رهنمود‌های اقتصادی‌ در نگاهی به سوره کوثر
کد خبر: 3935772
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

رهنمود‌های اقتصادی‌ در نگاهی به سوره کوثر

مدیر عامل مؤسسه قرآنیِ یاران قرآن و حدیث، گفت: نگاه کوثری به قرآن مهم‌ترین خدمتی است که اسلام و قرآن به ما می‌آموزد و نوع نگاه ما را به اقتصاد قرآنی تغییر می‌دهد، اینکه دنیا هدف نیست و نباید به دنبال تکاثر باشیم.

رهنمود‌های اقتصادی‌ در نگاه کوثری به قرآنسیدمصطفی حسینی واعظ، ‌مدیر عامل مؤسسه قرآنی یاران قرآن و حدیث در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، اظهار کرد: نگاه کوثری، مهم‌ترین خدمتی است که اسلام و قرآن به ما می‌آموزد و نوع نگاه ما را تغییر می‌­دهد، اینکه دنیا هدف نیست و نباید به دنبال تکاثر باشیم. چون دنیا مزرعه آخرت است. در تفسیر آیت‌الله جوادی آملی، دو دیدگاه تکاثری و کوثری برای نگاه بشر به قرآن و اقتصاد بیان شده است.

وی ادامه داد: در دیدگاه تکاثری این که انسان برای زر‌ اندوزی، توسعه مسائل مالی و دنیایی تلاش کند. در حالی که قرآن در آیات 1و2 سوره تکاثر می‌فرماید: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ » ، «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» تفاخر به بيشتر داشتن شما را غافل داشت تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد. اما در دیدگاه کوثری بنای کار و اشتغال خدمت به مردم است نه کسب منفعت و درآمد، اگر فردی در مقابل خدمت خود وجهی دریافت کند به عنوان مال اندوزی نیست، بلکه پاداشی برای ادامه مسیر خدمت است.

وی گفت: خداوند متعال در قرآن در آیه 257 سوره بقره می‌­فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ  أُولئِكَ أَصحابُ النّارِ  هُم فيها خالِدونَ» خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوت‌ها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمت‌ها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.

مدیر عامل مؤسسه قرآنی یاران قرآن و حدیث، افزود: تقوای الهی و پذیرفتن ولایت الهی در رشد اقتصادی و معیشتی و بهره‌مندی از مواهب دنیا بسیار موثر است. اگر تقوی الهی را قبول نداشته باشیم در نتیجه سرپرستی ما به دست طاغوت می‌افتد و اگر افراد حکیم مسلط بر جامعه اسلامی شدند؛ کل زندگی بشر تغییر می‌کند. در نتیجه تحت ولایت انسان‌های حکیم آبادانی اقتصادی، در‌های آسمان و زمین بر روی انسان باز می‌شود.

حسینی واعظ، بیان کرد: اگر قرآن را «تبیان لکل شیء» بدانیم و در آن تدبر داشته باشیم و آیات را آن طور که هست بشناسیم راهکار‌های بسیار برای همه مسائل زندگی بشر پیدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در زمینه اقتصاد و معیشت می‌توان از آموزه‌های قرآنی استفاده کرد، در صورتی که بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم و این فرهنگ سازی با درک صحیح آیات قرآن و به کار‌گیری آن در زندگی انجام می­‌شود.

مدیر عامل مؤسسه قرآنی یاران قرآن و حدیث با بیان اینکه بزرگترین تبلیغ، تبلیغ عملی است، تصریح کرد: نشان‌دادن مدل آموزشی متناسب با آموزه‌های قرآنی، الگو تعریف کردن و با نشان دادن آن به جوانان، می‌توانیم آموزه‌های عملی قرآن را در زندگی جاری کنیم. علاوه بر قرائت، تفسیر، تدبر در قرآن، روش زندگی قرآنی را مبنا قرار دهیم و لازمه آن این است که از کودکان شروع کنیم و بدانیم آموزه‌های دینی بالاترین تاثیر در زندگی دارد.

انتهای پیام
captcha