اخبار کرونا را به فرزندان خود نگویید
کد خبر: 3941469
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
یک روانشناس کودک تأکید کرد؛

اخبار کرونا را به فرزندان خود نگویید

یک روانشناس کودک در همدان تأکید کرد: والدین نباید اخبار منفی کرونا را در بین فرزندان بازگو کنند، چراکه این آمار هیچ‌گونه سودی ندارد و تنها آن‌ها را دچار افسردگی و غم می‌کند.

اخبار کرونا را به فرزندان خود نگویید/ انجام بازی‌های مهیج با کودکان در ایام کرونائیمرضیه محبوبی، روانشناس کودک در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: متأسفانه برخی والدین با پیگیری مجدانه اخبار در حضور فرزندان فقط کودکان را وارد فاز افسردگی و غم و اندوه می‌کنند، والدین باید در زمان‌هایی که کودکان در خواب هستند و یا حضور ندارند از فشارهای اقتصادی و یا آمار مرگ‌ومیر کرونا صحبت کنند.

وی تصریح کرد: کودکان با دریافت اخبار منفی به آینده ناامید می‌شوند و اعتمادشان را از دست خواهند داد، تصور می‌کنند هیچ جای جبرانی برای آن‌ها وجود ندارد چراکه توان کمتری نسبت به بزرگ‌ترها دارند.

محبوبی با بیان اینکه آموزش رعایت بهداشت به کودکان امر مهمی است، افزود: در صورت زیاده‌روی و افراط در توجه به رعایت بهداشت فرزندان با اختلال روانی وسواس تربیت خواهیم کرد که در آینده دچار مشکلات جدی خواهند شد.

وی ادامه داد: والدین نباید برای قرنطینه کردن کودکان حساسیت بیش‌ از حد نشان دهند؛ گاهی کودکان نیاز دارند با رعایت اصول بهداشتی بیرون بروند، ممنوعیت بیش‌ از حد والدین حرص و ولع برای کودکان ایجاد خواهد کرد.

این روانشناس کودک تأکید کرد: والدین فقط باید شاهد و ناظر بر رعایت بهداشت کودکان خود باشند، چراکه کنترل‌ بیش از حد، کودکانی حساس تربیت خواهد کرد.

محبوبی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی والدین در فشارهای روانی کرونا و فشار اقتصادی قرار دارند، افزود: همه این فشارها کودکان را نیز تهدید می‌کند اما با این تفاوت که توان و سازگاری بزرگ‌ترها برای تحمل این فشارها بسیار بیشتر از توان کودکان است.

وی ادامه داد: شخصیت کودکان در سنین پایین در حال شکل‌گیری است، بنابراین والدین باید مراقب رفتارهای خود باشند که فشار روانی حاصل از شرایط فعلی بر رفتار آن‌ها با کودکان اثر منفی نگذارد، چراکه همین فشار روانی والدین و کنترل نکردن آن ممکن است موجب استرس فرزندان شده و آن‌ها را دچار تیک‌های عصبی کند.

روانشناس کودک تصریح کرد: فشارهای روانی و اقتصادی والدین در شرایط فعلی صبوری و آستانه تحمل آن‌ها را درباره تحمل بازی و شلوغ‌کاری کودکان پایین آورده و بر رفتار آن‌ها با کودکان تأثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه کودکان را دچار استرس، ناامنی و پرخاشگری خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر محدودیت‌های فراوانی برای کودکان اعمال شده است؛ قرنطینه خانگی موجب شده تا کودکان به فضای مجازی و تلویزیون روی بیاورند که همین امر موجب منفعل شدن جسم شده و می‌تواند به رشد مغزی آن‌ها آسیب بزند.

محبوبی تأکید کرد: در این شرایط والدین باید بیش‌ از پیش به کودکان خود توجه کنند و با بازی‌های مهیج فشار روانی را از آن‌ها کاسته و زمینه ایجاد مهارت‌های لازم را برای کودکان فراهم کنند.

وی در پایان گفت: فراموش نکنیم که با دعوت والدین کودکان پا به این عرصه نهاده‌اند، بنابراین لازم است با دعا، نیایش، مطالعه و... فشار روانی را از خود کاسته و زمینه رشد ذهنی کودکان را فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha