جشنواره تلاوت مجلسی آتش به اختیار مدیریت می‌شود / موضوع پنهانی که اساتید باید بدانند
کد خبر: 3946656
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰

جشنواره تلاوت مجلسی آتش به اختیار مدیریت می‌شود / موضوع پنهانی که اساتید باید بدانند

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی گفت: افقی را بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای خود ترسیم کرده‌ایم که یک قدم هم از آن عقب نمی‌کشیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند، آتش به اختیار جا‌هایی را که خالی است، پر کنید و در جا‌هایی که مسئولین نتوانستند و نخواستند ورود کنند، شما ورود کنید. ما نیز خلأ جشنواره تلاوت‌های مجلسی را دیده‌ایم و آتش به اختیار، کار را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایکنا، برنامه افق شبکه رادیویی قرآن امروز، بیستم دی‌ماه با موضوع «جشنواره تلاوت‌های مجلسی» با حضور داوود جعفری، دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و اجرای جواد نصیری به روی آنتن رادیو قرآن رفت.

داوود جعفری، دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ابتدای این برنامه با اشاره به روند پیداش و شکل‌گیری جشنواره تلاوت‌های مجلسی گفت: هدف از برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی در روز‌های آغازین برنامه‌ریزی آن، یک نگاه بسیار عمیق به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت بنیه جلسات قرآن به خصوص جلسات سنتی و خانگی بود؛ با توجه به رهنمود‌های قرآنی مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جلسات قرآن که فرمودند: «جلسات قرآنی را افزایش بدهید، هرچه می‌توانید تعلیم و تعلّم قرآن را زیاد کنید؛ معانی قرآن، مفاهیم قرآن، این‌ها را زنده کنید.» وجود و گسترش فعالیت‌های مردمی و اهمیت پایگاه‌هایی برای حفظ فرهنگ قرآنی ضرورتی بس بزرگ به شمار می‌رفت. در کنار این موضوع، ایشان فرمودند: «جلساتی را برگزار کنید که مردم در آن جلسات بنشینند، قرآن گوش بدهند و از این فضا بهره کافی را ببرند»؛ لذا چند هدف از بیانات مقام معظم رهبری را جلوی چشم خودمان گذاشتیم و پایه اصلی تلاوت‌های مجلسی را فرمایشات مقام معظم رهبری قرار دادیم.

وی افزود: اولین اقدامی که در تحقق این مسیر انجام دادیم، مردمی کردن این مسیر بود. شاید در ابتدا نفرات شرکت‌کننده در جشنواره را خودمان انتخاب می‌کردیم و مردم دخالتی در این امر نداشتند، در حالی که اطمینان داشتیم که اگر مردم در این زمینه دخالت داشته باشند، قطعاً کار موفق‌تر خواهد شد. البته آن زمان به دلیل کمبود زمان و عدم درک درست از نظرات مردم در جشنواره، مجبور بودیم خودمان از قاریان برای حضور در جشنواره دعوت کنیم و شاید این نوع انتخاب سبب می‌شد بسیاری از قاریان خوشخوان نادیده گرفته شوند؛ لذا از همان ابتدا فرایند انتخاب شرکت‌کنندگان را با رجوع به جلسات اساتید طراحی و مقرر شد طی چند مرحله مقدماتی، افرادی برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب و معرفی شوند.

دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: از اردیبهشت سال ۱۳۹۵، فعالیت این مسابقات را رسماً شروع کردیم و در همان سال تقریباً تمام جلسات قرآن شهر تهران را رفتیم. ظرف مدت یک سال و نیم در تمام جلسات شهر تهران حاضر شدیم و در آن جلسات، از اساتید خواهش می‌کردیم تا علاقه‌مند به شرکت در این مسابقات را دعوت و تشویق کنند. متأسفانه در آن سال‌ها، جلسات قرآن هم کمرنگ شده بود و به این بهانه، تلاش کردیم تا علاقه‌مندان به محافل قرآنی را دعوت و بستری را برای جلسات قرآنی فراهم کنیم. این کار باعث شده بود تا نخبگان و شیفتگان به قرآن را به این جلسات جذب کنیم.

جعفری تصریح کرد: مردم بدانند که در هر هیئت مذهبی توان برگزاری چنین چیزی وجود دارد. ما این کار را از دل یک حسینیه به نام حسینه صاحب‌الزمان تهران آغاز کردیم و بعداً نام آن را مجموعه قرآنی حسینیه صاحب الزمان گذاشتیم. بعد از شکل‌گیری حسینیه، امروز در بیش از ۱۰۹ شهر و ۳۱ استان به عبارتی در کل کشور ورود پیدا کردیم و یک ستاد مرکزی استانی برای تمامی استان‌ها راه‌اندازی کردیم. در کنار راه‌اندازی این ستاد، سعی کردیم از تمامی ظرفیت‌های موجود از اوقاف، شهرداری، معاونت قرآن وزارت ارشاد گرفته تا خیرین در این راه استفاده می‌کنیم و به نوعی از هر نیرویی که علاقه‌مند و توانمند در این مسیر باشد، استفاده کردیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی تصریح کرد: بودجه اصلی این جشنواره را متولی حسینیه و چند خیر دیگر تقبل کرده‌اند و حامیان دیگری هم روز به روز اضافه می‌شوند. جالب است بدانید برگزاری این جشنواره در کل کشور، قریب به ۴ میلیارد تومان هزینه دارد، اما بد نیست نهاد‌های حاکمیتی هم بدانند که ما با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود، این بودجه را به یک چهارم تقلیل دادیم. این درحالی است که تمامی هزینه‌ها از سوی افراد خیر تأمین می‌شود و این افراد در قالب هیئت امام حسین(ع) این کار را می‌کنند و نزدیک به ۳ میلیارد تومان از این مبلغ را بانیان جلسه تأمین می‌کنند و برخی از کمک‌ها نیز حمایتی است.

در ادامه این برنامه، ارتباط تلفنی با محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم و از داوران این دوره از جشنواره برقرار شد. او در خصوص شیوه داوری جشنواره و کیفیت اجرای این برنامه و نقش آن در پیشرفت حوزه تلاوت قرآن گفت: این کار، اقدام بسیار نو و جدیدی در کشور است که در چند سال اخیر شاهد فعالیت آن هستیم. اما این برداشت می‌شد که این جشنواره قصد دارد تا جای جشنواره مسابقات قرآنی اوقاف را بگیرد و گویا مسابقات قرآن چیز زائدی است و این جشنواره باید جای مسابقات قرآن را بگیرد و مردم در آن نظر بدهند. اما باید این نگاه و برداشت را تصحیح کنیم. رأی مردم بسیار عزیز و محترم است و این مردم هستند که در نهایت باید تلاوت‌ها را بپسندند، اما باید بپذیریم که همه مردم کارشناس نیستند و بسیاری از آن‌ها سلیقه‌ای و احساسی رأی می‌دهند؛ تلاوت قرآن یک‌سری چهارچوب و اصول دارد که اگر ما بخواهیم این مسائل را رها کنیم، شاید از اصل تلاوت دور شویم.

پورزرگری ادامه داد: در قرائت قرآن، چنین چیزی هست، اما چه بخواهیم و نخواهیم، مردم از یک صدا خوششان می‌آید و از یک صدای دیگر، بیشتر خوششان می‌آید و ممکن است به برخی تلاوت‌ها بیشتر جذب شوند؛ اما به هر حال باید مسئله قرآن را با دقت بیشتری نگاه کنیم و اصولی‌تر به آن بنگریم، چرا که قرآن شیوه‌نامه دارد و این اسلوب را ما تعیین نکرده‌ایم. تمامی این موارد اصولی دارد که از فرمایشات نبی مکرم اسلام، اهل بیت و بزرگان دین و اهل قرائت به ما رسیده است؛ لذا بهتر است تلاوت شرکت‌کنندگان در یک هیئت ژوری مرکب از یکسری اساتید اهل فن انتخاب شوند و این اساتید بهترین‌ها را براساس حد نصاب مشخص کنند و بعد از آن، برای انتخاب بهترین و برترین تلاوت از میان منتخبین از رأی مردم استفاده کنیم. هرچند که انتخاب تلاوت‌ها بر اساس رأی داوران و مردم است، اما زمان داوران برای انتخاب بهتر بسیار کم بود و جا داشت تا این فرصت و زمان بیشتر می‌شد.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: جشنواره تلاوت مجلسی حرکت بسیار مبارکی است که جامعه ما را به سمت توجه به تلاوت قرآن می‌برد و اینکه ما هم می‌توانیم به آن فکر کنیم و ایده داشته باشیم و ما نیز می‌توانیم به آن ورود پیدا کنیم. در هر حال این جشنواره بسیار مورد اقبال مردم قرار گرفته و کار ویژه‌ای است که باید آن را تقویت کنیم، چراکه اعتقاد دارم قرآن مظلوم است و هرکسی که می‌تواند، باید در جهت رفع مظلومیت و قریب بودن قرآن کمک کند. البته قرآن تنها خواندن نیست و یکی از موارد آن تدبر در قرآن و توجه به معارف قرآن و فهم آیات است، اما مهمترین آن‌ها عمل به قرآن است.

داوود جعفری، دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ادامه این برنامه و در خصوص ضرورت توجه به استاندارد‌های تلاوت و رأی‌گیری گفت: یک موضوع پنهان در این جشنواره وجود دارد و آن این است که تمامی شرکت‌کنندگان این جشنواره از دل جلسات قرآن بیرون آمده‌اند و از همان جلسات هم انتخاب شده‌اند. جلسات قرآنی که اساتید منتخب قرآنی آن‌ها را مدیریت می‌کنند و لذا این افراد با چهارچوب قرائت قرآن آشنایی کامل دارند که این وجه از مسابقه دیده نمی‌شود و برخی از اساتید به این مسئله توجه نمی‌کنند. از طرفی، اگر ما می‌گوییم تلاوت مردمی باید به این وجه هم توجه داشته باشیم، البته باتوجه به حفظ اصول تلاوت قرآن.
 
دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در خصوص تکریم قهرمانان قرآنی و بین‌المللی کردن این مسابقات هم گفت: یک افق و آینده را تا سال ۱۴۰۴ برای خود ترسیم کرده‌ایم که یک قدم هم از آن عقب نمی‌کشیم؛ چراکه مسیر را پیدا کرده‌ایم و سخن مقام معظم رهبری برای ما حجت است و از آن بالاتر نداریم. مقام معظم رهبری فرمودند، آتش به اختیار جا‌هایی را که خالی است، پر کنید و در جا‌هایی که مسئولین نتوانستند یا نخواستند ورود کنند، شما ورود کنید و خلأ را پر کنید؛ لذا یکی از جا‌های خالی که در کشور دیده شد، جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود که برای آن یک افق ترسیم کردیم. در بحث بین‌الملل، این افق را دیده‌ایم و امسال به طور آزمایشی این بخش را برگزار کردیم که بسیار خوب جواب داد. موضوع بین الملل به نوعی آبروی نظام، شیعه و قرآن است که باید به آن توجه کنیم. البته جشنواره تلاوت‌های مجلسی معطوف و ختم به قرائت نشده است و بخش‌های ترتیل و حفظ نیز از جمله بخش‌های این جشنواره است.
انتهای پیام
captcha