بخش گردشگری را در صورت نیاز، تعطیل می‌کنیم / دایر بودن هتل‌ها به مهار کرونا کمک کرد
کد خبر: 3958168
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
علی‌اصغر مونسان:

بخش گردشگری را در صورت نیاز، تعطیل می‌کنیم / دایر بودن هتل‌ها به مهار کرونا کمک کرد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه دایر بودن هتل‌ها با رعایت پروتکل‌ها به مهار کرونا کمک کرده است، گفت: با این حال، اگر گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که بخش گردشگری موجب دامن زدن به شیوع کرونا می‌شود، این آمادگی را داریم که بخش گردشگری را به طور کامل تعطیل کنیم.

گفتگوی هفته

به گزارش ایکنا؛ در راستای سلسله برنامه‌های «گفتگو بر محور تحول» وزارت آموزش‌وپرورش، نوزدهمین برنامه گفت‌وگوی هفته با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان مهمان ویژه و اعضای شورای معاونان، مدیران کل استان‌ها امروز یکشنبه ۱۷ اسفندماه در بستر شبکه شاد به‌صورت مجازی برگزار شد.

پس از این جلسه و در حاشیه برنامه، وزیر آموزش و پرورش و وزیر میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به توضیح درباره محور‌های نشست مشترک امروز پرداختند.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوعات فراوان و مشترکی میان دو وزارتخانه وجود دارد و این ظرفیت وجود دارد که همکاری‌ها گسترش پیدا کند. میراث فرهنگی دستاورد‌های انسان‌هایی است که تربیت‌یافته مراکز آموزش و تربیت کشور در طول تاریخ بوده‌اند. اکنون نیز وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع تولید دانش و تربیت انسان‌ها، نقش زیادی ایفا کرده تا از این میراث حفاظت شود.
 
مونسان
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی، موزه‌ها را داریم که مراکز مهمی برای بازدید دانش‌آموزان است، چرا که این مراکز روایت‌گر تاریخ کشور و دستاورد‌ها فرهنگی به افراد جامعه و به ویژه به دانش‌آموزان است. گروه‌های دانش‌آموزی همواره از این مراکز بازدید دارند، اما آمار این بازدید‌ها می‌تواند بیشتر باشد، لذا از وزیر آموزش و پرورش تقاضا کردم که به مدارس ابلاغ کنند که دانش‌آموزان طی سال چند بار باید از موزه‌ها بازدید داشته باشند.

مونسان ادامه داد: یکی از محور‌های مورد مذاکره در نشست مشترک امروز، ایجاد موزه‌های علوم و فنون است که روایت‌گر تاریخ علم و فنون در کشورهاست که این قابلیت وجود دارد که قالب این مراکز کارگاه‌های آموزشی نیز برای دانش‌آموزان برگزار شود. می‌توان درباره این موضوع برنامه‌ریزی کرد. موضوع مورد بحث دیگر تربیت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف گردشگری و صنایع دستی است، از جمله در حوزه مرمت تاریخی که بسیاری اساتید به صورت تجربی در این حیطه فعالیت دارند و نیز در مقطع کارشناسی دانشجویانی در این علم تربیت می‌شوند که تعداد آن‌ها در مجموع زیاد نیست؛ لذا می‌توان از دوران مدرسه مربیان برای این کار را تربیت کرد و هنرستان‌هایی در زمینه مرمت و صنایع دستی به تربیت دانش‌آموزان بپردازند. خوب است که این آموزش‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و مهارتی پیگیری شود. در بخش گردشگری همچنین اماکن زیادی در اختیار آموزش و پرورش است که بعضی از این اماکن تاریخی هستند و به صورت موزه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: از سوی دیگر، تربیت نیروی مورد نیاز در بخش گردشگری از موضوعات مهم در بخش گردشگری است و هنوز صنعت گردشگری در کشور ما جوان محسوب می‌شود. مقرر شد همه این موضوعات در قالب تفاهم‌نامه مشترک بین دو وزارتخانه تبیین و عملیاتی و به همه استان‌ها ابلاغ شود.

وی همچنین درباره تسهیلاتی که به دانش آموزان برای بازدید از موزه‌ها و مراکز گردشگری اختصاص داده می‌شود، گفت: همواره تخفیف‌هایی به همه گروه‌های دانش‌آموزی داده و همچنین بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها رایگان است و هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

مونسان درباره استفاده از تعطیلات زمستانه دانش‌آموزان برای بازدید از مراکز و اماکن گردشگری و فرهنگی، گفت: چند سالی است موافقت‌های ضمنی در این باره شده، اما هر چه جلوتر رفتیم به نتیجه نرسید و نهایی نشد. دانش‌آموزان غالباً ۵ روز تعصیلی در نیمه دوم سال دارند که مجموعاً یک هفته تعصیلی را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که مواهب خوبی در حوزه گردشگری در کشور وجود دارد که حضور دانش آموزان در این اماکن باعث افزایش نشاط اجتماعی مدارس و خانواده‌ها نیز خواهد بود؛ لذا در ایام تعطیلی‌های اتفاقی، خوب است برنامه‌ریزی و در زمینه گردشگری از این ظرفیت استفاده شود. امید است تا قبل از پایان دولت در این زمینه به یک همکاری و تفاهم مشترک برسیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره اخبار ضد و نقیض درباره سفر‌های نوروزی و اینکه تکلیف مردم برای رفتن به سفر چیست، گفت: از صحبت‌ها و نظرات پراکنده‌ای که بعضاً شنیده می‌شود، متأسفم. محور عملکرد ما تصمیمات ستاد ملی کروناست و آنچه تأکید کرده‌ایم، مطابق صحبت‌ها و نظرات کمیته اجتماعی ستاد کرونا بوده است. اینکه پس از جلسات صحبت‌هایی بیان می‌شود، صحت ندارد. تصمیمات ستاد ملی و جلسه دیروز این بوده است که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و به همین دلیل از عموم مردم درخواست داریم که این مدت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا امکان سفر فراهم شود.

وی با اشاره به سه نوع سفر، گفت: سفر‌های برنامه‌ریزی شده نوع اول است که در قالب تور‌های گردشگری انجام می‌شود، نوع دوم اقامت در مراکز گردشگری است که افراد با وسیله نقلیه خود به سفر رفته و به این مراکز مراجعه می‌کنند و نوع سوم سفر‌های بدون برنامه و غیرمدیریت شده است که کنترل خواهد شد، چرا که آورده‌ای هم برای صنعت گردشگری کشور ندارد. در عین حال هر تصمیمی ستاد ملی کرونا بگیرد، همان اجرایی می‌شود.

مونسان افزود: دایر بودن هتل‌ها با رعایت پروتکل‌ها بسیار زیاد به مهار کرونا کمک کرده است. اما اگر گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که بخش گردشگری موجب دامن زدن به شیوع کرونا می‌شود، این آمادگی را داریم که بخش گردشگری را به طور کامل تعطیل کنیم. اگر وزارت بهداشت فکر می‌کند این اقدام کمک به مهار کروناست، در ایام نوروز تمام هتل‌های کشور را تعطیل اعلام خواهیم کرد. اگر چه معتقدیم این اقدام موجب شیوع کرونا می‌شود.

زمینه‌های همکاری دو وزارتخانه

در ادامه محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست به زمینه‌های متنوع همکاری مشترک بین دو دستگاه رسیدیم و مقرر شد موارد طرح‌شده مورد گفت‌گو قرار بگیرد. این دو وزارتخانه دستگاه‌هایی فرهنگی هستند و اهداف آن‌ها ارتباط تنگاتنگی با هم دارد. برای تقویت این حوزه‌ها و اشاعه فرهنگ به جامعه دانش‌آموزی، یک راه آشنایی آن‌ها با مفاخر و میراث فرهنگی و آشنا شدن با فرهنگ گردشگری است.
 
حاجی میرزایی
وی افزود: در حوزه صنایع دستی، بیش از ۲۹۰ رشته وجود دارد که می‌توان در این حوزه به تربیت نیرو پرداخت. در آموزش و پروش نیز در قالب ۹ رشته در هنرستان‌ها به تربیت نیروی مورد نیاز صنایع دستی و گردشگری می‌پردازیم. مدارس ماندگار نیز به‌عنوان یکی از نیاز‌های فرهنگی در کشور مورد توجه‌مان بوده است؛ مدارسی بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند و نیازمند همکاری برای حفظ آن‌ها هستیم. همچنین ایجاد مدارسی برای مرمت آثار باستانی و صنایع دستی و حمایت از صنعت گردشگری، راه‌اندازی تور‌ها و راهنمایی تورها، از جمله یکی از عرصه‌های گوناگون و متنوعی است که می‌تواند محور همکاری مشترک میان دو دستگاه باشد.

حاجی میرزایی همچنین درباره برنامه سال تحصیلی آینده در صورت انجام واکسیناسیون سراسری گفت: ما هم‌اکنون نیز این آمادگی را داریم که مدارس بازگشایی کامل شوند، اما علت این کار ممنوعیتی است که ستاد ملی کرونا ایجاد کرده است. هر زمانی که ستاد ملی به ما اجازه بدهد مدارس باز می‌شود. بسته بودن مدارس و دور بودن دانش آموزان از فضای آموزشی، با مخاطرات پنهان و پایداری روبروست که موجب آسیب به آن‌ها خواهد شد. اگر چه در حال حاضر، کیفیت آموزش از طریق فضای مجازی تأمین می‌شود، اما قطعاً کیفیت آموزش حضوری به مراتب بیشتر است. تأکید ما این است که هر زمانی ستاد ملی کرونا به ما اجازه بدهد، بازگشایی را انجام می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نیز پیشنهاد ما دایر شدن متعارف مدارس بود، گفت: با این حال، ستاد ملی کرونا اعلام کرد که قید اختیاری را لحاظ کنیم، و این قید از سوی ستاد کرونا تعیین شد.
انتهای پیام
captcha