چالش مهندسی محتوا در عصر رسانه / آموزش مسئولیت رسانه‌ای در برنامه «بین خطوط»
کد خبر: 3903753
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
امیر یوسفی تبیین کرد؛

چالش مهندسی محتوا در عصر رسانه / آموزش مسئولیت رسانه‌ای در برنامه «بین خطوط»

دبیر کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به تولید برنامه تلویزیونی «بین خطوط» با هدف بررسی چالش مهندسی پیام در رسانه‌ها و افزایش سواد‌رسانه‌ای در جامعه، گفت: بر آن شدیم تا برنامه‌ای را تولید کنیم که ارتقای اطلاعاتی برای مخاطبان داشته باشد و با ارائه آموزش‌، هر فردی بتواند مسئولیت کاری خود را در دنیای بزرگ رسانه و شبکه‌‌های اجتماعی بر‌عهده گیرد.

امیر یوسفی، دبیر کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه‌ای ایران و تهیه کننده برنامه «بین خطوط»، که قرار است به زودی از شبکه دو سیما پخش شود در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد، گفت: این جهان به ‌گونه‌ای رشد کرده است که فرهنگ، جامعه و حتی درک ما از واقعیت را از طریق اطلاعات و تصاویری که از طریق رسانه‌ها دریافت می‌کنیم شکل می‌دهد. اگر در گذشته بزرگان و ریش‌سفیدان خانواده و دوستان اطلاعات و اخبار فرهنگی گذشته را روایت می‌کردند، اما امروز تلویزیون، فیلم‌ها، موسیقی، بازی‌ها و اینترنت تبدیل به قوی‌ترین راویان روز جامعه شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه پیام‌های رسانه‌ای افکار، نگرش‌ها و اقدامات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تصریح کرد: امروز شاید کسی دوست نداشته باشد به این موضوع اعتراف کند، اما واقعیت این است که همه ما تحت تأثیر تبلیغات، اخبار، موسیقی و سایر اشکال رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم و این موضوع به خوبی قدرت فرهنگی رسانه‌ها را به عنوان یک نیروی اثرگذار در جامعه روشن می‌کند.

دبیر کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به اینکه اثرگذاری رسانه در زندگی افراد جامعه یک دنیای فانتزی می‌سازد، افزود: در حالی که این دنیای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش ممکن است الهام‌بخش فعالیت‌های غیرعاقلانه، ضداجتماعی و یا حتی خطرناک باشد. بر همین اساس وجود سواد رسانه‌ای به جامعه کمک خواهد کرد تا جهان فانتزی و خیالی سازنده را بشناسند و آن را با واقعیت ادغام کنند.
 
تهیه‌کننده برنامه «بین خطوط» ادامه داد:‌ معمولاً سازندگان رسانه برای انتقال پیام‌های خاص تلاش می‌کنند و مردم نیز این پیام‌ها را دریافت و براساس اعتقادات، ارزش‌ها و تجارب خود به صورتی متفاوت تعبیر می‌کنند؛ این بدین معنی است که مردم می‌توانند از یک رسانه تعابیر متفاوتی ایجاد کنند که همه این معانی و تفاسیر معتبر و قابل احترام هستند، اما اگر سواد دریافت این تعابیر وجود نداشته باشد، برداشت‌ها، انتقال پیام و شناخت مفهوم پیام با مشکل مواجه می‌شود.

یوسفی اظهار کرد: معمولاً پیام‌هایی که از طریق رسانه‌ها به ما می‌رسند و یا حتی نمی‌رسند، تصویر ذهنی و آگاهی‌های ما را از جهان پیرامون شکل می‌دهند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که این تصویر، تصویری دقیق، روشن و کامل است؛ چراکه اخبار و رویدادها تا به گوش ما برسند، از صافی‌هایی عبور می‌کنند که معلوم نیست با محتوای آنها چه می‌کنند. در میان برنامه‌ریزی ارتباطی به عنوان دروازه‌بان، با تعیین اینکه چه اطلاعاتی را باید کنار گذاشت و به چه اطلاعاتی اجازه عبور دهد، می‌تواند تا اندازه‌ای در فراگرد ارتباطی اعمال قدرت کند؛ اما امروز شرایط به گونه‌ای شده است که کسی برای دیگری دروازه‌بانی خبر و اطلاعات نمی‌کند؛ لذا ما با این نگاه و اهمیت موضوع برآن شدیم تا برنامه‌ای را تولید کنیم که ارتقای اطلاعاتی برای مخاطبان داشته باشد و با ارائه آموزش‌هایی، هرکسی مسئولیت کاری خودش را در دنیای بزرگ رسانه و شبکه‌‌های اجتماعی بر‌ عهده گیرد.

دبیر کارگروه سواد بصری انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به اینکه برنامه «بین خطوط» برنامه‌ای است که راجع به جانمایی پیام در رسانه‌ها اجرا می‌شود، گفت: به همین بهانه و در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه به تولید این برنامه در قسمت‌ها و آیتم‌های متنوع برای مخاطب اقدام کردیم. «بین خطوط» در حقیقت با ویژگی‌های متنوع خود بیننده را جذب مسائل مهمی از جمله سواد رسانه‌ای می‌کند. این برنامه برای سنین مختلف جامعه مناسب بوده و در حال حاضر مراحل آماده‌سازی آن طی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برنامه بین خطوط در اصل ادامه برنامه تلویزیونی تارگرد، با موضوعی متفاوت است، اضافه کرد:‌ این برنامه قرار است با حضور اساتید مختلف ارتباطات، سواد رسانه‌ای و ارتباطی آثار رسانه‌ای را در ژانر‌های مختلف بررسی کند و سواد مخاطب خودش را ارتقا دهد.
 
تهیه‌کننده برنامه «بین خطوط» با اشاره به‌ دلیل انتخاب نام این برنامه، اظهار کرد: معتقدیم که پیام یک متن، اثر و نوشته، نه در سطح بالا و نه در سطح پایین قرار دارد، بلکه بین خطوط و در فضای سفید قرار داده می‌شود و به همین منظور ما اسم این برنا‌مه را بین خطوط نام‌گذاری کردیم که اسمی آشنا برای اهالی رسانه است.

وی به برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری برنامه بین خطوط در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این جلسه با حضور حسن خجسته، معاون سابق صدای سازمان صدا و سیما و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، سیدمرتضی موسویان، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران، عبدالکریم خیامی، رئیس اسبق مرکز طرح و برنامه معاونت سیما و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، امیر یوسفی، تهیه‌کننده برنامه، امیر عبدالرضا سپنجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و قدم‌های بعدی برای تولید این برنامه برداشته شد.
انتهای پیام
captcha