رسالت دانشگاه افزایش حس تعهد و مسئولیت‌پذیری دانشجویان است
کد خبر: 3957082
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
معاون فرهنگی وزیر علوم:

رسالت دانشگاه افزایش حس تعهد و مسئولیت‌پذیری دانشجویان است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه صرفاً مأمور آموزش نیست، بلکه باید حس تعهد و مسئولیت‌پذیری را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی جامعه و شهروندان جامعه را ارتقا دهد که در این زمینه فعالیت‌ حوزه کانون‌های دانشجویی مؤثر است. 

رسالت دانشگاه افزایش حس تعهد و مسئولیت‌پذیری دانشجویان است

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور اصفهان، محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور، صبح امروز، 12 اسفند، در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی رویش، اظهار کرد: علی‌رغم وجود بیماری کرونا و محدودیت‌های دیدار حضوری، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره دو برابر سال قبل بوده و تعداد شرکت‌کنندگان امسال نیز با مدیریت دانشگاه پیام‌نور به‌ بیش از هزار شرکت‌کننده رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد اختتامیه جشنواره‌های بسیاری از جمله در حوزه معاونت فرهنگی در این دانشگاه هستیم، بیان کرد: به‌لطف خدا این عزیزان به‌خوبی از عهده این مسئولیت‌ها برآمدند و در همه عرصه‌ها خوش درخشیدند.

زمانی با بیان اینکه در جشنواره رویش امسال، استان اصفهان با ۹۶۰ اثر، تهران با ۲۰۴ اثر، خوزستان با ۱۳۰ اثر، همدان با ۱۶۰ اثر و کرمان و فارس با بیش از ۱۰۰ اثر رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند، یادآور شد: امیدواریم  در این جشنواره روش جدیدی را برای مطالعه مشکلات و مسائل فرهنگی ارائه دهیم و این روش در همه عرصه‌ها به دانشگاه کمک کند تا رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی خود را به بهترین روش ارائه دهیم.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم، گفت: کانون‌های فرهنگی دانشجویی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرصه فعالیت فرهنگی دانشجویان شناخته می‌شود و با توجه به تنوع فعالیت‌های آن، سلایق مختلف را در چارچوب مجموعه‌ای از کنش‌های دانشجویان شاهد هستیم. بخش مهمی از زندگی تحصیلی و حوزه‌ای مهم‌تر از حوزه حرفه‌ای دانشجویان را باید در فعالیت‌های کانون دانشجویان جستجو کنیم.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی در حوزه‌های ادبی، دینی، هنری و تاریخی فعالیت دارند بیان کرد: نزدیک هفت هزار کانون در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند که این کانون‌ها نقش مؤثری در بالندگی و فرهیختگی دانشجویان دارند و در بستر فعالیت‌های فرهنگی معنا پیدا می‌کنند و سرمایه‌ای که دانشجویان در کنار سرمایه علمی به‌دست می‌آورند، حاصل این کنشگری است.

غفاری ادامه داد: وقتی صحبت از فراگیری دانش می‌کنیم، باید از دو زاویه آن را ردیابی کنیم؛ یکی در حوزه رسمی و برنامه درسی و دیگری فعالیت داوطلبانه دانشجویان و باید بپذیریم ارزش این بخش، از آن عرصه‌ای که از طریق برنامه درسی تدوین می‌شود، بیشتر است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بخش اول همه دانشجویان یکسان هستند، اما در عرصه دوم، کارنامه دانشجویان نه از روی اجبار، بلکه مبتنی بر حرکت داوطلبانه و آگاهانه است و این را باید ارج و ارزش بیشتری نهاد.

وی اظهار کرد: کار و فعالیت هر چند به‌عنوان فعالیتی فراتر از آموزش رسمی تعریف شده، اما نیازمند برنامه دقیق است و باید فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی در این عرصه فراهم شود. علاوه بر این باید قدردان دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی باشیم، زیرا حوزه فرهنگی زمینه‌ساز کنشگری دانشجویان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

غفاری با اشاره به اینکه هرگاه کشور با مسئله‌ای مواجه شده، حضور کنشگر دانشجویان را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: دانشگاه صرفاً مأمور آموزش نیست، بلکه باید حس تعهد و مسئولیت‌پذیری را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی جامعه و شهروندان جامعه را ارتقا دهد که در این زمینه فعالیت‌ حوزه کانون‌های دانشجویی مؤثر است. 

محمدرضا جلالی، رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: با طراحی و اجرای جشنواره‌های مختلف، زمینه رقابت سالم و بروز استعدادهای دانشجویان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان در جشنواره‌های مختلف حضور فعال دارد و نمونه آن چهارمین جشنواره رویش است که به میزبانی اصفهان؛ شهر رویش‌ها و با ۲۳ هزار شهید برگزار شد.

جلالی ادامه داد: چهارمین جشنواره رویش به‌طور ویژه مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت و علی‌رغم اینکه تمام جشنواره‌ها به‌دلیل شرایط کرونا با ریزش و عدم استقبال همراه بوده، ولی جشنواره رویش هزار اثر دریافت کرد که نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت: دو هزار و ۴۲۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که این حرکت مرهون اطلاع‌رسانی گسترده در شبکه‌های مجازی بود. میزبان بعدی این جشنواره نیز استان فارس است. 

انتهای پیام
captcha