به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، یک دانش آموخته دکترای فیزیک در این وبینار با ابراز ناراحتی بابت محروم شدن از نعمت وجود پروفسور کیاستپور، تأکید کرد یاد و خاطره این استاد بزرگ نجوم از خاطر علاقهمندان پاک نمیشود.
مهدی اسحاقی به فعالیتهای پروفسور کیاستپور در ترویج علم اشاره کرد و گفت: سال 74 اولین نمایشگاه نجوم و اختر شناسی با همکاری ایشان و به همت شهرداری اصفهان در باغ غدیر برگزار شد و شور وشوق زیادی در علاقهمندان به ستاره شناسی ایجاد کرد.
به گفته او، تأسیس مرکز نجوم ادیب باعث شد دانشگاهیان در وقت آزاد به این مرکز آمده و اطلاعات خود را در اختیار علاقهمندان بگذارند و عموم مردم نیز بدون محدودیتی در این مرکز حضور پیدا کنند و با اهل دانش ارتباط داشته باشند.
این مدرس نجوم به نقش موثر پروفسور کیاستپور در بحث ترویج علم اشاره و بیان داشت: وی با وجود مشغله دانشگاهی زیاد در کلاسهای مرکز نجوم ادیب تدریس میکرد و با علم فراوان خود علاقهمندان به نجوم و اخترشناسی را سیراب میکرد و این مرکز نیز از همان زمان پشتوانه علمی خوبی پیدا کرد.
اسحاقی به سوابق علمی دکتر کیاستپور اشاره کرد و گفت: تحصیلات وی از دانشگاه تهران آغاز شد و مدرک دکترای خود را از آمریکا دریافت کرد و در این کشور مشغول به تدریس شد و در بحث تاسیس رصدخانه آموزشی و یک آسمان نما که نماد کار ترویجی است، مشارکت داشت.
وی ادامه داد: پروفسور کیاستپور در دهه 50 با درجه استادی به کشور بازگشت و تمام تمرکزش را بر روی آموزش مربیان و اساتید دانشگاهی گذاشت و دانشجویان را برای آموزش تخصصی تشویق کرد.
وی با اشاره به مقالات متعدد پروفسور کیاستپور اظهار کرد: ایشان سابقه 42 ساله آموزشی داشت و تمام هم و غمش بر روی پرورش دانشجویان بود و بعد از بازنشستگی نیز هفتهای دو بار در دانشگاه حضور مییافت.
به گفته اسحاقی، پروفسور کیاستپور از سال 70 با مجله نجوم همکاری میکرد و همواره بر کشف و پرورش استعداد نوجوانان علاقهمند به نجوم و اخترشناسی تاکید داشت.
سیاوش ایران پور با موضوع تکنیکهای فضایی و خدمات فضاپایه دومین سخنران وبینار بود که تأکید کرد پروفسور کیاست پور علاوه بر علاقهمندی زیاد به این موضوع دغدغه نیز پیدا کرده بود.
این مدرس علوم فضایی دانشگاه اصفهان ادامه داد: پروفسور کیاستپور بر انتشار این موضوع در جامعه و بین تصمیم گیرندگان تاکید داشت، زیرا وی معتقد بود که میتوان از تکنیکهای فضایی برای بالا بردن سطح زندگی یک جامعه استفاده کرد.
به گفته وی، در تکنیک های فضایی(سنجش از راه دور)، دانش به دست آوردن اطلاعات درباره یک شی، منطقه یا پدیده به وسیله تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، با استفاده از دستگاه یا تکنیکی که تماس فیزیکی با شی منطقه ندارد، مورد بحث قرار می گیرد.
ایرانپور با نمایش اسلایدهایی درباره ماهوارههای ارتفاع سنج راداری و ماهوارههای تصویربرداری اپتیکی توضیحاتی ارائه و به کارکردهای آنها اشاره کرد.
