مسئولیت مانع بهره از خوان گسترده قرآن نیست
کد خبر: 3939846
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
گفت‌وگو با شرکت‌کننده منحصربه‌فرد مسابقات سراسری قرآن /

مسئولیت مانع بهره از خوان گسترده قرآن نیست

امام جمعه شهرستان دره‌شهر که در اتفاقی کم‌سابقه در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن و در رشته حفظ 20 جزء حضور یافته است، انگیزه حضور خود در این مسابقات را مرور محفوظات و ایجاد انگیزه برای نوجوانان و جوانان شهرستان به منظور انجام فعالیت‌های قرآنی بیان کرد و گفت: به نظرم نمی‌توانیم به خاطر یک مسئولیت از داشته عظیم خودمان، که قرآن کریم است، دست بکشیم.

حجت الاسلام محمدجواد قنبربیگی امام جمعه دره شهر ایلام و حافظ کل قرآن

در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن که این روزها مرحله پخش تلویزیونی و داوری همزمان آن را از قاب تلویزیون شاهد بودیم، در اتفاقی کم‌سابقه امام جمعه شهرستان دره‌شهر استان ایلام نیز به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان رشته حفظ بیست جزء به رقابت با دیگر حافظان پرداخت تا به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات شناخته شود. به همین مناسبت درباره دلایل مشارکت در این هماورد قرآنی با ایشان به گفت‌وگو پرداختیم؛

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبربیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد چگونگی ورود به عرصه حفظ قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی گفت: زمانی که سال اول دبیرستان تحصیل می‌کردم، برنامه‌ای به نام «سیمای قرآن» از رسانه ملی پخش می‌شد که استاد عباس سلیمی اجرای آن را برعهده داشت. در یکی از برنامه‌ها، که آیت‌الله ری‌شهری به عنوان مهمان حضور داشت، مسابقه‌ سوره مبارکه «حج» را برگزار کردند که جایزه آن سفر عمره بود. برای دریافت این جایزه شروع به حفظ کردم. با اینکه در آن مسابقه انتخاب نشدم، اما مزه حفظ قرآن را چشیدم. لذا این مسیر را تا حفظ کل ادامه دادم و پس از پنج سال حدود سال 1380 موفق به حفظ کل قرآن شدم.

نماینده استان ایلام در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن افزود: برای حفظ قرآن بدون معلم کار را آغاز کردم ولی در ادامه برای حضور موفق‌تر در کلاس‌های اساتیدی که در سطح استان فعالیت داشتند حاضر شدم؛ اساتیدی همچون حق‌نظری و سعیدی‌راد که در شهر ایلام فعالیت آموزشی در حوزه قرآن داشتند.

برنامه‌‌های قرآنی شخص‌محور نباشد

وی در مورد فعالیت‌های قرآنی دره‌شهر بعد از حضور در این شهر، بیان کرد: بعد از حضور در این شهر کلاس‌های مختلف آموزشی از حفظ تا تفسیر و تجوید و صوت لحن را برگزار کردیم. تعدادی از شرکت‌کنندگان را برای یادگیری دوره‌های مربیگری اعزام کردیم تا اگر روزی دوره خدمتم در این شهرستان به پایان رسید، حرکت آغازشده متوقف نشود چرا که به نظرم باید به سمتی برویم که فعالیت‌ها شخص‌محور نباشد؛ یعنی این‌گونه نباشد که اگر شخصی کاری را انجام داد و خوب بود، بعد از رفتن او دیگر پیگیر آن نباشیم.

قنبربیگی تصریح کرد: ده‌ها کلاس قرآن در سطح شهر و روستاهای شهرستان دره‌شهر دایر شده و مشغول آموزش قرآن به قرآن‌آموزان هستند. در دفتر امام جمعه نیز چهار کلاس حفظ و تفسیر قرآن کریم برگزار می‌شود. خوشبختانه استقبال از این کلاس‌ها نیز خوب بوده و در سطح شهرستان هزاران نفر مشغول یادگیری قرآن هستند.

امام جمعه شهرستان دره‌شهر به تشکیل شورای قرآن در این شهرستان اشاره و بیان کرد: به همت این شورا فعالیت‌های قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی از کشور خودمان و مصر برگزار شده است. در سطح استان نیز فعالیت‌ها در قیاس با گذشته ارتقای خوبی پیدا کرده و توسعه استان در قیاس با گذشته بهتر بوده است.

مسئولیت مانع بهره‌گیری از قرآن نیست

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد حضور خود در مسابقات سراسری قرآن،‌ گفت: هرچه آنچه نصیب بنده شده، تماماً به برکت قرآن بوده است. به نظرم نمی‌توانیم به خاطر یک مسئولیت از داشته عظیم خودمان، که قرآن کریم است، دست بکشیم.

قنبربیگی در مورد انگیزه‌های خود برای حضور در مسابقات قرآن نیز اظهار کرد: یکی از انگیزه‌های اصلی من برای حضور در مسابقات ترغیب شاگردان و افراد دیگر برای شرکت در فعالیت‌های قرآنی به واسطه حضور در مسابقات بوده است. در واقع مسابقات مسیری است تا افراد به صورت جدی به عرصه فعالیت‌های قرآنی وارد شوند. دلیل دیگر اینکه سنجش و مرور محفوظات در حضور داوران برجسته بود. اگرچه کسب رتبه و مقام در مسابقات مهم است اما نیت و هدف اصلی نبود.

امام جمعه دره‌شهر در مورد سابقه حضور خود در مسابقات قرآن ‌بیان کرد: در سال‌های گذشته پیگیر جدی مسابقات بودم و حتی در مسابقات مختلف نیز شرکت می‌کردم. بعد از اینکه به امام جمعه شهرستان منصوب شدم، به دلیل حجم کارها مقداری از مسابقات دور شدم، اما مجدداً ادامه دادم و امسال برای نخستین‌بار پس از منصوب شدن به امامت جمعه شهرستان در مسابقات حضور یافتم. البته این حضور با قدرت نبود و امیدوارم در آینده بتوانم حضور بهتری در مسابقات داشته باشم.

وی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات به خاطر برگزاری مطلوب مسابقات قدردانی کرد و افزود: با وجود شیوع کرونا انتظار نداشتم مسابقات در این سطح برگزار شود. از مسئولان سازمان اوقاف که مسابقات را به خوبی تدارک دیدند قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha