برگی از حیات حاج قاسم در روایت دو هم‌رزم
کد خبر: 3946044
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

برگی از حیات حاج قاسم در روایت دو هم‌رزم

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پایبند به ولایت پیامبر اکرم(ص) و اهل‏‌بیت ایشان و در ولایت‏مداری درس‌‏آموز حضرت صدیقه طاهره(س) بود. توفیق جهاد و عاقبت شهادت هدیه خداوند در پاسخ به اخلاص این شهید بزرگوار خلاصه شد و خون این سردار دل‌ها تا ابد در رگ‌های تاریخ جریان خواهد داشت.

برگی از حیات حاج قاسم در روایت دو همرزمخداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ صدق الله العلی العظیم؛ مردان مؤمنی که مهمترین ویژگی آنان، صداقت و راستگویی با خداوند متعال است» و شهید سلیمانی مصداق عملی این آیه شریفه است که در مرحله «وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ» ثابت‌قدم بود. وی مرد میدان جهاد و شهادت و درس‌‏آموز مکتب سیدالشهدا(ع) بود و شعار «هیهات منه الذله» سالار شهیدان را عملی کرد.

سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی پایبند به ولایت حضرت محمد(ص) و اهل‏‌بیت ایشان و در ولایت‏‌مداری درس‌‏آموز حضرت صدیقه طاهره(س) بود. توفیق جهاد و عاقبت، شهادت هدیه خداوند متعال در پاسخ به اخلاص این شهید بزرگوار خلاصه شد. خون شهید سلیمانی جریان‌ساز  و تا ابد در رگ تاریخ جریان خواهد داشت.

حاج قاسم ذوب در مکتب قرآن و عترت و نمونه بارز و مجسم از اجرایی شدن مکتب اسلام بود و تلفیق این دو مکتب، شهید سلیمانی را به یک مکتب تبدیل کرد. به مناسبت اولین سالگرد شهادت این سرباز ولایت و جهاد، پای صحبت دو تن از همراهان و هم‌رزمان ایشان نشستیم تا بیشتر با منش اخلاقی و سبک زندگی این شهید والامقام آشنا بشویم.


بیشتر بخوانید:


سردار محمدرضا حسنی سعدی، از هم‌رزمان شهید حاج قاسم سلیمانی و مدیر گلزار شهدای کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: سردار سلیمانی در یک خانواده عشایری و مذهبی اصیل سنتی متولد شد، به گفته خود سردار هر روحانی که در ایام ماه محرم و ماه مبارک رمضان برای تبلیغ به روستا می‎آمد، پدر ایشان از او دعوت می‌کرد تا در منزلشان میهمان شوند. سردار سلیمانی در صحبت‌هایی که داشت می‌گفت «پدرم حتی یک دانه گندم حرام به خانه نیاورد».

وی ادامه داد: شهید سلیمانی مکتب جدیدی نیاورد، بلکه همان مکتب اسلام و تشیع، مرام و راه علمای سلف را عملیاتی کرد و به همه آن توصیه‎ها عمل کرد، بروز داد و به ظهور رساند.

حسنی سعدی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های سردار، اصالت خانوادگی ایشان بود، اما خصوصیت بارز این شهید، احترام به پدر و مادرش بود، پای آنان را می‎بوسید، پدر را استحمام می‌کرد بنابراین دعای خیر پدر و مادر را به دنبال داشت؛ این محبت و احترام حاج قاسم به والدینش زبانزد بود. پدرشان در حق سردار دعا کرده بود عاقبت به‎خیر و در انتهای عمرش به شهادت ختم شود.

این هم‌رزم شهید سلیمانی افزود: از دیگر خصوصیات سردار دل‌ها احترامی بود که به مردم می‌گذاشت، حاج قاسم از صمیم قلب مردم را دوست داشت. خدمت به مردم، ایجاد صلح و صفا، پیگیر نامه‌های مردمی، برقراری وساطت و ضمانت و کمک به اشتغال افراد از دیگر ویژگی‌های ایشان بود.

حسنی بیان کرد: اخلاص شهید سلیمانی محض بود و فقط برای خدا بود، بدون هیچ منت، هیاهو، بدون اینکه خودنمایی کند، مستندی بسازد، جلوی دوربین بیاید به مردم خدمت کرد و خدا نیز این خدمت 41 ساله را با محبوب القلوب کردن وی بین مردم پاسخ داد و باید گفت خداوند شهید سلیمانی را قهرمان داستان‌ها کرد.

