جشن گرفتن نوروز توسط رئیس جمهور آذربایجان در شوشا + فیلم
کد خبر: 3960816
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

جشن گرفتن نوروز توسط رئیس جمهور آذربایجان در شوشا + فیلم

الهام علی‌اف رئيس جمهوری آذربایجان نوروز را با روشن کردن مشعلی بزرگ در شهر شوشا (شوشی) که اخیرا در جریان جنگ قره‌باغ از کنترل ارمنستان خارج شده، جشن گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از یورونیوز، علی‌اف حضور در این منطقه را یک رخداد تاریخی دانست و اظهار کرد: ما سرزمین خود را با خون شهدا آزاد کردیم و باید یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.

رئيس جمهوری آذربایجان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد ارمنستان در دوران تسلط خود بر این مناطق، روستاهای بسیاری را تخریب و ویران کرده‌ است.

جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شش هفته به طول انجامید و در طی این مدت بیش از ۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

علی‌اف در کنار سفره هفت سین و در هنگام روشن کردن مشعل در ارتفاعات شوشا همچنین اظهار کرد: ما از سال‌ها پیش قول داده بودیم که نوروز را در قره‌باغ جشن بگیریم. امروز همان روز موعود است و خوشحالیم که نوروز امسال را در شوشا پایتخت فرهنگی کشورمان آذربایجان حضور داریم.

شوشا در سال ۱۹۹۲ و در پی جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان به کنترل ایروان در آمد. باز پس گیری این شهر برای آذربایجان از نظر نمادین و استراتژیک بسیار حائز اهمیت بود. جمهوری آذربایجان در طول بیش از شش هفته نبرد بر سر کنترل قره‌باغ چندین بخش مهم از این سرزمین از جمله شهرستان‌های جبرائیل و شوشا را از ارمنی‌های پس گرفت.

انتهای پیام
captcha