اصولی که برای دعوت فرزندان به نماز باید بدانیم
کد خبر: 3940455
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

اصولی که برای دعوت فرزندان به نماز باید بدانیم

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از اصول برای تبلیغ خواندن نماز اول وقت، راهنمایی و ارشاد است که اصول خاص خود را دارد. فراموش‌ نکنیم که هدف اصلی برای امر به معروف و ارشاد، رسیدن فرد به مقام قرب الهی و دوری او از آسیب‌هاست.

صبر و درنظر گرفتن سن؛ مهم‌ترین اصول برای ارشاد فرزندانمان در خواندن نمازحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: سفارش بزرگان و پیشوایان دین به نماز اول وقت است و بر فواید و آثار این امر و آسیب‌های سهل‌انگاری در مورد خواندن نماز در وقت مناسب بسیار تأکید شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اصول برای تبلیغ خواندن نماز اول وقت، راهنمایی و ارشاد است، اما همین راهنمایی اصول خاص خود را دارد، افزود: اولین اصل این است که فرد نباید فکر کند با راهنمایی قصد تحقیر یا ناراحت کردن او را داریم؛ این راهنمایی و ارشاد باید با نهایت دلسوزی همراه باشد. اصل دوم این است که فرد باید عمل‌کننده به این راهنمایی باشد؛ نمی‌توان به فرزند توصیه کرد که نمازش را در اول وقت بخواند اما خودمان نماز را در آخر وقت بخوانیم. اگر راهنمایی با دستور همراه باشد اثری نخواهد داشت؛ چنانکه می‌بینیم برخی از والدین از دستور و دعوا برای دعوت فرزند خود به خیر استفاده می‌کنند.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: بهتر است امر به معروف را متناسب با سن فرد انجام دهیم؛ به‌طور مثال ارشاد دختری که تازه به سن تکلیف رسیده و باید بداند نماز اول وقت چه فوایدی دارد با ارشاد یک دختر نوجوان متفاوت است. مدارا کردن با فرد، دلسوزی و دوری از خشم یکی از مهم‌ترین اصول ارشاد است و اگر از این خط قرمزها شدیم نباید انتظار اجرای امر به معروف را داشته باشیم. گاهی آمر به معروف به‌گونه‌ای صحبت می‌کند که انگار خود تمام نمازهای خود را در اول وقت می‌خواند و گویی هیچ نماز قضایی در زندگی‌اش نداشته و باید بدانیم که این امر آسیبی برای ارشاد است.

طاهری اظهار کرد: صحبت کردن از موضع بالا برای تبیین کار خوب اثری ندارد، چراکه مخاطب فکر می‌کند طرف مقابل قصد بی‌احترامی و تحقیرش را دارد. سخت‌گیری و سهل‌گیری والدین برای فرزند خود که تازه به سن تکلیف رسیده هر دو می‌تواند آسیب‌زا باشد، زیرا کودکان ابتدا با ارائه مطالب در مدرسه و خانه خود باید به این فهم برسند که نماز چه تأثیری در زندگی آنان دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از کودکان را می‌بینیم که در سن تکلیف بسیار مجدانه به‌دنبال عمل به فرایض هستند اما در سال‌های آتی در انجام این امور سهل‌انگاری می‌کنند که با آسیب‌شناسی این امر معمولا به سخت‌گیری بسیار در سال‌های اول پس از سن تکلیف می‌رسیم. والدین می‌توانند از کتاب‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی بهره گیرند و با زبان ساده برای فرزند خود این حقایق را بیان کنند.

طاهری یادآور شد: فراموش‌ نکنیم هدف اصلی برای امر به معروف و ارشاد، رسیدن فرد به مقام قرب الهی و دوری او از آسیب‌هاست. بنابراین، هرچه با فرد مدارا کنیم و برای به بار نشستن نتایج صبر داشته باشیم بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. در امر به معروف و نهی از منکر صبر حرف اول را می‌زند؛ نباید انتظار داشت که در همان قدم اول فرزندمان به اصولی که ما به آن معتقدیم و در طول سال‌ها زندگی و تجربه به ‌دست آورده‌ایم برسد و به آنها عمل کند.

انتهای پیام
captcha