جهاددانشگاهی عهده‌دار اقدامات فرهنگی زیربنایی باشد
کد خبر: 3914573
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی / ۵

جهاددانشگاهی عهده‌دار اقدامات فرهنگی زیربنایی باشد

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: شرایط امروز کشور ایجاب می‌کند که یک‌سری اقدامات فرهنگی زیربنایی انجام شود و با توجه به اینکه جهاددانشگاهی برنامه‌های بلندمدت فرهنگی تدوین کرده است، می‌تواند نقشی اساسی در این زمینه ایفا کند.

جهاددانشگاهی عهده‌دار اقدامات فرهنگی زیربنایی باشد

محمود مراثی، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد در مقاطع مختلف مأموریت‌های مختلفی را بر عهده گرفته و به خوبی از عهده آنها برآمده است. اوایل انقلاب نابسامانی‌هایی در کشور و نیز در سطح دانشگاه‌ها وجود داشت که در نهایت به تعطیلی آنها منجر شد و جهاددانشگاهی وظیفه داشت که علمی بودن دانشگاه‌ها را حفظ کند تا در مسیر علم و آگاهی حرکت کنند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه مهم اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها، حفظ و گسترش روحیه انقلابی در دانشگاه‌ها را برعهده گرفت و در عین حال تلاش کرد تا دانشگاه‌ها به رسالت اصلی خود که همان فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بود، سوق پیدا کنند.

مراثی بیان کرد: بعد از جنگ، کشور به سمت سازندگی و پیشرفت‌های صنعتی حرکت کرد و جهاددانشگاهی نیز تمام توان خود را برای کمک به این موضوع به کار گرفت و اقدامات اساسی در این زمینه انجام داد، مثل تشکیل پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی مختلف که ثمرات آن را اکنون نیز مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر کشور نیاز دارد به اینکه یک‌سری کارهای زیربنایی فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های منسجم انجام دهیم و آحاد مردم جامعه را به یک فکر فرهنگی و اخلاقی زیربنایی مسلح کنیم که اصل و اساس این تفکر از دین برمی‌خیزد و حدیث شریف پیامبر(ص) را که فرمودند: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق» سرلوحه رفتارهای خود قرار دهیم.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی اصفهان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، موظف به اجرای برنامه‌ای بلندمدت با عنوان برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی است. در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری قرآنی ایکنا در این واحد فعال‌اند و ما مصمم به تقویت این رسانه‌ها به منظور تأثیرگذاری هر چه بیشتر، تولید و انتشار اخبار خوب و امیدبخش و حفظ روحیه انتقادی در آنها هستیم.

مراثی ادامه داد: جهاددانشگاهی واحد اصفهان عضو شورای فرهنگ عمومی استان نیز هست و به عنوان بازوی اجرایی، علمی و فرهنگی این شورا عمل می‌کند و خود را ملزم می‌داند که در راستای اجرای مصوبات آن گام بردارد. در حال حاضر، به دلیل تعطیل شدن دانشگاه‌ها در پی شیوع کرونا نمی‌توانیم فعالیت‌های دانشجویی در سازمان دانشجویان واحد را دنبال کنیم و امیدواریم با تمام شدن این دوران، این فعالیت‌ها را که جزء برنامه‌های کوتاه مدت واحد محسوب می‌شود، از سر بگیریم. در زمینه چاپ و نشر کتب دانشگاهی نیز بهتر و فعال‌تر از گذشته مشغول فعالیت هستیم و کتابفروشی واحد نیز قرار است با شمایل و مدیریت جدید راه‌اندازی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی شناخت دقیقی از دانشگاه‌ها و نیازهای دانشجویان دارد، می‌تواند منابع و واحدهای درسی دانشگاه‌ها و همچنین به روزترین آثار اساتید دانشگاه اعم از تالیف و ترجمه را تدوین و منتشر کند.

انتهای پیام
captcha