محبوبیت آیت‌الله سیستانی در عراق پاپ را مشتاق دیدار با ایشان کرده است
کد خبر: 3954591
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
رئیس کمیته اوقاف دینی پارلمان عراق:

محبوبیت آیت‌الله سیستانی در عراق پاپ را مشتاق دیدار با ایشان کرده است

رئیس کمیته اوقاف دینی پارلمان عراق گفت: محبوبیت آشکار آیت‌الله سیستانی در جامعه عراق و همچنین نفوذ ایشان در عرصه سیاسی منطقه و جهان و در جنگ علیه داعش و رد قوم‌گرایی از عواملی بوده که رهبر کاتولیک‌های جهان را به دیدار با او مشتاق کرده است.

محبوبیت آیت‌الله سیستانی در عراق پاپ را مشتاق دیدار با ایشان کرده است

 به گزارش ایکنا، رئیس کمیته اوقاف دینی در پارلمان عراق گفت که سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدارش با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف بر انسجام ملی جامعه عراق تأثیرگذار خواهد بود.

حسین الیساری در گفت‌وگو با پایگاه خبری عربی21 گفت: این نشست شاهد همگرایی ایده‌های پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی در مورد صلح در منطقه و عراق خواهد بود، چیزی که عراق امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد؛ زیرا در این کشور پیروان ادیان و طوائف مختلف زندگی می‌کنند.

عضو پارلمان عراق با اشاره به اینکه سفر پاپ به عراق نمی‌تواند بی‌ارتباط با مسائل سیاسی باشد، گفت: اگر در جهان صلح برقرار باشد، مطمئناً بر سیاست و روابط بین‌الملل تأثیر زیادی دارد.

الیساری افزود: مراجع دینی در عراق به سفر پاپ به دید انسانی و برادرانه نگاه می‌کنند و ما از رویکرد سیاسی به مراجع و روحانیون نمی‌نگریم.

وی تأکید کرد: ارزیابی ما از این و آن مرجع، بر اساس میزان نفوذ آنها در جامعه عراق از طریق ایجاد اصلاحات و تقریب بین مذاهب است و این موضع انتخاب مرجع عالیقدر دینی در عراق است.

الیساری درباره اینکه چرا پاپ، آیت‌الله سیستانی را به عنوان مرجع عالیقدر شیعه در عراق برای دیدار با او انتخاب کرد، گفت: آیت‌الله سیستانی نفوذ آشکاری در عرصه سیاسی منطقه و جهان دارد و در جنگ علیه داعش و رد قوم‌گرایی و ضرورت یکپارچگی و همکاری انسانی، نقش مهمی ایفا کرده است.

غانم العابد، تحلیلگر سیاسی عراق نیز گفت: این سفر به منظور تقریب میان ادیان و تقریب دیدگاه‌ها و دور کردن کشمکش‌های طائفه‌ای از سر عراقی است که در آن اقوام و طوائف مختلف و اقلیت مسیحی زندگی می‌کنند.

وی وجود هرگونه بعد سیاسی برای سفر پاپ را بعید خواند و گفت: اما تقریب میان ادیان، مطلوب و ضروری است به خصوص که پاپ به نجف و بغداد و سفر خواهد کرد.

پاپ فرانسیس اول، قرار است برای نخستین بار در پنجم ماه مارس آتی(15 اسفند) به عراق سفر کند و ضمن دیدار با مقامات رسمی در بغداد به نجف اشرف رفته و با آیت‌الله سیستانی دیدار کند.

انتهای پیام
captcha