تأثیر مثبت کرونا به اراده و تلاش انسان بستگی دارد
کد خبر: 3890748
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

تأثیر مثبت کرونا به اراده و تلاش انسان بستگی دارد

یک روانشناس و آسیب‌شناس اجتماعی گفت: بحران‌هایی مانند کرونا در صورتی می‌تواند اثر مثبتی داشته باشند که افراد از این فرصت برای اصلاح رفتارها و عملکردهای خود استفاده کنند و پس از ‌پایان بحران نیز به تغییرات رفتاری خود متعهد باشند.

اثرات مثبت بحران‌ها به اراده و تلاش انسان بستگی دارد

رضا بافتی، روانشناس و آسیب‌شناس اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، درباره تأثیر شیوع کرونا بر سبک زندگی افراد جامعه، اظهار کرد: در این خصوص، همه چیز بستگی دارد به اینکه ما از این فرصت چگونه استفاده کنیم. تأثیری که یک بحران به جا می‌گذارد، می‌تواند مثبت باشد یا برعکس. انسان‌ها در بحران یا به نتایج خوبی می‌رسند، یا اینکه برعکس ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

وی افزود: در این دوران که افراد مجبور هستند در کنار خانواده باشند یا حداقل کسانی که کاری ندارند در قرنطینه هستند، اگر به خودشان کمک کرده و خودسازی کنند، روابطشان با خانواده را بهبود ببخشند و از این فرصت برای بهتر شدن، سالم‌تر شدن و صمیمی‌تر شدن استفاده کنند، قطعاً در پسا کرونا شاهد اوضاع بهتری خواهیم بود، اما اگر در کنار یکدیگر احساس ضعف کرده و آسیب بیشتری ببینند، آن وقت تأثیر این اوضاع می‌تواند منفی باشد.

این روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از مردم نمی‌توانند در خانه بمانند و باید سر کار بروند، ادارات دولتی بازگشایی شده و بخش عمده‌‌ای از افراد جامعه نیز کارگر و کارمند هستند که باید در محل کار خود حاضر شوند، بنابراین این بحران برای بسیاری که با مشکلات مالی مواجه‌اند، شاید تعریفی نداشته باشد. کسانی که به هر دلیلی در خانه مانده‌اند و می‌توانند بمانند، بحران برای آنها به صورتی است که گفته شد.

بافتی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات ایجاد شده در دوران شیوع کرونا، بعد از این دوران نیز پایدار خواهد ماند یا اینکه امری موقتی است، گفت: در این مورد نمی‌توان به طور کلی صحبت کرد و تغییرات ایجاد شده ممکن است به عوامل و شرایط دیگری بستگی داشته باشد. من کسی را می‌شناسم که مدتی زندانی بود و می‌گفت اگر از زندان آزاد شوم، آدم بهتری می‌شوم. در مدت حضور در زندان، خواندن قرآن و آموزش آن را شروع کرده و قاری قرآن شده، ولی یک سال بعد از آزادی به همان فرد سابق تبدیل شده است. یعنی زمانی که در آن شرایط قرار داشت، متنبه شده بود تا دیگر کار اشتباهی انجام ندهد، ولی با گذشت زمان و کمرنگ شدن آثار آن بحران، متوجه می‌شود که کم‌کم به اصل خودش برگشته است.

وی تصریح کرد: به طور عمده، شیوع این ویروس اثر بهتری در دنیا می‌گذارد، در یک کشور بیشتر و در کشور دیگری کمتر؛ ولی نمی‌توان گفت اثر آن چقدر ماندگار است و به تمام رفتارها و مدیریت‌هایی بستگی دارد که بعد از این بحران به وجود می‌آید. می‌دانیم که اثر می‌گذارد، ولی میزان این تأثیر و ماندگاری آن به عملکردهای بعدی‌مان بستگی دارد.

انتهای پیام
captcha