دیدگاه قرآن درباره پشت پرده گرفتاری‌ها
کد خبر: 3904469
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

دیدگاه قرآن درباره پشت پرده گرفتاری‌ها

یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از گرفتاری‌ها محصول اعمال انسان است، گفت: محک ایمان، مصلحت و ترفیع درجه معنوی انسان از دیگر موارد ابتلائات بشر از دیدگاه قرآن کریم شمرده می‌شود.

دیدگاه قرآن درباره پشت پرده بلا و گرفتاری‌هاحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: درباره فلسفه بلاها از نگاه قرآن کریم چند نکته مورد توجه است که باید به آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به آیه 30 سوره شوری که خداوند می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ؛ و آنچه از مصيبت به شما رسد پس به خاطر دستاورد خودتان است و او از بسيارى (گناهانتان) درمی‌گذرد»، گفت: براساس این آیه شریفه بسیاری بلاها در زندگی انسان محصول اعمال خودش است. به عنوان مثال فردی غذای مسموم می‌خورد و لذا بیماری بر وی عارض می‌شود، یا زیر باران خیس و دچار سرماخوردگی می‌شود و حتی در فضایی که الان کرونا است به هر کسی دست می‌دهد، بهداشت را رعایت نمی‌کند؛ لذا مبتلا می‌شود در واقع این فرد خودش مقصر است و پشت پرده‌ای در کار نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم دو کلمه «شر» و «فتنه» آمده است، تصریح کرد: بعضی اوقات بلایی که سر ما می‌آید همان شری است که در قرآن آمده که این مورد بحث ما نیست به عنوان مثال انتخاب همسر یکی از این موارد است که می‌توان به آن اشاره کرد که یک انتخاب غلط عواقب بسیاری برای فرد دارد.

فیض‎آبادی با اشاره به آیه 155 سوره بقره، افزود: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ و َبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده» در این آیه برخی از بلاها برای آزمایش بشر بیان شده است.

وی ابراز کرد: براساس آیات قرآن، انسان هر ادعایی کند مورد امتحان الهی قرار خواهد گرفت به‌ عنوان مثال یک نفر از خدا طلب یک همسر متدین می‌کند تا بنده شاکر باشد و خدا نیز همسری متدین اما کم‌درآمد نصیب طلب‌کننده می‌کند تا شاکر بودن و نبودن فرد مشخص شود؛ لذا بسیاری از مشکلاتی که ما در زندگی داریم امتحان الهی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: البته عکس این نیز وجود دارد، یعنی نعمت‌هایی هم که خدا به ما عطا فرموده امتحان الهی است و در قرآن کریم داریم که حضرت سلیمان درباره ملک و پادشاهی خویش فرموده: «هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ؛ اين از فضل پروردگار من است تا مرا بيازمايد كه آيا سپاسگزارم يا ناسپاسى مى‌كنم». بر اساس این آیه حضرت سلیمان این حکومت و قدرت را از فضل پروردگار و وسیله آزمایش می‌داند.

فیض‌آبادی در خصوص سومین فلسفه بلاها گفت: در برخی از بلاها بحث مصلحت مطرح است به‌‌‌‌عنوان مثال فردی که به پزشک مراجعه می‌کند باید برای درمانش داروهایی استفاده کند که خوشایند بیمار نیست اما دکتر تجویز کرده و شفای بیمار در آن است؛ لذا در این ناخوشایندی دارو مصلحت وجود دارد. خداوند نیز در آیه 216 سوره بقره می‌فرماید: «عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ؛ چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید اما به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شر و فساد شما در آن است» که از این آیه می‌توان به بحث مصلحت در این مقوله پی برد.

وی ادامه داد: ما انسان‌ها معیاری در زندگی داریم و این است که می‌گوییم از چه خوشمان می‌آید و از چه خوشمان نمی‌آید در حالی که معیار خدا خیر و شر است. گاهی اوقات خدا خیر و مصلحت ما را در چیزی قرار داده که ما از آن کراهت داریم؛ لذا برخی اوقات بلایی نازل می‌شود که مصلحت ما در آن است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: یک نکته در باب بلاها و آزمایش الهی بالا رفتن درجه معنوی انسان است. در این خصوص نیز روایت داریم که انسان وقتی تب کند گناهان یک سالش آمرزیده می‌شود؛ لذا بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها درجه معنوی انسان را بالا می‌برد. براساس توضیحات ارائه شده چهار نکته در خصوص ابتلا به گرفتاری و بلا در زندگی انسان مطرح است، اینکه ما مسئول اعمال خودمان هستیم و بسیاری از این گرفتاری‌ها محصول اعمالمان است، دوم اینکه ابتلائات محکی برای ایمان فرد محسوب می‌‎شود و در برخی از مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها مصلحت انسان نهفته و ترفیع درجه معنوی انسان را به همراه دارد.

انتهای پیام
captcha