برگزاری جشن‌ نیمه شعبان به‌ صورت مجازی در آذربایجان غربی
کد خبر: 3890104
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

برگزاری جشن‌ نیمه شعبان به‌ صورت مجازی در آذربایجان غربی

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه گفت: مردم برای جلوگیری از شیوع و گسترش کرونا می‌توانند با ایجاد گروه‌هایی در فضای مجازی نیمه شعبان را جشن بگیرند.

برگزاری جشن‌ نیمه شعبان بصورت مجازیحجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: برای بهره‌مندی از فضایل نیمه شعبان، با توجه به شرایط کنونی جهان و وجود ویروس کرونا مراسمات باشکوهی چون چراغانی کردن خیابان‌ها، پخش شربت و شیرینی، جشن‌های گروهی در مساجد و سایر مراسماتی که سال‌های پیش برگزار می‌شد اجرا نخواهد شد.

وی افزود: بسیاری از مراسم جشن و شادی مانند تشکیل گروه‌های جشن به مناسبت این روز بزرگ را می‌توان به‌صورت مجازی انجام داد و افراد به این طریق ارادت و عشق قلبی خود را به حضرت امام زمان (عج) عرضه کنند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تصریح کرد: مردم‌ می‌توانند با رفتن به فراز بام‌های منازل خود و بالکن‌های مجتمع‌های مسکونی فریاد یا مهدی ادرکنی را در شب نیمه شعبان سر داده و مساجد نیز می‌توانند نورافشانی‌ و جلوه‌های نوری زیبایی برای این شب در نظر بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه ادامه داد: اعمالی که برای شب نیمه شعبان سفارش شده و در روایتی از امام باقر(ع) در باره فضیلت این شب عزیز، آمده که شب نيمه‌ شعبان بعد از ليله القدر، برترين شب‌ها بوده که خداوند در آن شب فضل خود را به بندگان عطا مي‌فرمايد و ايشان را به كرم خويش مي‌آمرزد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بیان کرد: در تقرب جستن به سوي خداي تعالي كوشش كنيد زيرا خداوند به ذات مقدسش قسم ياد فرموده است كه هيچ سائلي را در آن شب از درگاه خود دست خالي برنگرداند مادامی كه خواسته‌ او معصيت نباشد و خداوند آن شب را به ما اختصاص داده است. پس در دعا و ثنا بر خداي تعالي در آن شب كوشش نماييد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اعمال این شب ادامه داد: هر کسی در این شب ١٠٠ مرتبه سبحان‌الله، ١٠٠ مرتبه الحمدلله، ١٠٠ الله‌اکبر و ١٠٠ مرتبه لااله‌الا‌الله بگوید، خداوند گناهان گذشته او را بیامرزد و حوایج دنیا و آخرت او را برآورده سازد، حتی اگر تقاضا نکرده باشد، ولی خداوند نیاز او را بدان امر بداند، باز هم خداوند نیاز او را برطرف سازد، از فضلی که بر بندگان خویش دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)، افزود: این شب را خدا برای ما اهل بیت قرار داده و به ازای شب قدر که آن را برای پیامبر قرار داده، پس شایسته است در این شب حمد و ستایش، دعا، زیارت و اعمالی که موجب تقرب به درگاه خدا می‌شود انجام شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مردم در منازل خود حضور دارند و ائمه مانند نور هستند و مردم در خانه‌های خود دعای فرج برای تعجیل در ظهور حضرت قرائت کرده، خانواده‌ها شکوه نیمه شعبان را با جشن خانوادگی به فرزندان القا کنند و اعمال و دعاهای این روز و شب را در خانه بخوانند. متأسفانه در گرفتاری و بلاها از ائمه اطهار(ع) یاد می‌کنیم در حالی که نباید اینگونه باشد و با پیدا شدن گرفتاری و بیماری توسل‌ها زیاد شده و باید انسان همیشه در سختی‌ها، آسانی‌ها، شادی و غم‌ها به یاد خدا و ائمه اطهار(ع) باشد.

وی ادامه داد: زیارت امام حسین(ع) برای شب نیمه شعبان سفارش شده است و از راه دور این زیارت خوانده شود زیرا مکتب شیعه اول از قیام امام حسین(ع) شروع شده و با حکومت مهدی موعود(عج) کامل‌تر می‌شود پس کمال جامعه در پیروی در ارتباط بین این دو است.

حجت الاسلام جعفرزاده اظهار کرد: از امام صادق(ع) روایت شده که بعد از اقامه نماز عشا دو رکعت نماز بجا آورده شود که در رکعت اول سوره حمد و سوره قل یا ایهاالکافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود و بعد از سلام، ۳۳ مرتبه سبحان الله، ۳۳مرتبه الحمدولله، ۳۴مرتبه تسبیحات خوانده شود.

وی با اشاره به وظایف رسانه و صداو سیما ادامه داد: رسانه‌ها و صدا وسیما وظیفه دارد برنامه‌های مفرح و شاد در شأن و منزلت منجی عالم پخش کند. در روایتی از اهل بیت(ع) آمده که شیعیان در شادی‌های ما شاد و در غم‌های ما غمگین هستند، بنابراین ما باید این جشن بزرگ را در منازل باشکوه هر چه بیشتر برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha