موزه‌ها در شهرهای زرد و آبی باز هستند / امکان بازدید مجازی؛ کم و بیش!
کد خبر: 3958044
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بعد از گذشت 1 سال؛

موزه‌ها در شهرهای زرد و آبی باز هستند / امکان بازدید مجازی؛ کم و بیش!

با وجود گذشت یک سال از شیوع کرونا، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی با اشاره به باز بودن موزه‌ها در شهرهای زرد و آبی طی ایام نوروز در مورد امکان بازدید مجازی از موزه‌ها که فرصتی یک ساله برای ایجاد زیرساخت‌های آن وجود داشت، گفت: امسال کم و بیش برنامه بازدید مجازی از موزه‌ها برای عید نوروز وجود دارد.

موزه‌ها در شهرهای زرد و آبی باز هستند/ امکان بازدید مجازی در نوروز 1400به گزارش ایکنا، در حالی سال ۹۹ به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که کرونا همچنان در کشور باقیست و به گفته وزیر بهداشت ویروس جهش یافته انگلیسی نیز در شهر‌های کشور به گردش درآمده است؛ اگرچه وضعیت تک‌تک استان‌ها و شهر‌ها یکی نیست و هر یک به رنگی درآمده‌اند. روز گذشته ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم گرفت که مسافرت به شهر‌های قرمز و نارنجی را ممنوع کرده و مسافرت به شهر‌های زرد و آبی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز اعلام کرد.

سال گذشته در همین روز‌ها بود که با شیوع کرونا، تمامی موزه‌ها، اماکن و ابنیه تاریخی نیز درهای خود را برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا به روی بازدیدکنندگان بستند و امکان بازدید از این اماکن به ویژه در نوروز که مقصد بسیاری از گردشگران است سلب شد. این موضوع موجب شد تا موزه‌‎‌داران به راهکاری جایگزین برای معرفی و نمایش آثار خود به مردم در شرایط کرونایی بیندیشند. راهکاری که نه مقررات کرونایی را نقض کند و نه اینکه مردم را از حریم امن خانه‌های خود به سوی موزه‌ها بکشاند؛ لذا آن‌ها به فکر راه‌انداختن تور مجازی بازدید از موزه‌ها در نوروز افتادند.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اردیبشهت‌ماه امسال در گفت‌وگویی با ایکنا، در مورد بازدید مجازی از موزه‌های کشور گفت: از روز اول فروردین ۹۹ به مدت ۱۳ روز هر روز یک موزه را به صورت آنلاین به مردم نشان دادیم و مردم در سراسر کشور می‌توانستند در حین نمایش آنلاین تماس بگیرند و چنانچه سؤالی داشتند کارشناسان حاضر در موزه‌ها به آن‌ها پاسخ می‌دادند.

کارگر با ذکر اینکه بازدید مجازی از موزه‌ها از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت، تصریح کرد: براساس آمار‌های موجود، حدود ۷۰ میلیون بازدید از هر ۱۳ موزه آنلاین در تعطیلات نوروز صورت گرفته است. در حال برنامه‌ریزی برای آنلاین کردن دوباره بازدید از موزه‌ها هستیم. در این رابطه یک وبسایت با همکاری وزارت ارتباطات رونمایی می‌شود و با توجه به بارگذاری‌هایی که قرار است در آن صورت گیرد، وبسایت موفقی برای معرفی موزه‌ها خواهد بود.

همانطور که از گفته‌های کارگر پیداست تجربه نوروز ۹۹ موجب شد تا وزارت میراث فرهنگی به تداوم اجرای تور مجازی موزه‌ها در سال کرونایی بیندیشد، اما این امکان هیچگاه فراهم نشد و امکان بازدید آنلاین از موزه‌های کشور به صورت دائم محقق نشد. این موزه‌ها صرفاً وبسایت‌هایی دارند که می‌توانند اطلاعات محدودی را به علاقه‌مندان ارائه دهند؛ در حالی که بسیاری از موزه‌های جهان این امکان را برای افراد فراهم کرده‌اند که به صورت زنده بتوانند از آن‌ها بازدید کنند. با این حال اخباری از تکرار تجربه نوروز ۹۹ برای نوروز ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد.

کرونا یک‌ سالگی خود در ایران را در حالی سپری کرد که موزه‌های کشور نیز به روی بازدیدکنندگان بسته شده بود. در این میان هر از گاهی اخباری از بازگشایی این اماکن منتشر می‌شد که این اخبار از سوی مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تکذیب می‌شد.
 
با این حال روز شنبه ستاد ملی کرونا در جلسه خود سفر‌ به شهر‌های زرد و آبی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز اعلام کرد، حال این پرسش وجود دارد وضعیت موزه‌های کشور در این شرایط به چه صورت خواهد بود؟

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این رابطه اظهار کرد: براساس نظر ستاد ملی کرونا موزه‌ها در شهر‌هایی که وضعیت آبی و زرد دارند باز بوده و آماده پذیرایی از مردم هستند. این موزه‌ها در ورودی خود پروتکل‌های بهداشتی را نوشته و مردم باید آن را عایت کنند.

وی با بیان اینکه درب موزه ملی قرآن نیز همچون سایر موزه‌ها به روی مردم باز خواهد بود، گفت: اگر وضعیت هر شهری به نارنجی تبدیل شود، موزه‌ها بلافاصله تعطیل می‌شوند.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: امسال نیز کم و بیش برنامه بازدید مجازی از موزه‌ها برای عید نوروز وجود دارد، این موضوع برای موزه‌های دولتی وابسته به وزارت میراث فرهنگی صدق می‌کند. موزه‌های خصوصی خود باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند و وزارت میراث فرهنگی نیز به آن‌ها کمک می‌کند.
انتهای پیام
captcha