وی در ادامه به چرخه هیدرولوژی و پارامترهای محیطی مانند منابع آب، خاک، اتمسفر و زیست اشاره کرد و به توضیح درباره جزییات پارامترهای محیطی پرداخت.
شهرام صالحی از شاگردان پروفسور کیاستپور در این وبینار مجازی به بحث اثر همگرایی گرانشی پرداخت.
این مدرس دانشگاه با اشاره به کنفرانس فیزیکی که در سال 66 برگزار شد، اظهار کرد: رئیس انجمن فیزیک ایران در این کنفرانس پیشنهاد فعالیت های بین دانشگاهی را مطرح کرد و در ادامه نیز من که دانشجوی دکتر کیاستپور بودم، خواستار ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف برای کار مشترک در زمینه فیزیکی و کیهان شناختی شدم.
وی ادامه داد: پروژه اثر هم گرانشی تحت سرپرستی پروفسور کیاستپور به انجام رسید و علم هم گرایی نیز توسط ایشان پیشنهاد و مصوب شد و از آن زمان این نام به یادگار ماند.
به گفته صالحی، در میان نظامهای فکری، ریاضیات جایگاه ویژهای دارد، از بسیاری لحاظ ریاضی یک هنر است، در حالی که زبان علم نیز هست، گرچه در قسمت اعظم ریاضی میتوان تاثیرات خارجی را یافت، با این حال بخش عمده خلاقیت آن انگیزه درونی دارد.
صالحی در ادامه توضیحات خود به تعریف اثر همگرایی گرانشی پرداخت و گفت: اگر یک کهکشان پرجرم میان خط دید ما و یک اختروش دور دست قرار بگیرد، میدان گرانشی کهکشان پرتوهای نور اختروش را منحنی میکند، این انحراف به گونهای است تصویری کاملا مجزا از خود اختروش در آسمان دیده میشود، در واقع میتوان گفت که این کهکشان پرجرم با همگراییدن پرتورهای نور و منحرف کردن آنها به طرف مرکز خود، درست مانند یک عدسی اپتیکی عمل میکند، از این جهت این کهکشان پرجرم را عدسی گرانشی و این اثر را اثر عدسی گرانشی یا اثر همگرایی گرانشی مینامند.
به گفته این استاد دانشگاه، اثر همگرایی گرانشی وقتی رخ میدهد که دو جسم در فاصلههای متفاوتی از یک ناظر دریک خط دید در فضا قرار بگیرند، تابش جسم دورتر توسط میدان گرانش جسم نزدیکتر خم میشود، همانند انحراف نور در جو زیرین زمین که این خمیدگی یک سراب کیهانی ایجاد میکند.
نقش نجوم در معنای زندگی بخش دیگری از این وبینار بود که داریوش ذوالفقاری راد به آن پرداخت. این مدرس دانشگاهی به ذکر خاطراتی از استاد کیاستپور اشاره کرد و گفت که وی اولین نفری بود که در جلسات و سمینارها شرکت می کرد و آخرین نفری بود که از جلسات خارج میشد.
وی درباره اینکه دیدگاه ها در خصوص معنای زندگی و مفهوم آن متفاوت است و افراد مختلف بر اساس شرایط زندگی خود موضوعاتی را در زندگی مهم میدانند.
ذوالفقاری راد با طرح این سوال که ما برای چه هستیم و برای چه زندگی میکنیم، تاکید کرد: بسیاری از افراد برای این سوال جوابی ندارند و درگیر زندگی روزمره هستند.
وی به مفاهیم اشاره شده در کتاب معنی زندگی نوشته ویل دورانت، اشاره کرد و گفت: چند سوال کلیدی، سرچشمه الهام و انرژی شما چیست؟ از کجا تسلی خاطر مییابید؟ گنجتان در کجا نهفته است؟ مطرح میشود و جوابهای جالبی به آن داده شده است.
به گفته ذوالفقاریراد، زمان برای تمام افراد کره زمین یکسان تقسیم شده اما عیار این لحظات متفاوت است و نجوم چیزی است که میتواند عیار لحظات ما را بالا ببرد.
وی ادامه داد: فضانورد معروف در سفری که سالها قبل به اصفهان داشت، مدعی شد از وقتی به کره زمین برگشته، نگاهش به همه چیز تغییر کرده است.
این مدرس دانشگاهی تاکید کرد: اگر افراد به علم نجوم ورود کنند، عشق و علاقه زیادی به آن پیدا می کنند، همانند پروفسور کیاست پور که عشق و علاقه زیادی به کارش داشت.
ذوالفقاریراد با بیان اینکه در آسمان یک موزه طبیعی داریم و باید برای رصد آسمان لحظه شماری کنیم، یادآور شد: اگر وارد بحث نجوم و کیهانی شویم و اطلاعات ما بیشتر شود، بر روی اعمال و رفتار ما تاثیر میگذارد.
سخنران پنجم وبینار، عمران مرادی بود که با ارائه موضوع نقش صنایع فضایی در توسعه صنایع دیگر، مدعی شد در زندگی هر فرد نقطه عطفی وجود دارد و نقطه عطف زندگی او ورود به عرصه صنعت و فضا بوده که نگرشهای جدیدی به او داده است.
وی با نمایش دو نقشه متفاوت که در یکی از آنها ایران در جمع کشورهای در حال توسعه و در دیگری در جمع کشورهای جهان سومی است، گفت: تفاوت موقعیت به دلیل شاخصهایی است که برای توسعه در نظر گرفته شده و در هر کدام ملاکهایی وجود دارد اما چه ایران یک کشور در حال توسعه و چه یک کشور جهان سومی قلمداد شود، توسعه فناوری ما را از وضعیت فعلی نجات میدهد.
مرادی با ارائه نموداری از موج فناوری در قرن اخیر بیان کرد: فناوریها متولد میشوند، اوجی دارند و بعد رو به افول میگذارند و فناوری جدید میآید که فاصله بین فناوریها در گذشته بیشتر و بعدها کمتر شده است.
به گفته این محقق، آمریکا بزرگترین وارد کننده تکنولوژی است، اما ناسا یکی از فعالترین مراکز ایجاد و توسعه تکنولوژی است.
مرادی تلاش برای فرهنگسازی و آگاهی سازی، داشتن یک نقشه راه مشخص و نوآوری باز را از توصیههای مهم برای انتقال تکنولوژی در صنایع فضایی عنوان کرد.
حامد صفاییپور آخرین سخنران این وبینار بود که مبحث بایستههای ترویج علم را به صورت پاورپوینت ارائه کرد.
وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی و علمی پروفسور احمد کیاستپور او را یکی از مروجان علم معرفی کرد که خدمات شایانی به جامعه علمی کشور ارائه کرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به روش های پیشرفت علم، روش مستقیم را مخصوص دانشمندان رتبه یک دانست و روش غیر مستقیم را به مروجان علم نسبت داد.
به گفته صفاییپور، دانشمندان محض کارشان تحقیق در خصوص مباحث مختلف و انتشار یافتههای تحقیق است که به واسطه آن به توسعه علم کمک میکنند اما مروجان علم به دیگران کمک میکنند تا سهم مستقیمی در توسعه علمی داشته باشند.
این نویسنده ترویج را یک کار تخصصی دانست که زیبایی و درستی را بهم میرساند و هدف آن بالا بردن معدل عقلانیت عمومی است.
به گفته صفاییپور، ترویج از طریق روش هایی مانند گفتوگو، مناظره، گسترش ایدهها، داستان و بازی علمی، مقالات مروری، مدرسه الن دو باتن، مدرسه تابستانه، جوایز نمادین و جوایز بین رشتهای است.
وی با بیان اینکه مهمترین ابزار ترویج علم، آشنایی مردم با آن است، یادآور شد: باید به مردم کمک کنیم بهتر فکر کنند و از این طریق زمینه بسیار مناسبی برای پیشرفت علم فراهم کردهایم.
انتهای پیام