برگزاری نشست «صلح، مهر و همزیستی در شعاع نور پیامبر (ص)» در زیمبابوه
کد خبر: 3933422
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

برگزاری نشست «صلح، مهر و همزیستی در شعاع نور پیامبر (ص)» در زیمبابوه

موسسه ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) و کمیته گفت و گوی ادیان و آئین های سنتی زیمبابوه با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در این کشور نشست گفت و گوی بین دینی با موضوع «صلح، مهر و همزیستی در شعاع نور پیامبر اسلام (ص)» برگزار کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) و همفته وحدت با حضور روسای سازمانهای مسلمان و مسیحی و جمعی از اساتید دانشگاه در محل کالج اسلامی فاطمه زهرا(س) در حراره برگزار شد، سخنرانان به بررسی جنبه های مختلفی از نقش ادیان در گسترش صلح و آرامش در میان پیروان اسلام و مسیحیت با تکیه بر وجود نبی اسلام پرداختند.

شیخ عبدالله ماکوئینجا رییس موسسه ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) AIGCZ))  به عنوان میزبان و مدیر کالج اسلامی فاطمه زهرا (س ، نظر آنان را به موضوعات مورد بحث این نشست، نقش شخصیت پیامبر اکرم (ص) در ایجاد صلح و امنیت در جامعه صدر اسلام و ارائه الگوی صحیح به مسلمانان، اهانت اخیر دولت فرانسه به ایشان و لزوم اتخاذ موضع مناسب از سوی پیروان ادیان اسلام و مسیحی جلب کرد.

اولین سخنران این نشست شیخ اسماعیل دعا رییس شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه ( SCIAZ) بود که با روایت ابعادی از زندگانی رسول خدا به نقش محوری ایشان در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز و برادری پایدار در میان قبایل متخاصم در صدر اسلام پرداخت.

 وی همچنین به اقدامات توهین آمیز و نفرت پراکنی رییس جمهور فرانسه اشاره کرد و گفت: شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه رفتار دولت فرانسه را مطابق با دموکراسی نمی داند و نصب تصاویر موهن و تحریک آمیز بر روی ساختمانهای دولتی این کشور را نقض آشکار حقوق ادیان و افراد و حرکتی در جهت تحریک عواطف و احساسات مسلمانان و برافروخته شدن آتش خشم آنان می داند.

سخنران سوم نشست «پدر تسینه» از سازمان کلیساهای بومی زیمبابوه ( FCCZ) بود که به تشریح کلمه «صلح» و شاهدگزینی این مفهوم در رفتار و گفتار پیامبر اسلام پرداخت.

وی همچنین با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان « HWPL»  گفت: حدود هشتاد درصد از ناآرامیها و چالشهای پیش روی امنیت جهانی مرتبط با مسایل دینی است و این امر نشانگر اهمیت نقش رهبران دینی در بخطر افکندن و یا ایجاد صلح و ثبات در جهان است.

سخنران بعدی جلسه خانم سلیندیوه ژینگوانیسه استاد اسلام شناسی دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه زیمبابوه، از تصمیم جدید دانشگاه زیمبابوه مبنی بر تاسیس دپارتمان جدیدی در این دانشگاه بنام « صلح، امنیت و جامعه» و دعوت از وی به عنوان یک اسلام شناس برای تدریس در این دپارتمان، به نقش مطالعه و شناخت ادیان در ایجاد صلح و ثبات در جامعه اشاره کرد.

وی در ادامه سیره رسول خدا (ص) در فتح مکه را یادآور شد و افزود: تاریخ اسلام در زمان حضرت محمد (ص) مملو از نشانه هایی است که همگی حاکی از ارائه الگوی رفتاری از سوی ایشان مبنی بر اشاعه رواداری و گذشت و بخشش در میان مسلمانان و غیر مسلمانان است که یکی از نمونه های روشن آن اعلام بخشش عمومی از سوی پیامبر نسبت به کفار قریش هنگام فتح مکه بود که ایشان را با دسیسه و تهدید وادار به مهاجرت به مدینه کرده بودند و اکنون او بجای انتقام، همه آنان را مشمول عفو عمومی و امنیت کامل قرار داد که همین امر باعث اسلام آوردن بسیاری از آنان شد.

شیخ بالاکازی رییس صندوق اسلامی زکات زیمبابوه ( ZNZF) نیز در سخنان خود با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید به مشترکات دینی اسلام و مسیحیت اشاره کرد و گفت: مشابه همین دستورات را بدون کم و کاست در انجیل نیز می توان جست و برآیند آموزه های این دو پیام آور الهی را می توان همان ترویج صلح، مهر و هماهنگی در میان ابنای بشر دانست.

توگارپی از دانشگاه کاتولیک زیمبابوه نیز به ارائه سخنرانی خود با تکیه بر مفهوم صلح و همزیستی پرداخت و گفت: غیر ممکن است که اصل دین با مفهوم صلح و مهر و همزیستی متغایر باشد چرا که اصل دین، آورده شده از سوی خالق است و آرای او هیچگاه درتعارض با یکدیگر نیست و اگر تعارض و تناقضی در ادیان دیده می شود حتماً برخاسته از تعابیر افراد و پیروان ادیان و یا تحریف دشمنان می باشد.

پدر مالونگا نیز در سخنانی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در ارائه اسلام اصیل و انقلابی گفت که امام خمینی  پرده از چهره تزویر استعمارگران برکشید و فریاد حق خواهی مسلمانان و محرومان تحت یوغ استعمار را به گوش استعمارگران جهان رسانید.

وی افزود: دین و نه فقط اسلام، اکنون در محاصره دنیای غرب قرارگرفته است و بر ماست تا بدون تامل با پدیده تخریب دین به بهانه آزادی بیان برخورد صحیح داشته باشیم و این نیت شوم دنیای غرب را در نطفه خفه کنیم.

آخرین سخنران این نشست رضا عسگری رایزن فرهنگی کشورمان بود که با دسته بندی سخنان ایراد شده در چهار بخش الهیات، تاریخ، فلسفه و جامعه شناسی به وحدت نظر میان این چهار رویه اشاره کرد و گفت: اگر به اصل نیاز به وجود دین و اصل اولیه ادیان یعنی توحید با دقت بیشتری نگاه کنیم درخواهیم یافت که « وحدت» برگرفته ار «توحید» است و ادیان توحیدی از نظر منطقی و ذاتی گریزی جز وحدت رویه و وحدت نظر ندارند.

وی همچنین با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در اعلام هفته وحدت بر نیاز روزافزون به وحدت در جوامع تأکید کرد.

عسگری به پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان فرانسوی و استاندارد دوگانه دول غربی در مواجهه با اهانت به پیامبر مسلمانان و موضوع هولوکاست اشاره کرد و افزود: رویداد اخیر در فرانسه نشان داد که ادیان هر روز بیشتر به وحدت نیازمندند و اگر همه ادیان الهی که قطعاً پیامبرانشان از اصول اساسی آنها محسوب می شوند نسبت به توهین به انبیای الهی بطور یکپارچه و یکصدا و البته بطور صلح آمیز و قانونی معترض شوند، دولتها و افرادی که قصد تخریب ادیان از طریق حمله به اصول و اعتقادات اولیه آنان را دارند، دیگر به سادگی این کار برایشان امکانپذیر نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha