بیاینه گام دوم انقلاب سند راهبردی در تمام ابعاد پیشرفت کشور است
کد خبر: 3953984
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

بیاینه گام دوم انقلاب سند راهبردی در تمام ابعاد پیشرفت کشور است

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب مجموعه‌ای مدون و جامع از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای ارایه سند راهبردی در تمام ابعاد پیشرفت کشور است.

بیاینه گام دوم انقلاب سند راهبردی در تمام ابعاد پیشرفت کشور استبه گزارش ایکنا از اردبیل، علی دژبانی، کارشناس برنامه ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل، ۲۶ بهمن‌ماه به مناسبت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب کبیر اسلامی ۱۳۵۷ ایران بزرگ‌ترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ ما بود که اساس سلطنت و حکومت فردی خود کامه را به حکومت اسلامی و مردمی اجتماع محور تبدیل کرد و عنصر اراده ملی را که پایه و اساس پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد و جوانان را در محور عرصه مدیریتی قرار داد و روحیه و باور ما می‌توانیم (مدیریت جهادی) را به همگان منتقل کرد. با گذشت بیش از چهار دهه از حادثه انقلاب اسلامی و رشد و بالندگی بیش از سه نسل دامان این انقلاب شایسته است این انقلاب با نگرش فراگیر و کلان و از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب باید نگاه کلان و فراگیر به انقلاب اسلامی در سطح افکار عمومی زنده بشود و به آن توجه بشود. این دیدگاه کلان به انقلاب موجب می‌شود که به عظمت انقلاب و حرکت عمومی آن که در طول این سال‌ها با قدرت و قوت ادامه داشته و پیشرفت روز به روز ملت ایران نگاه کنیم تا بتوانیم موانع و آسیب‌های انقلاب را به خوبی تحلیل کنیم.

دژبانی ادامه داد: معظم له در فرمایشات خود (بیانیه گام دوم انقلاب) فرمودند:‍ «بعد از چهل سال، شما می‌بینید جوان مؤمن مسلمان که نه حضرت امام خمینی (ره) را دیده است، نه انقلاب را دیده است، نه دوران دفاع مقدّس را دیده است، نه آن حماسه‌ها را از نزدیک دیده، امّا امروز با روحیه‌ی انقلابی، مثل همان جوانِ اوّلِ انقلاب مثل همّت و خرّازی و بزرگانی از این قبیل- می‌رود وسط میدان و با علاقه، با احساس مسئولیت، با شجاعت تمام در مقابل دشمن می‌ایستد. اینکه من می‌گویم جوان‌های مؤمنِ امروز، از لحاظ انگیزه از جوان اوّل انقلاب اگر جلوتر نباشند عقب‌تر نیستند، یعنی این. این‌ها رویش‌های انقلابند. این معجزه‌ی انقلاب است، این معجزه نظام جمهوری اسلامی است که می‌تواند همان روحیه‌های پُرتلاش و قوی و فولادین را بازآفرینی کند به شکل همین شهدای امروز شما؛ این‌ها مایه افتخارند، این‌ها ستون‌های این انقلاب و این کشورند».

وی افزود: آری، ملتی که در راه خدا قیام می‌کند و در این مسیر ولایت الهی را پذیرفته، خداوند به او ثبات قدم عطا می‌کند و او را از همه تنگنا‌ها و تنگه‌های سخت و خطرناک عبور می‌دهد. در چهل سال گذشته، ملت ایران بر همین مبنا و اساس، بر توطئه‌هایی چون؛ کودتاها، غائله تجزیه‌طلبی، تروریسم داخلی مورد حمایت بیگانه، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، فتنه‌های بزرگی، چون فتنه ۸۸ و جنگ‌های نیابتی و گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه، غلبه کرده است. اکنون شعار‌های اصلی انقلاب و ارزش‌های بنیادین انقلاب، پس از چهل سال، نه تنها فراموش نشده، بلکه مورد توجه جدی نظام، رهبری و توده‌های مردم است. دلیل اصلی دشمنی‌های نظام سلطه با موضوع آمریکا علیه جمهوری اسلامی، پایبندی نظام و مردم به همین شعار‌ها و ارزش‌ها است، شعار‌ها و ارزش‌هایی چون؛ استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتمادبه‌نفس ملی، خودباوری ملی، عدالت، استکبار‌ستیزی، حمایت از مستضعفان و تحقق و پیاده شدن احکام دین و شریعت، مورد توجه جدی نظام و مردم است. اگرچه مشکلات و نارسایی‌هایی وجود دارد و مردم از رفتار برخی از مسئولان گله دارند؛ لکن مردم نسبت به اصل انقلاب، شعار‌های اصلی انقلاب، آرمان‌ها و اهداف انقلاب، با گذشت چهل سال از زمان پیروزی انقلاب، همچنان وفادار و معتقد هستند.

دژبانی ادامه داد: بر اساس همین واقعیت، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی در حرم مطهر رضوی، وضعیت انقلاب اسلامی در چهل سالگی را این چنین توصیف فرمودند: «چهل سالگی انقلاب دوران پیری انقلاب نیست، دوران عقبگرد انقلاب نیست، دوران پختگی و نشاط انقلاب است. انقلاب در چهل سالگی، بحمدالله با قدرت، با حفظ شعار‌ها و با برافراشته بودن پرچم‌های اصلی، همچنان دارد به پیش می‌رود».

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای، بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه راه و مسیر پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد و گفت: این بیانیه راهبردی برای جوانان نوشته شده لذا نباید ساختار‌های کنونی مانع از فهم ما از این سند شود، زیرا سندی فراساختار است. بیانیه گام دوم، منشور انقلاب اسلامی در نقطه عطف چهل سالگی است.

دژبانی، بیانیه گام دوم انقلاب را مجموعه‌ای مدون و جامع از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در راستای ارایه سند راهبردی در تمام ابعاد پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب شامل نگاه تاریخی، توصیف وضع موجود، نشان دادن چشم‌انداز، راه نیل به چشم‌انداز و موتور محرک و پیشروان حرکت به سمت چشم‌انداز است. اگر چه فراز‌هایی از این بیانیه پیش از این، در بیانات معظم له مسبوق به سابقه است، لیکن چنین مجموعه مدون، جامع و یکدستی برای اولین بار است که منتشر شده است.

وی اشاره کرد: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند اسلامی صادر شده بود به استمرار و تداوم راه انقلاب اسلامی به تبیین دستاورد‌ها و ثمرات چهل سال گذشته یعنی گام اول انقلاب اسلامی پرداخت شده است. ایشان در این بیانیه با هدف جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ توصیه‌های را خطاب به ملت ایران یعنی قشر‌های مختلف مردمی از جمله روحانیون، بسیجیان، کارگران، کارمندان، فرهنگیان، هنرمندان، پزشکان و... به‌ویژه مخاطب قرار دادن جوانان که حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود ْ ارایه می‌دهند؛ و به تبیین و تنویر مساله برداشتن «گام دوم» حرکت رو به جلو و آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی به سوی آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در هفت فصل به شرح ذیل می‌پردازند:
۱- ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران
۲- موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیر ساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی
۳- به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی
۴- ارتقای شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم
۵- سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور
۶- افزایش چشم گیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه
۷- ایستادگی روز افزون در برابر قلدران و زور گویان و مستکبران جهان

کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب سند جامع چشم انداز آرمان‌های انقلاب اسلامی به منظور اجرا در دهه پنجم انقلاب اسلامی است که هدف اصلی آن سپردن کار‌ها به جوانان با هدف پیشرفت و توسعه همه جانبه و حقیقی است. گام دوم انقلاب منشوری عمومی برای فصل جدید زندگی انقلاب اسلامی است که دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی را رقم خواهد زد.

