از مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهان آمریکا تا تکرار تراژدی «زانو روی گردن»
کد خبر: 3911216
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
خروش جهان بر ضد نابرابری؛

از مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهان آمریکا تا تکرار تراژدی «زانو روی گردن»

در شرایطی که آمریکا پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست، به طور مداوم درگیر تظاهرات اعتراضی علیه نژادپرستی ساختاریافته در این کشور است، مرگ یکی از چهره‌های مطرح مبارزه با تبعیض نژادی بار دیگر توجه همگان را به این اعتراضات جلب کرد.

به گزارش ایکنا، تظاهرات و اعتراضات در برابر تبعیض نژادی در آمریکا و به تبع آن سایر نقاط جهان همچنان ادامه دارد و این اعتراضات وارد فاز تغییرات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف اروپا شده است.

مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا

جان رابرت لوئیس، نماد و رهبر حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا و عضو مجلس نمایندگان این کشور درگذشت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: لوئیس که یکی از شش سخنران راهپیمایی بزرگ سال ۱۹۶۳ واشنگتن علیه نژادپرستی بود، در ۸۰ سالگی درگذشت. لوئیس جوانترین این سخنرانان بود که به «شش بزرگ» مشهور شده و آن راهپیمایی را رهبری کردند.

از مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهان آمریکا تا تکرار سناریو مرگ جرج فلوید

لوئیس به مدت بیش از سه دهه عضو مجلس نمایندگان آمریکا و به خاطر چندین دهه مبارزه بدون خشونت علیه نژادپرستی، نمادی اخلاقی در کنگره این کشور بود. او از سازمان‌دهندگان تظاهراتی بود که در سال ۱۹۶۵ برای حق رأی سیاه‌پوستان انجام و به سرکوب خونین منجر شد. این تظاهرات باعث ایجاد موجی از اعتراض در سراسر آمریکا شد که در نهایت به تصویب قانونی برای اعطای حق رأی به سیاه‌پوستان در همان سال منتج شد.

این سیاستمدار آمریکایی پس از ۵۰ سال مبارزه برای حقوق مدنی سیاه‌پوستان، در سال ۲۰۱۱ بالاترین مدال غیرنظامی آمریکایی یعنی «مدال آزادی ریاست جمهوری» را از «باراک اوباما» اولین رئیس جمهوری سیاه‌پوست آمریکا دریافت کرد.

تکرار تراژدی زانو روی گردن در انگلستان

انتشار یک ویدئوی جنجالی که نشان می‌دهد یکی از افسران پلیس لندن زانوی خود را بر روی گردن یک مظنون سیاه‌پوست فشار می‌‌دهد، خشم عمومی را برانگیخته است.

یک ویدئو که در «ایسلینگتون» لندن ضبط شده است، دو افسر پلیس را در پیاده‌رو خیابانی نشان می‌دهد که یک مظنون سیاه‌پوست را در حالی‌که دستنبد به دستانش زده‌اند، نگه داشته‌اند و یکی از افسران پلیس زانوی خود را روی گردن این مرد سیاه‌پوست فشار می‌دهد.

از مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهان آمریکا تا تکرار سناریو مرگ جرج فلوید

انتشار این ویدئو واکنش‌های منفی زیادی را به همراه داشت به طوری که پلیس کلان‌شهر لندن و مقام‌های این شهر را به واکنش واداشت و در پی آن یکی از دو افسر پلیس از انجام وظیفه عملیاتی خود اخراج شد.

طبق گزارش شبکه بی‌بی‌سی، «استیو هاوس»، معاون کمیسر پلیس لندن، نیز این ویدئو را بسیار ناراحت‌کننده توصیف کرد.

شهردار پورتلند: پلیس فدرال نمی‌خواهیم

«تد ویلر»، شهردار شهر پورتلند، در کنفرانس خبری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته که پلیس‌های فدرال را اعزام نکند و یا آنان را از این شهر خارج کند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، تد ویلر به ترامپ گفته که این نیرو‌های پلیس را در ساختمان‌هایشان نگه دارد.

شهردار شهر پورتلند گفته که اعزام این نیرو‌ها «راهبردی» بود که رئیس‌جمهور آمریکا به منظور «بهبود وضعیت وخیم نظرسنجی‌ها [در مورد خود]» به کار برد.

از مرگ رهبر حقوق مدنی سیاهان آمریکا تا تکرار سناریو مرگ جرج فلوید

وی همچنین این اقدام ترامپ را سوء‌استفاده وی از مقامات برای اجرای قانون فدرال دانسته است.

انتهای پیام
captcha