حاج قاسم دستورات فرهنگ غنی شیعه را عملیاتی کرد

مدیر گلزار شهدای کرمان تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) فرمود «مَن تواضَعَ للّه رفَعَه اللّه؛ هرکس تواضع کند، خداوند نیز او را بالا می‎برد». حاج قاسم در برابر خداوند و خلق او متواضع و فروتن بود و برای خداوند مردم را احترام می‌کرد، برای او مؤدب می‏نشست، برای خداوند کار مردم را پیگیری می‎کرد، حاج قاسم چیزی جدیدی نیاورد، بلکه همان دستورات دین‌اسلام، فرهنگ غنی شیعه را عملیاتی و اجرایی کرد، او با اجرایی کردن مکتب اسلام اعجاز آفرید و همین بود که در مراسم تشیع این شهید بزرگوار، حدود 26 میلیون نفر حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) فرمودند «ما اهل‌بیت نیز به مادرمان فاطمه زهرا(س) متوسل می‌شویم»، اظهار کرد: این روایت به ما پیام می‎دهد که در سختی‌های زندگی به حضرت زهرا(س) متوسل شویم و شهید سلیمانی ارادت ویژه به حضرت زهرا(س) داشت و در همه تنگناهای زندگی به این بانو متوسل می‌شد.

این هم‌رزم شهید سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی در شرایط سخت جبهه سراغ علی ماهانی، از شهدای والفجر 8 که اهل دل بود و ارادت خاصی به ائمه اطهار(ع) داشت می‌گرفت و می‎گفت «به علی ماهانی بگویید بیاید و روضه حضرت زهرا(س) را بخواند»، ایشان نیز روضه می‎خواند و شهید سلیمانی هم گریه می‌‎کرد و می‌گفت «خستگی‎هایم رفع شد».

حسنی سعدی ابراز کرد: شهید سلیمانی، محصول 41 سال جهاد، محصول شاگردی امامین انقلاب، محصول یک خانواده اصیل و متدین، محصول کار و تلاش بود که درود خداوند بر ایشان باد.

این هم‌رزم شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم با قرآن مانوس بود و در سفر و حضر قرآن می‌خواند. به یاد دارم که یک سرباز در لشکر ثارالله در یک جلسه مهم با وجود تذکرات حاج قاسم نظم را رعایت نکرده بود، آنگاه در پایان جلسه شهید سلیمانی سرباز را صدا کرد و گفت «اگر جزء 30 قرآن را حفظ کردی، با هم بی‌حساب می‎شویم، در غیر این صورت طبق آیین‎نامه انظباطی برخورد خواهد شد» و نتیجه این شد که سرباز خاطی جزء 30 را حفظ کرد و این نیز از کارهای زیبای حاج قاسم در برخورد با آن سرباز بود.

در ادامه همچنین پای صحبت‌های ابراهیم شهریاری از دیگر دوستان و هم‌رزمان شهید سلیمانی نشستیم.

وی در خصوص این شهید بزرگوار با اشاره به آشنایی سی و چند ساله با سردار دلها، بیان کرد: به بُعد نظامی و عملیاتی شهید نمی‎پردازم، چرا که اگر کسی مدیر، مدبر و شجاع نباشد، فرمانده نمی‎تواند باشد. اما آنچه که باعث شد حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم سلیمانی شود ویژگی‌های بارز اخلاقی این شهید بزرگوار بود.

این هم‌رزم شهید سلیمانی افزود: احترام به پدر و مادر مهمترین خصوصیت اخلاقی شهید سلیمانی بود و این ویژگی همان چیزی است که از آموزه‌های دینی آموخته بود. به یاد دارم حاج قاسم از سوریه بازگشته بود و مادرش در بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) بستری بود، ایشان بالای سر مادر رفت و از هرکس که در اتاق بود، درخواست کرد آن محل را ترک کند و گفت «می‎خواهم امشب از مادرم پرستاری کنم». علی‌رغم همه مشکلات و گرفتاری‎هایی که وجود داشت، این کار را پذیرفت. من آن شب، در آنجا بودم و بعد از یکی دو ساعت در را باز کردم و مشاهده کرد، سردار سلیمانی در پایین پای مادر نشسته، پاهای مادر را روی چشمانش کشیده و اشک می‌ریزد.

وی اظهار کرد: حاج قاسم هرگاه از مأموریت‌های سخت بازمی‌گشت، اولین کاری که می‎کرد، بوسه به پاهای پدر و مادر بود و به این موضوع توجهی نداشت که چه شخصیتی از وزیر، سردار و... همراهش است و تنها به تکریم و احترام پدر و مادرش فکر می‌کرد.

هم‌رزم شهید سلیمانی ادامه داد: صله‌رحم از دیگر مواردی بود که حاج‌قاسم آن را به خوبی به جای می‎آورد. ایشان هیچگاه گذشته خود، همان دورانی که در روستا بود را فراموش نکرد، به اهالی روستا سر می‌زد، مشکلاتشان را جویا می‌شد و پیگیری می‌کرد.

وی بیان کرد: شهید سلیمانی احترامی خاصی به خانواده معظم شهدا داشت، به‌خاطر دارم وقتی که پدرش از دنیا رفته بود، باخبر شد مادر یکی از شهدا بیمار شده است، لذا با وجود آنکه میهمانانی حتی از عراق و سوریه داشت، مراسم را ترک کرد تا به عیادت مادر شهید برود. آن مادر شهید در ملاقات با حاج قاسم، گفت «من باید برای عرض تسلیت خدمت می‌رسیدم، اما شما به عیادت من آمده‎اید» و دو تن از همراهان حاج قاسم که از لبنان و سوریه آمده بودند، بعد از دیدن این صحنه به گریه افتادند، حتی وقتی علت را پرسیدم، گفتند «حاج قاسم یک ژنرال برجسته، اینگونه دو زانو در برابر مادر شهید می‌نشیند».

شهریاری تصریح کرد: روزی حاج‌قاسم به منظور سرکشی از خانواده شهدا، به دیدار مادر شهیدی رفت که هنگام بازگشت، مادر شهید از وی دعوت کرد تا بیشتر در محضر او باشد و ایشان با وجود اینکه برای قرار کاری خاصی بلیت سفر داشت، اما گفت «دلم نمی‌آید دل این مادر شهید را بشکنم»، بنابراین ایستاد تا دعوت مادر شهید اجابت شود و روز بعد به تهران رفت و آن روز همه جلسات خود را به خاطر احترام به مادر شهید لغو کرد.

این هم‌رزم شهید سلیمانی تصریح کرد: در مراسم‌های روضه اهل‌بیت برایش اهمیتی نداشت کجای مجلس بنشیند بلکه حضور در روضه برایش بیشتر مهم بود. یک بار که قصد داشتیم از روستایی بازگردیم، از ماشین پیاده شد و به مسجدی که خودش ساخته بود، رفت و به دلیل تأخیری که داشتند مشاهده کردیم روی منبر نشسته و برای چند نفری که در مسجد بودند، روضه اهل‌بیت(ع) می‌خواند و حاضران عزاداری می‌کنند.

وی افزود: حاج قاسم در ایام فاطمیه، مراسم روضه‌خوانی در منزل خود برپا می‌کرد و از ابتدای مراسم، جلوی در ورودی خانه ایستاده و عزاداران را تکریم می‌کرد و برای نظافت این مراسم و نوکری عزاداران حضرت همواره اشتیاق داشت.

نماز حاج قاسم در کاخ کرملین

شهریاری گفت: یکی دیگر از مواردی که شهید سلیمانی به آن اهمیت فراوانی می‌داد، نماز اول وقت بود. در مسیری بودیم که ناگهان حاج قاسم گفت «نگه دارید و وقت نماز است»، وقتی به ایشان گفتیم خطرناک و تهدیدها زیاد است»، در پاسخ گفت «هیچ تهدیدی نیست، می‎خواهم نماز اول وقت بخوانم»، بعد از نماز وقتی کفش‌هایش را پوشید، پیش ایشان رفتم و گفتم «حاج آقا قبول باشد» و گفت «من یک نماز خواندم که مقبول است» گفتم «همه نمازهای شما مقبول است» که گفت: «نه من در کاخ کرملین جلسه‌ای با پوتین داشتم که وقت اذان شد. در آنجا اذان و اقامه گفتم و نمازم را خواندم و از آن نماز لذت بردم.»

این همرزم شهید سلیمانی بیان کرد: در هنگام دفن محمد جمالی، اولین شهید مدافع حرم کرمان، حاج قاسم قصد داشت انگشتر اهدایی رهبری را به این شهید هدیه کند که با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفت تا برای اهدای آن، کسب تکلیف کند. پس از آن خودش وارد قبر شهید شد و انگشتر را به آن شهید اهدا کرد که این نشان از ولایت‌مداری و احترام به رهبری این شهید بزرگوار بود.

وی بیان کرد: حاج قاسم چند ماه قبل از شهادتش، فردی را که عامل بمب‌گذار در منزل ایشان بود، بخشید، این موضوع را به دادستان کرمان ابلاغ کرد تا مبادا این فرد به خاطر من محاکمه و اعدام شود و خانواده او مورد سرزنش قرار گیرند و لذا از حق خویش گذشت.

این هم‌رزم شهید سلیمانی از انس عجیب حاج قاسم با قرآن گفت و تصریح کرد: از آنجا که مدتی حاج قاسم مسئول امنیت شرق کشور بود، در همه ناامنی‌های این منطقه از مسیر بیرجند، زاهدان و کرمان، علی‌رغم ناامنی جاده، در صندلی عقب ماشین می‎نشست و قرآن تلاوت می‎کرد و بسیاری از جزءهای قرآن را در همین مسیرها حفظ کرد.

انتهای پیام
captcha