فرصت‌هایی که از دل بحران خلق شد / گستردگی مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی
کد خبر: 3959905
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
عیسی علیزاده تبیین کرد:

فرصت‌هایی که از دل بحران خلق شد / گستردگی مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به تلاش‌هایی که برای خلق فرصت‌ از دل بحران کرونا صورت گرفته است، گفت: پیش از کرونا، مخاطب برنامه‌ها افراد حاضر در محل برگزاری بودند، اما برگزاری مجازی برنامه‌ها موجب افزایش مخاطب شده است. همچنین فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی تغییراتی داشته که پس از رفع کرونا ماندگار خواهد بود.

عیسی علیزاده

به گزارش ایکنا، پس از شیوع ویروس کرونا از ماه‌های پایانی سال ۹۸، برای جلوگیری از تجمعات انسانی و همچنین حفظ سلامت افراد جامعه، آموزش‌ها به صورت آنلاین تداوم یافت و مراکز آموزشی نیز به حالت تعلیق درآمدند و بسیاری از برنامه‌ها و حتی دیدوبازدید‌ها مجازی شد. اوایل همه در خانه ماندیم، اما با طولانی شدن مدت همه‌گیری، چاره‌ای جز تغییر سبک زندگی و مواجه هوشمندانه با این بیماری باقی نماند. کرونا ما را خواسته یا ناخواسته مجبور به انتخاب سبک جدیدی از زندگی کرد و عده‌ای به سرعت به این سبک زندگی روی آوردند و عده‌ای دیرتر؛ سبکی که الزامات خود را دارد.

یکی از نهاد‌هایی که به واسطه شیوع کرونا فعالیت‌ آن، همانند بسیاری از مجموعه‌ها، تحت‌الشعاع قرار گرفت، جهاددانشگاهی بود. در ادامه گفت‌وگوی ما با عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی درباره تأثیر کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی این نهاد و رویکرد‌های اتخاذشده در این خصوص را می‌خوانید.

ایکنا - کرونا چه تأثیری بر اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی داشته و رویکرد معاونت در این دوره چه بوده است؟

متأسفانه شیوع کرونا بر بسیاری از حوزه‌های زندگی انسان، به ویژه حوزه فرهنگی، تأثیر منفی گذاشته است. تعطیلی سینماها، سالن‌های تئاتر، گالری‌ها، همایش‌ها و سایر اجتماعات، از پیامد‌های شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بوده است. در کشور ما نیز خسارت‌های کرونا در عرصه فرهنگ چشمگیر بوده و جهاددانشگاهی و فعالیت‌های آن نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. متأسفانه به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی تعطیل یا دچار وقفه شد.

در عین حال، بسیار تلاش کردیم تا از دل بحران و وضعیت پیش‌آمده فرصت‌هایی را خلق کنیم. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه برنامه‌ها در فضای مجازی در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و دامنه مخاطب فعالیت‌ها نیز افزایش یافته است، در حالی که پیش از این، حداکثر مخاطب برنامه‌ها افراد حاضر در محل برگزاری بودند. امروزه برگزاری و پخش مجازی برنامه‌ها و مخاطب آنها گسترش یافته است. با این حال، لطفی که در برنامه‌های حضوری و گرد هم آمدن افراد وجود دارد، در برنامه‌های مجازی نیست. فضای فرهنگی دانشگاه در فضای مجازی کمتر شکل می‌گیرد. با این حال، همین که بتوان چراغ فعالیت‌های فرهنگی را روشن نگاه داشت، مغتنم است.

ایکنا - برنامه‌هایی که از سوی مراکز ذیل معاونت فرهنگی به صورت مجازی و غیرحضوری در این مدت دنبال شد، به طور میانگین چه تعداد مخاطب داشته است؟ از میان برنامه‌های متنوع غیرحضوری و مجازی، که از سوی مراکز ذیل معاونت برگزار شد، کدام برنامه‌ها با بیشترین استقبال روبه‌رو بوده است؟

در خصوص آمار نمی‌توانیم آمار دقیقی را ارائه کنیم و هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ایم. ضمن اینکه چون از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود، رسیدن به آمار دقیق دشوار است. در خصوص استقبال از برنامه‌ها باید بررسی‌ شود. با این حال برنامه‌های ملی مانند مناظرات دانشجویی، تندیس فداکاری، اردو‌های مجازی، جشنواره‌هایی مانند پایان‌نامه دانشجویی و شعر دانشجویی و ویژه‌برنامه‌هایی که به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شد با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.

ایکنا - در شرایطی که امور آموزشی از راه دور صورت می‌گیرد و دانشجویان آموزش‌ها را در خانه دنبال می‌کنند، معاونت فرهنگی برای اوقات فراغت دانشجویان و خانواده‌هایشان چه برنامه‌ای دارد؟

از همان روز‌های ابتدایی شیوع کرونا، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی توانست با راه‌اندازی وب‌سایت رویداد‌های فرهنگی خود به نشانی roytab.ir پلتفرمی را برای پخش زنده برنامه‌ها و رویداد‌های فرهنگی ایجاد کند. در این وب‌سایت امکان پخش زنده در قالب شبکه فرهنگ دینی، شبکه فرهنگ اجتماعی، شبکه فرهنگ سیاسی، شبکه فرهنگ ملی، شبکه فرهنگ کار، شبکه فرهنگ زیست‌محیطی و شبکه فرهنگ مطالعه وجود دارد. در واقع این پلتفرم به پخش زنده رویداد‌های فرهنگی جهاددانشگاهی می‌پردازد. در عین حال، تلاش کرده‌ایم که به برنامه‌ها تنوع ببخشیم تا اوقات فراغت دانشجویان را پوشش بدهیم، اما محدودیت‌های ناشی از تعطیلی دانشگاه‌ها، چالش‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

در کنار این فعالیت‌ها، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هم سایت studentcity.ir را راه‌اندازی کرده است که به ثبت‌نام و عضویت دانشجویان و تقویت مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی می‌پردازد. از همین فرصت استفاده می‌کنیم و از دانشجویان می‌خواهیم که با مراجعه به سایت رویتاب از فیلم‌های آموزشی و فرهنگی این سایت که تنوع خوبی هم دارد، استفاده کنند و نیز در سایت شهر دانشجو برای تداوم روابط بین جهاددانشگاهی و دانشجویان ثبت‌نام کنند.

ایکنا - در سال پیش رو چه رویکرد‌های جدیدی را اتخاذ خواهید کرد؟

معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی هر سال اولویت‌هایی را به‌ عنوان رویکرد به واحد‌های خود در سراسر کشور اعلام می‌کند. در سال آینده برنامه‌هایی مرتبط با مشارکت اجتماعی و داوطلبانه دانشجویان، کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره و بهره‌گیری از هنر در انتقال مفاهیم والای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در دستور کار قرار خواهد داشت.

ایکنا – با برطرف شدن کرونا، آیا تداوم فعالیت‌های فرهنگی با روزگار پیش از کرونا تغییراتی خواهد داشت؟

قطعاً چنین خواهد بود. زندگی انسان در هیچ حوزه‌ای به دوره پیش از کرونا بازنخواهد گشت. در این دوره انسان ظرفیت‌های جدیدی را برای زندگی خود ایجاد کرده است که استفاده از آنها بعد از رفع بحران کرونا تداوم خواهد داشت. در عین حال، تغییراتی در زندگی انسان ایجاد شده است که دیگر به شرایط گذشته برنمی‌گردد. فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی هم از آنجا که اساساً مبتنی بر پاسخگویی به تحولات و نیاز‌ها و مقتضیات روز جامعه، به ویژه جامعه دانشگاهی است، تغییراتی خواهد کرد که پس از رفع کرونا ماندگار خواهد بود؛ از جمله استفاده از ظرفیت فضای مجازی در اجرای برنامه‌ها و توجه به جایگاه روابط اجتماعی در زندگی انسان‌ها.
انتهای پیام
captcha