دژبانی گفت: منشور گام دوم انقلاب معظم له دارای چندین ویژگی‌های قابل تاملی است من جمله جامعیت، نگاه به آینده و خوش بینی و امید آفرینی، رویکرد به جوانان، انعطاف پذیری و اصلاح خطا‌های گذشته و پایبندی به اصول ضمن درک پدیده‌ها و موقعیت‌های نو. برای تحقق آرمان گام دوم انقلاب یعنی تمدن سازی اسلامی باید راهکار‌های اجرای منویات ایشان احصا و در جامعه پیاده گردد. باید فرصت‌ها و تهدید‌ها را شناخت و به صورت جامع بررسی کرد باید با استفاده از روش‌های عقلانی و علمی آسیب شناسی کرد. مشکلات و معضلات را شناسایی و احصاء کرد و دست به تحولات و تغییرات بنیادین در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی زد. ویژگی اخیر بیانیه گام دوم یعنی پایندی به اصول ضمن بهره گیری از موقعیت‌ها و شرایط جدید یعنی استفاده از تجارب جهانی. باید ضمن بازنگری و باز شناسی برنامه‌ها ْ سیاست‌ها و طرح‌های گذشته با نگاه انتقادی ْ عقلانی و رویکرد علمی به آینده نگاه کنیم و از تجارب و یافته‌های مثبت دنیا در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اعتقاد به جوانان و باور کردن و مشارکت دادن آنان در مدریت کشور، تکریم و عزت انسانی و احترام گذاشتن به حقوق انسان، کمک به ترویج و رشد اخلاق و معنویت در جامعه، پرهیز از افراط و تفریط، مشارکت دادن مردم در عرصه مدیریت کشور، رفتار صادقانه با مردم، تامین خواسته‌ها و نیاز‌های مردم، توسعه بخشی و سرعت دادن به رنسانس علمی در جامعه، عدالت محوری، تقویت سرمایه اجتماعی ْ تقویت خود باوری و اعتماد به نفس در جامعه، ارتقای نشاط و امید به زندگی، رویکرد تفکر انتقادی و اندیشه ورزی در جریان تعلیم و تربیت و نظام آموزشی، برون رفت از خود مداری و حرکت به خود آگاهی و خود شناسی تاریخی و اجتماعی، توحید محوری و قرآن محوری در زندگی فردی و اجتماعی، جامع نگری، محوریت اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی و خارج شدن از اقتصاد تک محصولی، ایجاد اشتغال برای جوانان، تحکیم خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، خشونت و طلاق، رویکرد منطقی نسبت به فضای مجازی، مدیریت جهادی و باور کردن اصل ما می‌توانیم، استقلال و تلاش برای عدم وابستگی در تمامی عرصه ها، مبارزه با سرچشمه‌های فکری منفی تمدن غرب، رویکرد سبک زیست اسلامی و دینی و موارد دیگر... از مهمترین راه‌های کاربردی نمودن گام دوم انقلاب اسلامی یعنی خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی در جامعه اسلامی ایران است.

کارشناس برنامه‌ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل، گفت: محور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جوانان است، جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و مدیران جوان، اندیشمندان جوان و جوانان مومن و متعهد با شناخت و خود آگاهی تاریخی و با نگاه انقلابی و روحیه عمل جهادی و با ابتکار و خلاقیت و کوشش خود باید وارد میدان شده و با قبول کردن مسوولیت‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... به تحقق کامل نظام پیشرفته اسلامی کمک کنند. نیروی انسانی مستعد و کارآمد جوان امروز ایران اسلامی با زیر بنای عمیق و ژرف ایمانی و دینی مهمترین ظرفیت امید بخش و نگاه خوش بینانه به آینده است. نسل جوان برای تحقق آرمان‌های گام دوم انقلاب یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی ماموریت‌های مختلفی برعهده دارند؛ که از جمله مهمترین این ماموریت‌ها علم آموزی و دانش و پژوهش است. جوانان با ترقی پله‌های علم و دانش، پژوهش و معرفت به‌عنوان سنگ بنای یک انقلاب و جهاد علمی می‌توانند درتحقق اهداف گام دوم انقلاب نقش موثری ایفا کنند. معنویت و اخلاق و رشد وجدان اخلاقی جامعه دومین ماموریت جوانان در این زمینه است برجسته کردن ارزش‌های معنوی و رعایت فضیلت‌های اخلاقی نیاز جامعه امروز بوده که جوانان می‌توانند زمینه رواج آن را در جامعه فراهم کنند. اقتصاد و تربیت جوانان مسلط بر اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی، اصل عدالت و مبارزه با فساد ْاستقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی زیست مسلمانی و دینی از دیگر ماموریت‌ها و وظایف جوانان در راستای کاربردی کردن گام دوم خود سازی، جامعه پردازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام
captcha