نبود بصیرت؛ ریشه انحراف از ولایت
کد خبر: 3914772
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

نبود بصیرت؛ ریشه انحراف از ولایت

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه شایسته‌سالاری، همراهی مردم و دوری از منافقان از پیام‌های غدیر است، بیان کرد: ریشه انحراف از ولایت را باید در نبود عمق ایمان و بصیرت جست‌وجو کرد.

نبود عمق بصریت؛ ریشه انحراف از ولایتحجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان، ضمن تبریک دهه ولایت اظهار کرد: غدیر لنگرگاه اسلام بوده و هست و زمانی که «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» نازل شد، نشان می‌دهد غدیر پل ارتباطی بین رسالت و ولایت است و همه انبیا و اوصیا آمدند که بعثت شکل گیرد و ابلاغ پیام ولایت، استحکام‌بخش رسالت پیامبر و اسلام بود.

وی با اشاره به اینکه در مسئله غدیر دورنمای جهان اسلام برای مردم و آیندگان مشخص شد، تصریح کرد: اسلام به عنوان یک ذخیره الهی برای همه مردم و اعصار استمرار خواهد داشت، همچنان که تثبیت جایگاه امیرالمومنین در امر ولایت، در حجی اتفاق می‌افتد که نمایندگان کشورهای مختلف حضور دارند و لازم است همه مسلمانان در جریان این امر مهم قرار گیرند.

بیگدلی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) از دعوت مردم به نزدیک یک چشمه و اتراق در این محل برای ابلاغ دستور الهی چند هدف مهم را دنبال می‌کرد، یادآور شد: امکانات اطلاع‌رسانی آن زمان تفاوت فاحشی با حال حاضر داشت و این امکان نبود که در آن واحد اطلاع‌رسانی گسترده در مقطع زمانی کوتاه انجام شود، بنابراین بهترین فرصت برای معرفی حضرت علی(ع) به جهان اسلام و تفهیم این انتصاب الهی بعد از مراسم حج با حضور مردم کشورها و قبایل مختلف بود.

وی ادامه داد: دست کم 2 ماه بعد از انتصاب امیرالمومنین، همه جهان اسلام فهمیدند که پیامبر اکرم(ص) شخصیت امیر را به عنوان جانشین معرفی کرده است و برای پی بردن به این مسئله نیاز نیست به کتاب‌هاب اهل تشیع مراجعه کنیم بلکه موضوع غدیر یکی از روایت‌های متواتر همه مذاهب اسلامی است و علامه امینی در کتاب الغدیر که نظرات اهل سنت در آن گرداوری شده، به این موضوع اشاره کرده است.

حرکت‌های منافقانه

بیگدلی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) با این حرکت توانست دستور الهی را طوری مدیریت کند که کسی بعد از او نتواند آن را انکار کند، ابراز کرد: علت اینکه برخی در پذیرش ولایت سر باز زدند، بحث حکومت، خلافت و حاکمیت در صدر اسلام بود، افرادی در صدر اسلام نفاق داشتند و اسلام را به صورت منافقانه پذیرفته بودند، برنامه منافقان در مدینه این بود که دستور ولایت امام علی(ع) را زیر پا بگذارند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن منافقان بیشتر از کفار نهی شده‌اند، ابراز کرد: منافقان با مدیریت و برنامه‌ریزی که اتفاق افتاد حاکمیت را به دست گرفتند و مشکلات زیادی ایجاد کردند؛ هرچند اعتراض‌های زیادی به این مسئله شد اما موضوع غدیر در مدینه به عنوان پایگاه حکومت اسلامی مورد توجه قرار نگرفت.

بیگدلی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام بارها به امیرالمومنین تاکید کردند که اگر قرار بر این شد که حکومت را داشته باشید یا اسلام را؛ مواظب باشید اسلام را از دست ندهید. بنابراین امیرالمومنین علی(ع) بین اسلام و حکومت، جنگیدن و تحمل سختی‌ها، اسلام و تحمل دشواری‌ها را قبول کرد تا اساس دین حفظ شود و تعیین ظهور حضرت حجت به عنوان ذخیره الهی طبق وعده حق در جهان تحقق یابد.

وی تصریح کرد: درسی که غدیر به ما می‌دهد این است که حتی اگر معرفی کننده خدا باشد و ابلاغ این معرفی و اجرای دستور الهی را شخصیت پیامبر(ص) انجام دهد و جمعیت کثیری مسئله را شاهد باشد، اگر همراهی مردم نباشد ولی، امیرالمومنین هم باشد مظلوم است. در آن زمان هم بصیرتی نیاز بود که مردم وارد عرصه شوند و از حق خود دفاع کنند و این مسئله حاکم نشد و مردم به صحنه نیامدند.

بیگدلی با اشاره به اینکه مقرربان هم از ترس و واهمه پس از جریان غدیر عقب کشیدند، بیان کرد: نه تنها در زمان حضرت علی(ع) بلکه در زمان ائمه معصومان(ع) هم این موضوع استمرار پیدا کرد و حتی برای ظهور امام زمان(عج) به عنوان ذخیره الهی نیز هر زمان آمادگی لازم برای حمایت مردم از حضرت حجت فراهم شد ایشان ظهور می‌کنند و اینجا باید دست مردم ایران را بوسید چراکه امام خمینی(ره) فرمود: زمان رسول (ص) هم این مردم را نداشتیم.

همراهی مردم؛ افول مستکبران

وی ادامه داد: 40 سال است که مردم از این نایب امام(ره) پیروی می‌کنند و با همه سختی‌ها و گرفتاری‌ها، گرانی، حمله نظامی و اقتصادی و تهاجم فرهنگی، بصیرت در مردم ایران در اوج خود است و حمایتی که در جمهوری اسلامی از ولایت شده منجر به این شده که در دنیا مستکبران رو به افول بروند و چهره واقعی منافقان عیان شود.

بیگدلی اظهار کرد: وقتی بصیرت عمق نداشته باشد و حمایت‌ها ظاهری باشد مردم به سمت منافع مادی گرایش پیدا می‌کنند. منافقان صدر اسلام دیدند که اگر ولایت امیرالمومنین حاکمیت خود را داشته باشد و امیر عادلانه رفتار کند، چیزی به آنها نمی‌رسد؛ همچنان که در پنج سال حکومت امام علی(ع) آنچنان عادلانه اقدام می‌کرد که خیلی‌ها قطع علم کردند و جنگ‌هایی را به راه انداختند.

وی ابراز کرد: اگر موضوعاتی همچون قانون شدن بر حق خود، شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی در آن زمان اتفاق می‌افتاد، مشکلات به وجود نمی‌آمد. عده‌ای در ظاهر حرف‌هایی زدند اما در باطن بر علیه حضرت علی(ع) کار کردند و در مقابل او ایستادند و هجمه‌هایی به راه انداختند اما امیرالمومنین فرمود اگر من حکومت را به دست گیرم با عدالت برخورد خواهم کرد حتی اگر آن فرد از عزیزترین کس من باشد.

بیگدلی در پایان تصریح کرد: اگر زمینه پذیرش عدالت و دستورات الهی در مردم باشد و هر کس به اندازه حق خود قانع باشد، شاهد اختلاس هم نخواهیم بود و این موضوع با بصیرت مردم ارتباط دارد آنچنان‌که دیدیم حضرت علی(ع) در مورد بصیرت مردم در برهه‌های مختلف چطور فریاد می‌زد.

انتهای پیام
captcha