رونق و جهش تولید نیازمند مشارکت همگانی است

تحقق رونق و جهش تولید نیازمند مشارکت همگانی استمقام معظم رهبری سال‌های متمادی است که در ابتدای سال شعار سال را مطرح می‌کنند و چندین سال است که شعار سال را اقتصادی قرار دادند؛ سال گذشته رونق تولید و امسال نیز جهش تولید.
تولیدی که گفته می‌شود هم به معنای تهیه کالا، تولید خدماتی از جمله صادرات، واردات و ترانزیت کالاست و در نهایت به رونق تولید منجر می شود. خبرنگار ایکنا در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا_ چرا رهبری امسال را سال جهش تولید نام نهادند؟

وقتی که رونق تولید در سال گذشته مطرح شد، از فرمایشات رهبری اینگونه می‌توان استنباط کرد که ایشان رضایت نسبی از تحقق شعار در سال ۱۳۹۸ داشتند ولی دغدغه این را داشتند که این شعار آنگونه که باید و شاید تحقق نیافته و همان شعار را در قالب جهش تولید مطرح فرمودند.
برای جهش تولید، محققان کشور، دانشگاه‌ها، کسانی که کار‌های نظری و عملی انجام ‌می‌دهند و افرادی که در بخش‌های صنعت فعالیت کرده و پژوهشگران باید گام مثبتی در این راستا بردارند و به میدان بیایند، اعلام آمادگی کنند.

ایکنا_ وظیفه نهاد‌های اقتصادی و مجلس شورای اسلامی در تحقق این شعار چیست؟


نهادهای اقتصادی مانند بانک، بیمه، مالیات، گمرک و وضع‌کنندگان مقررات و آیین‌نامه‌هایی که مربوط به تولید، صادرات و واردات است باید به نحوی عمل کنند که از حالت جزیره‌ای خارج شده و فعالیت آن‌ها باهم مرتبط باشد.
مجلس شورای اسلامی می‌تواند در زمینه جهش تولید بسیار موثر باشد و تمامی قوانین و مقرراتی که در زمینه تولید، گمرک، صادرات، واردات، مالیات، بیمه و مجوزهایی که برای ایجاد یا توسعه فعالیت تولیدی مورد نیاز باشد را مورد بازبینی، کوچک‌سازی، ادغام و روان‌سازی قرار دهد.
به نظر من این امر باید مدت‌دار و دارای زمان باشد و حداکثر در سه ماهه اول سال این‌کار انجام شود اگر چنین کاری را نتوانستند بکنند، با توجه به اختیاراتی که سران قوا از سوی مقام معظم رهبری دارند می‌توانند در این زمینه با توجه به ضرورتی که وجود دارد از اختیارات خود استفاده کنند.
سران قوا می‌توانند به کاهش مقررات دست و پا گیر کمک کنند و به کسانی که در درجه اول در داخل کشور سرمایه دارند و یا اگر سرمایه داخلی مقدور نیست قادرند از کشورهای همسایه و کشورهای دیگری که سرمایه‌گذاران خارجی با بومی‌سازی و مقرراتی که ایران وضع می‌کنند در مسیر جهش تولید استفاده کرد.
بخش‌های مختلف مؤثر در تولید باید از حالت جزیره‌ای خارج شوند و دست به دست هم دهند و با نظارت مجلس، دولت و قوه قضائیه بخش تولید را رونق داده و در راه جهش تولید گام‌های مؤثری بردارند.

ایکنا_ از نظر شما موانع تولید در کشور چیست؟


از موانعی که در مسیر جهش تولید وجود دارد فعالیت شرکت‌های عظیم دولتی است که کارآمدی آنچنانی ندارند و دولت نمی‌تواند با آن‌ها کار جدی و مثبتی انجام دهد، مجلس باید ورود یابد و آن‌ها را تعیین تکلیف و پالایش کند، بودجه سالانه‌ای که در مجلس تصویب می‌شود با برنامه‌ریزی درست به سمت تولید سوق یابد.
شرکت‌های دولتی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به قدری بزرگ شده‌اند که کارآمدی آنها کاهش یافته و مقررات دست و پاگیر نیز از موانع جهش تولید در کشور ما است.

ایکنا_ تأثیر واردات بی‌رویه بر تولید چیست؟


واردات بی‌رویه از دیگر عواملی است که کمر تولید را می‌شکند و مانع جهش تولید می‌شود. تولید به بازار و تقاضا نیاز دارد و اگر تقاضای بازار از طریق واردات تأمین و اشباع شود در نتیجه تولیدکننده کالاهای تولیدی خود را نمی‌تواند عرضه کند، اگر نهادهای اقتصادی از حالت جزیره‌ای خارج شوند و حاکمیت نظارت کند در مدت کوتاهی می‌توانند موانع را برطرف کنند.


