کرونا باعث تغییر در الگوی توزیع درآمد و ثروت می‌شود
کد خبر: 3890152
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

کرونا باعث تغییر در الگوی توزیع درآمد و ثروت می‌شود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با تداوم شیوع ویروس کرونا، شاهد یک رکود در اقتصاد کلان همراه با تغییر الگوی توزیع درآمد و الگوی توزیع ثروت و دارایی‌ها خواهیم بود.

بخش خدمات بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل می‌شود

محمد واعظ، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه مشاهدات آماری ثبت شده مربوط به شیوع کرونا بر زندگی مردم در آینده منتشر خواهد شد و هنوز زمان کافی برای انجام این کار سپری نشده است، اظهار کرد: قبل از انتشار این آمار و مشاهدات، تا حدودی می‌توان راجع به عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و زندگی مردم اظهار نظر کرد.

وی افزود: در شرایط اشاعه این ویروس و اقدامات انجام شده برای مقابله با اشاعه هر چه بیشتر آن و حفظ سلامتی مردم، عمده کسب‌وکارهای خدماتی و نیز کسب‌وکارهای خرد با درجات متفاوت آسیب دیده‌اند. کسب‌وکارهایی که به نوعی با خدمات مسافرتی، جهانگردی، مالی، تهیه غذاهای آماده و امثال این‌ها مرتبط بوده‌اند، به شدت تحت تاثیر شرایط جدید آسیب دیده‌اند. در مقابل، کسب‌وکارهای ضروری که تداوم حیات انسان‌ها به آنها بستگی دارد و همین‌طور کسب‌وکارهای مربوط به خدمات مجازی برخط، تقویت شده و بازارهای فروش جدید و باثباتی پیدا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اثر خالص اشاعه این ویروس این است که میزان صدمه ناشی از آن بر زندگی و اقتصاد خانوارها منفی بوده و تاکنون بیشتر از آثار مثبت آن بوده است، به همین دلیل شاهد افت تقاضای کل به خصوص در سطح خرده‌فروشی و به طور ویژه در بخش خدمات و زیربخش خدمات سیاحتی و جهانگردی هستیم.

کرونا باعث تغییر در الگوی توزیع درآمد و ثروت می‌شود

واعظ با بیان اینکه تغییر وضعیت درآمدی در کوتاه‌مدت از طریق استفاده از پس‌اندازها یا ایجاد بدهی‌های جدید لزوما موجب خارج شدن فعالیت عوامل اقتصادی از صحنه فعالیت اقتصادی نمی‌شود، ادامه داد: البته تداوم اشاعه ویروس کرونا باعث تعطیل شدن بخشی از فعالیت‌های اقتصادی یعنی به صفر رسیدن بخشی از این فعالیت‌ها و البته در کنار آن، باعث رونق گرفتن بخش دیگری از فعالیت‌های اقتصادی می‌شود که اثر مورد اول بیشتر از اثر مورد دوم است؛ در نتیجه شاهد یک رکود در اقتصاد کلان همراه با تغییر الگوی توزیع درآمد و الگوی توزیع ثروت و دارایی‌ها خواهیم بود.

وی بیان کرد: جریان ایجاد درآمد به موازات تولید شکل می‌گیرد، یعنی فعالیت‌های اقتصادی که تولید آنها متوقف شود، جریان ایجاد درآمد از طریق این فعالیت‌ها نیز متوقف می‌شود. در مقابل، فعالیت‌هایی که رونق پیدا کند، درآمد نیز در نتیجه آن فعالیت‌ها بیشتر خواهد شد و الگوی توزیع ثروت و دارایی تحت تاثیر این دو جریان تغییر درآمدها قرار خواهد گرفت.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: با فرض عدم دخالت دولت و نهادهای مردم‌نهاد مثل خیریه‌ها، الگوی درآمدی به سمت فعالیت‌های ضروری، برخط یا آنلاین، فعالیت‌های مربوط به خدمات درمانی ضروری و واحدهای پشتیبانی‌کننده از این فعالیت‌ها، خدمات نگه‌داری مواد غذایی و امثال این‌ها سوق پیدا می‌کند. وقتی این نوع فعالیت‌ها رونق پیدا کند، خود به خود درآمد شاغلین آنها زیاد خواهد شد و در مقابل، تقریبا مجموعه فعالیت‌های غیر ضروری آسیب خواهند دید.

بخش خدمات بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل می‌شود

وی با تاکید بر اینکه در ساختار بخش‌های اقتصادی تغییرات اساسی به وجود خواهد آمد، گفت: فعالیت در بخش کشاورزی به طور متوسط کماکان رشد خواهد داشت. اگر نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال ۹۸ حدود ۷ درصد بوده است، پیش‌بینی می‌شود که این رشد در سال ۹۹ حداقل در سطح ۴ درصد تداوم پیدا کند. در مجموع و روی هم رفته، درآمد حقیقی یا قدرت خرید درآمد کشاورزان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ اندکی افزایش خواهد یافت.

واعظ افزود: فعالیت در بخش‌های صنعتی که در قالب بنگاه‌های بزرگ انجام می‌شود، کماکان ادامه خواهد داشت. البته آن دسته از بنگاه‌های بزرگی که نیازمند صدور محصولات خود هستند، با مسائل و احیانا اختلال‌هایی در فعالیت روبرو خواهند شد. در غیر این صورت، فعالیت سایر بنگاه‌های بزرگ صنعتی مثل شرکت‌های تولید سیمان، فولاد و برق کماکان ادامه خواهد یافت. فعالیت در بخش ساختمان به دلیل افت تقاضای خرید، با رکود روبرو خواهد شد و مهم‌ترین بخشی که تحت تاثیر ویروس کرونا آسیب خواهد دید، بخش خدمات به خصوص زیربخش‌های خدمات غیر ضروری خواهد بود.

انتهای پیام
captcha