شعر آیینی زبان گویای جامعه است
کد خبر: 3908494
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

شعر آیینی زبان گویای جامعه است

یک شاعر آیینی گفت: اصالت و اعتقاد در شعر می‌تواند به شاعر هویت ببخشد و شعر آیینی زبان گویای جامعه است.

شعر آیینی به گزارش ایکنا از اصفهان، ششمین شب از هفت شب «شعرنیوش»، شب گذشته، 13 تیرماه با حضور محمدحسین ملکیان (فراز) و اجرای محمدرضا یزدانپرست به صورت گفت‌وگوی زنده از اینستاگرام مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

محمدحسین ملکیان، در ششمین شعرنیوش از حرم امام رضا(ع) به مناسبت میلاد امام رئوف، اظهار کرد: اشعار آیینی و مذهبی شالوده چهار مجموعه شعرم است، چراکه رشد و پرورش در خانواده‌ای مذهبی و تاثیر پدرم، من را به سرودن شعرهای ارزشی و آیینی ترغیب کرد.

وی افزود: از آنجا که تنها فرزند پسر خانواده بودم، در کنج تنهایی اعتقاداتم را به زبان شعر بیان می‌کردم.

این شاعر جوان اصفهانی با سرودن شعر رضوی از دارالجواد حرم امام هشتم ادامه داد: شاعر آیینی به باورهایش اعتقاد قلبی دارد و همین پایبندی به اعتقادش در شعر آیینی نمود پیدا می‌کند.

وی به اشعاری که درباره دفاع مقدس سروده هم اشاره‌ای داشت و گفت: پدرم جانباز شیمیایی بود و پس از سال‌ها به شهادت رسید؛ از آنجا که در این فضا رشد یافتم، سعی کردم اعتقاداتم را در قالب پرمخاطب شعر بیان کنم.

ملکیان با اشاره به اینکه شاعر باید به مضمون شعری معتقد باشد، گفت: شاعرانگی مهم است و این شاعرانگی با مضمون شعر ارتباط مستقیم دارد. برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های آیینی در معرفی شاعر به جامعه نقش دارند و پس از شناخته شدن باید مجالی به شاعران تازه وارد داده شود.

این شاعر اصفهانی به شعرهای سفارشی هم گریزی زد و گفت: هر شعری ماهیت سفارشی دارد، چراکه یا توسط احساسات شاعر به شاعر و یا جامعه به شاعر تحمیل می‌‎شود و زمانیکه اعتقاد و شاعرانگی در آن سیلان یابد این شعر از اصالت برخوردار خواهد شد. اگر شاعر معتقد باشد نیازی نیست برای جشنواره‌ای شعرسفارشی بسراید، بلکه از آثاری که بر اساس اعتقاد قلبی از قبل سروده در جشنواره حاضر می‌شود. اصالت و اعتقاد در شعر می‌تواند به شاعر هویت ببخشد و شعر آیینی زبان گویای جامعه است.

وی با خوانش شعر «شطرنج» با بن مایه‌های اعتراض گونه گفت: شاعر آیینی نسبت به اعتراض به وضعیت موجود حساس‌تر است و با چارچوبی تعیین شده به شرایط موجود اعتراض می‌کند و هیچگونه مغایرتی هم با مضامین اعتراضی ندارد.

این شاعر آیینی اصفهانی با تأکید بر چندبعدی بودن انسان گفت: همین ماهیت چندبعدی انسان و تأثیرپذیری از محیط، شاعر را به شرایط سیاسی پیرامونش حساس می‌کند و ممکن است روزی در دفاع از جریانی برآید و روز دیگر آن جریان را برنتابد.

وی افزود: سعی کردم در مجموعه اشعارم غزل‌های عاشقانه در کنار غزل‌های آیینی قرار بگیرد تا مخاطبی که به شعر آیینی علاقه مند نیست با خواندن غزل‌های عاشقانه این اشعار را هم مورد تفقد قرار دهد.

ملکیان با اشاره به گفته‌ای از امیرمومنان علی(ع) که «بزرگ‌ترین سیاست، صداقت است» تصریح کرد: سعی کردم در اشعارم صداقت پیشه کنم.

وی که پایان ششمین «شعرنیوش» را با خواندن شعر رضوی به پایان رسانید، اظهار داشت: برگزاری جلسات «شعرنیوش» در قالب گفت‌وگوهای موثر با شاعران اتفاق خجسته‌ای است و امیدوارم این سلسله نشست‌ها تداوم داشته باشد.

انتهای پیام
captcha