ایکنا_ افزایش نرخ تورم چه تاثیری بر تولید و جهش تولید دارد؟


نرخ تورم از دیگر موانع تولید و جهش تولید است، شاید افزایش نرخ تورم از طرفی به نفع تولید باشد چون کالاهایی که تولید می‌کنند به قیمت بیشتری عرضه خواهند کرد در حالی‌ که اینگونه نیست، الان نرخ تورم کشور ما حدود چهار برابر نرخ متوسط جهانی است، ما با کشورهای دیگر هم در ارتباط هستیم و اگر تولیدکننده داخلی خود را با تولیدکننده خارجی مشابه همان کالا مقایسه کند به این نتیجه می‌رسد که یارای رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارد و به همین جهت مردم به طور طبیعی به دنبال کالای ارزان و مرغوب هستند و اینگونه زمینه واردات کالایی که ارزان‌تر از محصول داخلی که شاید مرغوبیت نداشته باشد، فراهم می‌شود، باید با کاهش نرخ تورم مانع از واردات بی‌رویه شویم.

ایکنا_ نوسان قیمت ارز اقتصاد و تولید ایران را چگونه تحت تاثیر قرار داده است؟


در سال‌های اخیر با مسایلی چون نوسان قیمت ارز و دلار و تحریم‌ها اقتصاد ایران ضربه مهلکی دیده است که فشار اقتصادی بسیار زیادی به اقشار مختلف جامعه وارد شده و قشر ضعیف و متوسط جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
زمانی که تورم زیاد باشد کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و فقیرها فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند و این موضوع موجب ایجاد شکاف بسیار بزرگ و عمیق در بین اقشار جامعه می‌شود این امر یک شعار نیست، بلکه خاصیت تورم است‌.

ایکنا_ مردم ایران تا کنون چگونه با مشکلات رو به رو شدند؟
ملت ایران به خاطر اعتقاد قلبی به نظام جمهوری اسلامی و میثاقی که با امام، شهدا و وفاداری که نسبت به مقام معظم رهبری دارند با نجابت با مشکلات کنار می‌آیند ولی مسؤولین وظیفه دارند که باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و افزایش بیکاری جهش تولید را با مولفه‌ها و اضلاعی که دارد ساماندهی کنند تا بتواند مشکلات اجتماعی و اقتصادی را کاهش دهد.

ایکنا_ تولیدکنندگان چه وظیفه‌ای دارند؟


تولیدکنندگان ما کمتر به بازارهای خارجی توجه دارند و در این زمینه معاونت اقتصادی وزارت خارجه ایران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد که برای بازاریابی خارجی و عرضه تولیدات داخلی قدم موثرتری بردارد و اگر جوانان فارغ التحصیل و بیکار با پتانسیل و توانایی فراوان، با تسهیلات بانکی حمایت شوند زمینه تولید کالاها و خدمات مورد تقاضای بازار مصرف جهانی را می‌توان فراهم کرد.
وقتی معاونت اقتصادی وزارت خارجه کند و ضعیف عمل کند و نتواند چنین برنامه‌ای داشته باشد و در عمل تاثیرگذار باشد در زمینه تولید، رونق تولید و جهش تولید نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشم.

ایکنا_ مؤلفه‌های ظرفیت ایران برای رونق تولید چه مواردی است؟


ایران در جایگاه ترانزیتی مهمی قرار دارد استان‌های کشور ما در چهار سوی ایران موقعیت و پتانسیل تجاری بسیار ویژه‌ای دارند و مسئولان باید برای در اختیار گرفتن بازارهای ترانزیتی جهان برنامه‌ریزی کنند، زیرا جهان کنونی دنیای رقابت است و رقیبان شبانه روز در حال فعالیت هستند و اگر توجه نشود می‌تواند از موانع جهش تولید محسوب شود.

ایکنا_ مردم و اقشار مختلف جامعه برای تحقق شعار سال چه وظایفی دارند؟


وقتی شعار جهش تولید توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود پس از آن انتظارات و خواسته‌های ایشان مطرح می‌شود و هر فرد، خانواده، گروه، بانوان و اقشار مختلف باید به این توجه کنند که چه وظیفه‌ای دارند و چگونه می‌توانند به جهش تولید کمک کنند، کارخانه‌های بزرگ تولید مصالح، همه بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی باید وظیفه خود را بیابند و در زمینه جهش تولید برنامه‌ریزی کنند و حاکمیت، مردم و کارگاه‌های اقتصادی باید در کنار هم و با همیاری یکدیگر در جهت تحقق شعار سال و انتظارات رهبری موثر باشند.

گفت‌وگو از الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha