نیاز و مطالبه نسل جوان، دیده شدن و ابراز وجود است
کد خبر: 3889139
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

نیاز و مطالبه نسل جوان، دیده شدن و ابراز وجود است

عضو شورای شهر اصفهان گفت: مهم‌ترین نیاز و مطالبه نسل جوان، دیده شدن و ابراز وجود است، اما در جامعه ما فرصت تجربه‌اندوزی و مهارت‌آموزی به جوانان داده نمی‌شود.

جوان ایرانی امکان ابراز وجود ندارد

کورش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با اشاره به معیارهایی که یک جوان ایرانی باید داشته باشد تا در طراز فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از این معیارها، عزت نفس ملی است که جوان ایرانی برای حفظ آن باید تلاش کرده و از طرف دیگر، از ارزش‌های اخلاقی و اعتبار انسانی شهروندان جامعه به مثابه دستاورد و میراث گذشته دفاع کند.

وی با بیان اینکه ارتقا و تعالی شخصیت جوان ایرانی بسیار مهم است، افزود: یک جوان و شهروند ایرانی کسی است که همواره باید در مسیر ارتقا، تعالی و توسعه داشته‌های شخصیتی خویش گام بردارد و از خود الگوسازی کند. در گذشته، کسانی در فرهنگ ایرانی وجود داشتند که بنیان‌گذار بسیاری از اسلوب‌های صحیح زندگی بودند و برای بشریت الگو محسوب می‌شدند و حتی شکل‌گیری علوم پایه نتیجه اختراعات، تلاش و کوشش و جدیت آنها بود.

عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: جوان ایرانی باید بکوشد تا صداقت، شرافت و تعهد انسانی را در رفتارش نشان دهد و این آموزه‌های تربیتی را به نسل‌های بعد برای ساختن جامعه‌ای با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا منتقل کند. از طرف دیگر، جوان ایرانی باید نماینده فرهنگ متعالی جامعه خود باشد، برای حقوق دیگران احترام قائل باشد و به توسعه دانش و دوری از تنبلی و زندگی مردابی اهتمام ورزیده و زندگی فعال و پویایی تولید کند.

محمدی ادامه داد: امروز اگر جوان ایرانی وارد دانشگاه و حوزه علم می‌شود، باید با تلاش و کوشش و پژوهش خود نشان دهد که اهل علم و دانش و فضیلت است و منتظر نمی‌ماند تا دیگران برایش تصمیم بگیرند. جوان ایرانی باید به استقلال و آینده کشورش فکر کند، نه تنها خودش را اسیر مصرف و مصرف‌گرایی نکند، بلکه برای خودکفا ساختن جامعه‌اش تلاش کند، به خرد جمعی احترام بگذارد، اهل مشورت باشد، خیر و منفعت جمعی را به منفعت فردی ترجیح دهد، زندگی اجتماعی را در جامعه ترویج کند و برازنده نام ایران و فرهنگ ارزشمندش باشد. 

جوان ایرانی آسیب‌های زیادی دیده است

وی با بیان اینکه این ویژگی‌ها، شاخص‌های آرمانی و ایده‌آل برای جوان ایرانی است، گفت: برای اینکه این ویژگی‌ها در فرهنگ ایرانی شکل گرفته و به جوان ایرانی منتقل شود، مسئولیت این کار صرفاً نباید به عهده جوانان باشد، بلکه دستگاه‌های متولی و حوزه تعلیم و تربیت کشور نیز باید با جدیت این فرایند را پیش ببرند. دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیاز به تحولی ساختاری دارد تا بتواند این فرایند را درون خود نهادینه کند. جوان ایرانیِ امروز ماهر نیست، جوانی است که آسیب‌های زیادی دیده و از روحیات مخصوص خود فاصله گرفته و جبران آن نیازمند تحولی عظیم در زمینه‌های شکل‌گیری زندگی یک جوان است که بخشی از آن به عهده نهاد تعلیم و تربیت، خانواده و سایر نهادهای اجتماعی قرار دارد.

عضو شورای شهر اصفهان اضافه کرد: آنچه مسلم است اینکه ما با شرایط آرمانی فاصله داریم. ممکن است جوان ایرانی در بسیاری از ابعاد رشد کند، ولی در همه ابعادی که به عنوان آرمان برای جوان ایرانی مدنظر داریم، این رشد در همه آنها وجود ندارد و مشکلاتی مثل عدم دستیابی به فرصت‌های شغلی، مشکلات معیشتی و تبعیض و نابرابری، مانع مهارت‌آموزی در نهاد تعلیم و تربیت و خانواده می‌شود. با همه این‌ها، جوانان خوبی در جامعه هستند که الگوهای موفقی ایجاد کرده‌اند، هر چند که در این زمینه باید نگاهی کل‌نگرانه به جامعه جوان کشور داشته باشیم، نه فقط به بخش‌های خاصی از آنها.

نسل جوان فرصت تجربه‌اندوزی پیدا نمی‌کند

وی بیان کرد: در جامعه ما همچنان اعتقاد بر این است که افراد پخته و باتجربه‌تر بهتر می‌توانند کارها را پیش ببرند. در واقع معیار سن همچنان در جامعه ما حرف اول را می‌زند و فرصت تجربه‌اندوزی به جوانان زیاد داده نمی‌شود. این معضلی است که در جامعه ما نهادینه شده و این باور که جوانان توانایی اداره بسیاری از امور را ندارند، همچنان بر بخش‌هایی از جامعه سایه افکنده است؛ به همین دلیل فرصت زیادی برای جوانان ایجاد نمی‌شود تا بتوانند خود را نشان دهند. جوانان در سیکل معیوبی از تحصیل و تلاش و عدم دستیابی به فرصت‌های شغلی سرگردان‌اند و هر کجا که فرصتی به دست آورده‌اند، آن را غنیمت شمرده و به خوبی از عهده کارها برآمده‌اند، ولی بسیاری از جوانان به این فرصت‌ها دست پیدا نکرده و حتی دچار آسیب شده‌اند.

محمدی به مهم‌ترین نیازها و مطالبات جوانان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین این‌ها، نیاز به دیده شدن و ابراز وجود است، باید به جوانان فرصت داده شود و جامعه به نسل جوان خودش اعتماد کند تا آنها بتوانند در آزمون و خطای زندگی اجتماعی، خود را نشان دهند. تجارب بزرگان باید به جوان‌ها منتقل شود و آنها بر اساس یک روال طبیعی، فرصت پیدا کنند. اینکه شعار جوان‌گرایی بدهیم، ولی در عمل این کار را نکنیم، آنچه از جوانان انتظار داریم، اتفاق نمی‌افتد. قطعا جوانان می‌توانند امور کشور را به خوبی اداره کرده، فرصت‌های شغلی ایجاد کنند و امنیت و آرامش اجتماعی برای همه اقشار جامعه به ارمغان آورند.

انتهای پیام
captcha