آغاز عملیات مرمت مسجد جامع اشترجان
کد خبر: 3924981
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

آغاز عملیات مرمت مسجد جامع اشترجان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان از آغاز عملیات مرمت مسجد جامع اشترجان در این شهرستان خبر داد.

آغاز عملیات مرمت مسجد جامع اشترجانبه ‌گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، حافظ کریمیان امروز 1 مهرماه با اعلام این مطلب گفت: در این عملیات مرمتی، بندکشی نمای بیرونی سر در شمالی مسجد، مرمت نمای طاق، پاک‌سازی و بندکشی طاق‌های شبستان غربی و مرمت بام ایوان شمالی از مهم‌ترین اقدامات مرمتی است که به همت استادکاران این اداره آغاز شده است.

او افزود: پیش از این طی سال‌های گذشته، سبک‌سازی کامل و عایق‌بندی بام مسجد، بندکشی بدنه‌های بیرونی، اندود کاهگل جبهه شرقی و غربی، بازسازی درب چوبی و نفیس مسجد، آجر فرش گنبدخانه و تثبیت تزیینات گچبری طی چهار فصل مرمتی انجام شده بود.

کریمیان تاکید کرد: مسجدجامع اشترجان با حدود 1500مترمربع زیربنا یکی از مساجد شاخص در معماری دوره اسلامی است که تمامی عناصر مساجد جامع شامل سردرها، شبستان‌ها، ایوان‌ها، گنبدخانه، محراب، مناره‌ها و صحن را دارا است، و براساس کتیبه‌های موجود قدمت مسجد به دوره سلجوقی می‌رسد، با این وصف گسترش و توسعه مسجد در قرن هشتم هجری انجام شده و از مهم‌ترین عناصر معماری این مسجد تاریخی می‌توان به سر در شمالی مسجد و محراب گچ‌بری آن اشاره کرد.

این مسجد در تاربخ 1315/12/12به شماره ۲۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha