درگذشت آیت‌الله صانعی/ شکست طرح‌های ضد ایرانی آمریکا
کد خبر: 3961608
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی تابستان در سالی که گذشت/

درگذشت آیت‌الله صانعی/ شکست طرح‌های ضد ایرانی آمریکا

حادثه در پارچین و نطنز، شناسایی عوامل آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی، تشکیل فراکسیون قرآن مجلس یازدهم، سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، اولین سفر گروسی به ایران، دستگیری سرکرده گروه تروریستی تندر، شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا و درگذشت آیت‌الله صانعی از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی تابستان سال گذشته است.

به گزارش ایکنا، تابستان داغ سال 1399 شکست‌های پیاپی آمریکا را به همراه داشت. ایران میزبان مسافرانی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عراق شد و سه تن از یاران قدیمی انقلاب آسمانی شدند. مجلس یازدهم نیز پس از برگزاری دور دوم انتخابات، تکمیل شد.

در ادامه دومین گزارش از مهمترین رویدادهای سیاسی _ اقتصادی سال ۹۹ را مرور خواهیم کرد؛ گزارشی که به فصل تابستان سالی که گذشت می‌پردازد:

ارتباط تصویری مسئولان قضایی  با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر، بر لزوم استمرار حرکت تحولی در قوه قضائیه به صورت متوازن و با محوریت مردمی بودن قوه تأکید کردند و گفتند: مبارزه با فساد که در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بی‌گناه با قدرت ادامه یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، شهید قدوسی، شهید لاجوردی و دیگر شهیدان دستگاه قضا، «تدوین نسخه ارتقا یافته و پیشرفته‌تر سند تحول قضایی» را با استفاده از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و تجربیات درون‌قوه‌ای کاری باارزش خواندند و افزودند: در زمان‌های لازم از اجرای این سند و برنامه‌های مترتب بر آن به مردم گزارش دهید که این کار در امیدواری مردم به دستگاه قضا قطعاً تأثیرگذار است.

ایشان تحول را ضرورتی مستمر، مدیریت‌شده و توأم با دریافت‌های جدید و ابتکارات تازه خواندند و افزودند: این کار باید بر اصول و مبانی اسلامی و دینی مبتنی باشد وگرنه تحول بدون مبنا، به تذبذب و هرج‌ومرج منجر می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد تحول را در عمل بسیار دشوار خواندند و گفتند: البته برخی مقاومت‌ها نه از روی سوء‌نیت بلکه از سر ناتوانی و یا نداشتن حال و حوصله تغییرات بنیادین است. البته مخالفت‌های کسانی که از وضع موجود منتفع هستند و کارشکنی‌ها و فضاسازی‌های شبکه درهم‌تنیده مفسدان و مجریان نیز ایجاد تحول را سخت‌تر می‌کند.

ایشان تلاش‌های بی‌وقفه دشمنان برای «خنثی کردن هر حرکت اصلاحی و تحولی در نظام» را از طریق جوسازی رسانه‌ای و ایجاد وسوسه و بدبینی در افکار عمومی از دیگر دشواری‌های ایجاد تحول خواندند و تأکید کردند: تنها راه مؤثر برای مقابله با همه عوامل و عناصر ضدتحول، «منفعل نشدن، استقامت، توکل بر خدا و ادامه شجاعانه مسیر تحول» است.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به وظایف مهم و بسیار گسترده قوه قضائیه در قانون اساسی، پیگیری و اجرای متوازن همه این وظایف را ضروری برشمردند.

ایشان در همین زمینه موضوع «احیای حقوق عامه» را مهم خواندند و با ابراز خرسندی از فعالیت‌های اخیر قوه در این زمینه، گفتند: اگر دادستانی‌ها احساس کردند حقوق عامه در حال تضییع است باید وارد کار شوند و از حق مردم دفاع کنند.

در این نشست، پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه با بیان گزارشی از رویکردها و برنامه‌های تحولی این قوه در یک سال اخیر گفت: رویکرد فناورانه و گسترش دادرسی الکترونیک و ایجاد سامانه‌های مختلف برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت، رویکرد فعال در برخورد با مسائل از جمله جلوگیری از تعطیلی ۱۲۰۰ واحد تولیدی با همکاری دولت، تقویت بُعد نظارتی و فعال‌تر کردن سازمان بازرسی کل کشور، افزایش اتقان آراء، سامان دادن و تعیین تکلیف بیش از نیمی از پرونده‌های معوق، مردمی‌شدن قوه و افزایش نقش دادن به مردم در کشف و یا پیشگیری از وقوع جرم، از جمله رویکردها و برنامه‌های قوه در سال گذشته بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، مبارزه با فساد را اولویت جدی قوه قضائیه خواند و افزود: بیش از هزار حکم در محاکم علیه مفسدین اقتصادی صادر شده و این کار با جدیت دنبال خواهد شد، همچنین ارتقاء سلامت دستگاه قضایی و مبارزه با هر گونه فساد و کژی در درون این قوه جزو اولویت‌ها و مطالبات همه قضات متدین و سالم دستگاه قضایی و عموم مردم است.

حادثه پارچین

انفجاری در یک مخزن گاز در شرق تهران و در حاشیه یکی از اماکن نظامی رخ داد. به دنبال وقوع این حادثه در ساعات ابتدایی گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت که با توضیحات سخنگوی وزارت دفاع در خصوص علت این حادثه به برخی از این سؤالات و گمانه‌ها پاسخ داده شد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع صدای انفجار و نور حاصل از آن، ناشی از حادثه در مخزن گاز در منطقه پارچین بود که بلافاصله یگان‌های آتش‌نشان و اطفای حریق وارد منطقه شدند و آتش بدون هیچ تلفات جانی مهار شد.

این حادثه البته از همان ابتدا فرصتی را فراهم کرد تا رسانه‌های معاند فارسی‌زبان با پرداختن به آن به شبهاتی در این زمینه دامن بزنند.

یکی از موارد مطرح شده در این رسانه‌ها تمرکز بر موضوع انفجار در منطقه «خجیر» بود. این رسانه‌ها مدعی شدند انفجار در مرکز تولید موشک‌های بالستیک در گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است درحالی‌که مقامات رسمی وزارت دفاع در گزارش‌های خود به وضوح این ادعا را رد کردند.

برخی عناصر و رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی نیز پا را از دروغ‌پردازی‌های اولیه فراتر گذاشته و انفجار ایجاد شده را به حملات سایبری این رژیم مرتبط کردند.

در این خصوص یک مقام مطلع نظامی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی رسانه‌های معاند گفت: تصاویر موجود و همچنین عکس‌های ماهواره‌ای که از رسانه‌های مدعی وقوع انفجار در تأسیسات موشکی منتشر شده نشان‌دهنده سوختگی پوشش گیاهی اطراف مخزن منفجر شده گاز است.

او با اشاره به تطبیق مختصات عکس‌های ماهواره‌ای با محل اعلام شده از سوی ایران اظهار داشت: چگونه ممکن است انفجاری در زیرزمین رخ بدهد اما بدون آن که حفره‌ای در روی زمین ایجاد شود باعث ایجاد سوختگی پوشش گیاهی شود.

این مقام نظامی ادامه داد: گزارش تصویری و عکس‌های منتشر شده به روشنی بیانگر انفجار محدود و در سطح زمین است و ربطی به مراکز ادعایی ساخت موشک در تونل‌های زیرزمینی ندارد.

شناسایی ۴۰ آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی

نمایندگان نهادهای سیاسی، حقوقی، امنیتی، نظامی و قضایی در نشستی به میزبانی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آخرین تحولات مربوط به پرونده ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی مورد بررسی قرار گرفت.

محسن بهاروند معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در ارتباط با برگزاری این نشست اظهار داشت: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما تاکنون حدود ۴۰ نفر از افراد آمریکایی که به نحوی اعم از آمرین، مباشرین و معاونین جرم در این ترور دست داشته‌اند را شناسایی کرده‌اند و تعداد دیگری از افراد از جمله چند نفر از اپراتورهای پهپادهای آمریکایی تاکنون شناسایی نشده‌اند که به زودی این کار انجام خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر افرادی که در این جنایت دست داشته‌اند و ازآنجاکه این جنایت اقدامی علیه حاکمیت و امنیت ملی ما بوده است، دولت آمریکا و چند کشور که از قلمرو آنها برای ارتکاب این جنایت استفاده شده است دارای مسئولیت بین‌المللی هستند و باید در قبال اقدام خلاف حقوق بین‌الملل خود پاسخگو باشند و ما این موضوع را در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: وزارت امور خارجه بلافاصله پس از ارتکاب این جنایت توسط آمریکا اقدامات سیاسی بین‌المللی را انجام داده و اعتراض مردم و دولت ایران را به سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت و سایر سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط اعلام داشته و از آن ها درخواست کرد که هر یک به تناسب حوزه  مسئولیت خود اقداماتی در این رابطه انجام دهند.

بهاروند افزود: ما همچنین با بسیاری از کشورها نشست برگزار کرده و جزئیات این جنایت را به اطلاع آنها رسانده‌ایم و برای پیگیری بیشتر در سطح بین‌المللی در حال بررسی هستیم تا با استفاده از اطلاعات و شواهد جدید به هر نحو ممکن پیگیری‌های بیشتری به عمل آوریم.

برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران روند آستانه به صورت ویدئوکنفرانس

اجلاس فوق‌العاده سران روند آستانه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این نشست سه‌جانبه مجازی جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، پس از سخنرانی روسای جمهوری سه کشور، بیانیه اجلاس منتشر شد.

سه کشور ضامن صلح آستانه در این نشست مجازی به تبادل نظر درباره راه‌های برقراری و تقویت صلح پایدار در سوریه پرداختند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در این نشست تأکید کرد: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی بوده و راه‌حل نظامی ندارد. ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفت‌وگوهای سوری- سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت نموده و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و تمامی مجموعه‌های ذیل آن در تمامی منطقه از جمله سوریه تأکید می‌نماییم.

وی افزود: لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه در رأس آنها شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم کسی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارد قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و همراهانش را به شهادت می‌رساند و این نشانه ادعای دروغین رژیم آمریکا در مبارزه با تروریسم است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به‌طورکلی منطقه ادامه خواهد داشت،گفت: در این راه درحالی‌که نباید امنیت و جان غیرنظامیان در خطر افتد، نمی‌بایست اجازه داد تا تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

حادثه در نطنز

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.

کمالوندی افزود: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

کمالوندی گفت: از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیرفعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه هستند.

 

نخستین دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم که کرونا آن را مجازی کرد، مهم ترین خطوط تعاملی قوه مقننه با دیگر قوا به ویژه قوه مجریه را ترسیم کردند و با تأکید بر اینکه مردم به مجلس یازدهم امیدوارند، قانون و شرع را مبنای همکاری دولت و مجلس برای بهبود شرایط دانستند.

ایشان ضمن برشمردن خطوط قرمز رابطه مجلس با قوای دیگر به ویژه دولت، از نمایندگان خواستند در تعامل خود با دولتمردان حدود قانونی و حتی شرعی را رعایت کنند. رهبر معظم انقلاب بار دیگر ضمن حمایت از قوه مجریه بر ادامه کار آن تا آخرین روز مسئولیت تأکید کردند.

رهبری وجود سه دسته از نمایندگان مجلس در کنار هم یعنی «جوانان پرانگیزه، پرایمان، پرتوان، تحصیل‌کرده و کارآمد»، مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، را دلیل مهم امیدواری به مجلس یازدهم دانستند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس در نگاهی واقع بینانه و متکی بر درک درست شرایط، مشکلات اقتصادی کشور را به بیماری تشبیه کرده و فرمودند: «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.»

تصریح بر وجود مشکلات اقتصادی در کشور اما بخشی از سخنان رهبری و بخش مهم دیگر درباره توفیق کشور در غلبه بر این مشکلات بود. رهبر انقلاب ابتدا تأکید کردند: «به علت بنیه قوی و قدرت دفاعی، کشور بدون تردید توان غلبه بر این بیماری را دارد، همان‌گونه که دشمنان نیز امروز اذعان می‌کنند که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های کشور افزودند: ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی و گسترده در کشور است.

توصیه‌های چندگانه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف قابل‌توجه بود. نیت الهی و خالص، کار برای مردم و «پرهیز از جو زدگی، عمل به سوگند شرعی نمایندگی مردم، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی، تعامل و هم‌افزایی قوا از مهم ترین توصیه‌های رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نوشتند: جمهوری اسلامی همچون گذشته به حکم وظیفه دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و هم‌چنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد.

 

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فرمودند: مرقومه جنابعالی در خصوص تحولات اخیر در عرصه فلسطین عزیز را با دقت ملاحظه کردم. از اینکه حرکت مقاومت فلسطین با مجاهدت و ایستادگی خود در برابر توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی موجبات ضعف و ناکامی آنها را فراهم آورده و در مقابل، عزت و سربلندی امت اسلامی را باعث گردیده است خداوند متعال را شکر می‌گزارم و از شما مجاهدان شجاع تشکر و قدردانی می‌کنم.

ایشان افزودند: دشمن زبون که در عرصه میدانی شکست‌های غیرقابل جبرانی متحمل شده است راهبرد توسعه‌طلبی خود و تضییع حقوق مسلم فلسطینی‌ها را ابتدا با فشار اقتصادی و محاصره غزه مظلوم و آنگاه با نیرنگ مذاکره و طرح صلح و سازش دنبال می‌نماید و لکن جریان مقاومت و ملت شجاع فلسطین با منطق عقل و تجربه تهدید و تطمیع آنها را برنتافته و همچون گذشته با ایستادگی مثال‌زدنی خود مسیر عزت و شرف را رقم زده و ازاین‌پس هم در همین صراط مستقیم حرکت خواهد کرد. ان شاء الله قطعاً حفظ هوشیاری، وحدت و یکپارچگی مردم و جریان‌های فلسطینی در خنثی‌سازی نقشه‌های شوم دشمن مؤثر بوده و جلب نصرت الهی را به همراه خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی همچون گذشته به حکم وظیفه دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و هم‌چنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. امیدوارم پروردگار متعال بر عزت و قدرت شما بیفزاید.

تشکیل فراکسیون قرآن، عترت و نماز در مجلس یازدهم

پس از آغاز مجلس یازدهم و همچنین انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، فراکسیون‌ها نیز بر اساس دغدغه‌های نمایندگان یکی پس از دیگری اعلام موجودیت می‌کند. از جمله فراکسیون‌هایی که طی چند دوره تشکیل شده و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه دینی و قرآنی داشته، فراکسیون قرآن، عترت و نماز بوده است. در این دوره نیز این فراکسیون به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد و کلات آغاز به کار کرد.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین میرزایی  و جلال رشیدی کوچی، نمایندگان اصفهان  و مرودشت به عنوان نایب رئیس اول و دوم و محمدرضا احمدی، نماینده رشت سخنگوی این فراکسیون هستند.

همچنین فراکسیون روحانیت نیز به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رضا تقوی تشکیل شد. محمدرضا میرتاج‌الدینی و حسن نوروزی به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و دوم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمانفر و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی علی‌آبادی به عنوان دبیر اول و دوم فراکسیون انتخاب شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در عراق؛ نخست‌وزیر عراق در ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار رسمی در رأس هیات سیاسی وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به بغداد با «فواد حسین»، همتای خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند و سپس در کنفرانس مشترک با وی شرکت خواهد کرد. 

دیدار و گفت‌وگو با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «برهم صالح» رئیس‌جمهوری، «وائل الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق از برنامه‌های مهم سفر ظریف به عراق بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

این چهارمین دیدار ظریف از عراق به عنوان وزیر امور خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.  

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به بغداد گفت که پرونده شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان را با برادران عراقی مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد .

وی ادامه داد که بسیار خوشحال است بعد از تشکیل دولت جدید اولین سفر خود را به بغداد انجام داده به ویژه اینکه این سفر با سفر  روز سه‌شنبه نخست‌وزیر عراق به تهران همزمان شده و فرصت مناسبی برای هماهنگی سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران فراهم کرده است.

وی خاطرنشان ساخت که سفر فعلی او به بغداد از قبل برای آن هماهنگی شده و ارتباطی به سفر الکاظمی به عربستان سعودی و سپس جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گفته وی، نخست‌وزیر عراق به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کشورمان، پس‌فردا سه‌شنبه عازم تهران می‌شود.

ظریف اهداف سفر خود به بغداد را پیگیری توافقات سابق سفر اسفندماه 97 دکتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد عنوان کرد و گفت: با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس قوه قضاییه، رئیس پارلمان و وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» نیز از «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق به صورت رسمی استقبال کرد. مراسم استقبال از نخست‌وزیر عراق در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

روحانی و الکاظمی بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند.

نخست‌وزیر عراق در سفر دو روزه خود به ایران علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.

در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را سعادتی بزرگ دانست و با قدردانی از مواضع و حمایت‌های ایران در مقاطع مختلف به‌ویژه در دوران جنگ با داعش و تکفیری‌ها گفت: مردم عراق هیچگاه حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد و واقعیت این است که خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها درهم‌آمیخته است.

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: روابط ایران و عراق یک رابطه عمیق و طولانی تاریخی و فرهنگی و مذهبی با پشتوانه عشق و ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

آقای کاظمی همچنین خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: ارشادات و نصایح جنابعالی همچون کلید حل مشکلات است و من بابت این راهنمایی‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ سپاه

مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه، در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز در حالی امروز آغاز شد که برای نخستین بار رصد منطقه رزمایش با تصاویر ارسالی از ماهواره نور انجام می‌شود.

مرحله نهایی رزمایش بزرگ و  مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی بن ابی‌طالب(ع)» از صبح امروز در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی کل سپاه، در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریوهای رزمایش می‌پردازند.

اجرای عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین‌ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه به اجرا درمی‌آید.

در این رزمایش برای نخستین بار عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور صورت می‌پذیرد.

پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت فرارسیدن ایام حج فرمودند: حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است.

مقام معظم رهبری اضافه کردند: «موسم حج که همواره موسم احساس عزت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دل‌ها از غربت کعبه احساس غربت می‌کند و لبّیکِ جدا ماندگان با اشک و آه در هم می‌آمیزد. این محرومیت، کوته‌مدّت است و به حول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدر دانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی بقیع (علیهم‌السّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.»

ایشان افزودند: « حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرایض اسلامی است؛ گویی همه‌ی جوانب مهم فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به‌دوراز درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را می‌نگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام می‌توانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام خاطرنشان کردند: «تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ حج، حج‌گزار را به این باور قطعی می‌رساند که بسیاری از آرمان‌ها و آرزوهای دین برای بشریت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمی بر سر این راه پدید نمی‌آورد.»

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید قربان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده‌ تلویزیونی با ملت شریف ایران سخن گفتند.

ایشان در بخشی از سخنان خود اظهار کردند: امروز همه‌ دنیا با یک ابتلای همگانی مواجه است. امروز همه‌ی کره‌ زمین تقریباً مبتلا به این حادثه‌اند؛ بعضی کمتر، بعضی شدیدتر.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: شاید در بسیاری از جاها هم افرادی از آحاد مردم هستند که به گرفتارها و مبتلایان و مانند اینها کمک‌هایی می‌کنند؛ کم‌وبیش یکجاهایی کمک‌هایی هست، لکن گمان نمی‌کنم هیچ جا مثل کشور ما، مثل ایران عزیز ما باشد که تعداد کسانی که داوطلبانه به یک چنین کمک‌هایی اقبال می‌کنند این‌همه زیاد باشد. بنده سراغ ندارم و نشنیده‌ام و گزارشی ندارم از اینکه در جایی از کشوری از کشورهای دنیا این‌همه تحرّک مردمی و پشتیبانی‌های مردمی وجود داشته باشد. این از خصوصیّات ملّت ما است در ایثارگری؛ هم در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، هم در بلایای غیرطبیعی مثل جنگ تحمیلی. در هشت سال دفاع مقدّس، همین حرکت عظیم ایثارگرانه‌ی مردمی بود که این حماسه‌ی بزرگ را به وجود آورد و جبهه‌ها را به آن شکل آراست که تا آخر در تاریخ ما یک دوران برجسته‌ای است. امروز هم همین‌جور است؛ در این قضیّه مشاهده شد.

ایشان با بیان اینکه ‌مجموعه‌های درمانی در صفوف مقدّم بودند، اظهار کردند: پزشکان و پرستاران و بقیّه‌ی عوامل درمانی واقعاً فداکاری کردند، که زبان [از وصف آن] قاصر است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به مسئله  کمک مؤمنانه افزودند: عدّه‌ای از مردم، در این حوادث، به جد آسیب دیدند. البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب‌وکار و درآمد و زندگی مشکلاتی پیدا شد، لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ لکن یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد؛ این را باید جبران کرد. چه کسی جبران کند؟ مردم. نمی‌شود همه‌ی بار را به دوش دولت گذاشت. البتّه مسئولین دولتی و شبه‌دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم می‌دهند ــ مطلعیم که دارند کار می‌کنند ــ لکن اینها کافی نیست؛ همچنان که در آن جریان اوّل کمک مؤمنانه در آستانه‌ی ماه رمضان مردم وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم بایستی همین انجام بگیرد.

ایشان یادآور شدند: پارسال در اوّلِ سالِ ۹۸ در سیل خوزستان، شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هر دو کف میدان حضور داشتند و این دو طرفِ مرز را به هم وصل کردند؛ یعنی شهید ابومهدی موجب شد که امکانات و وسایلی که در خوزستان لازم بود، اینها را از آن طرف مرز، از داخل عراق، از بصره و بقیّه‌ی جاها بیاورند داخل کشور که کمک بسیار بزرگی بود. خود این حضور این دو عزیز، دو ستاره‌ی برجسته‌ی میدان مجاهدت، موجب شد که کسان زیادی، هم در این طرف، هم در آن طرف، به اینها نگاه کنند و وارد بشوند. البتّه در آن قضایا مردم ما امتحان خوبی دادند؛ هم در خوزستان، هم در بقیّه‌ی جاها، از همه جا واقعاً شتافتند و کار کردند.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: قرآن به ما می‌گوید در کار خیر و کمک‌های مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و بروید. و این کار به نظر من مهم است. حتّی این اطعام‌های محرّم را هم ــ که حالا در ایّام محرّم بعضی از هیئات و بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند نذری و اِطعام درست می‌کنند ــ می‌شود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت و این حرف‌ها انجام داد. انقلابیگری به معنای واقعی کلمه اینها است. انقلابیگری با زبان نیست، با عمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد. و واقعاً کسانی که در این زمینه‌ها فعّالیّت کنند، کار انقلابی انجام می‌دهند؛ اینها انقلابیگری است.

 

دستگیری سرکرده گروه تروریستی «تندر»

سربازان گمنام امام زمان (عج) به یک گروه تروریستی مستقر در آمریکا ضربه اساسی وارد کردند.

‌جمشید شارمهد که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد در پی عملیاتی پیچیده اکنون در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و اجرا کرد. در آن اقدام تروریستی ۱۴ نفر شهید و ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی مجروح شدند.

گروه تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ از جمله منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن در حرم امام خمینی (ره) هنگام برگزاری مراسم عمومی را داشت که با تسلط اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.

پیام مقام معظم رهبری به وزیر علوم

مقام معظم رهبری در یادداشت کوتاهی به وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری فرمودند: مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. آنچه انجام گرفته است کارهای آغازین این حرکت بزرگ است.

مقام معظم رهبری پس از مشاهده و مطالعه «گزارش عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۳۹۸» ارسال شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشت کوتاهی فرمودند: «از وزیر محترم تشکر شود. مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت بسیار مهم است. آنچه انجام گرفته است کارهای آغازین این حرکت بزرگ است، اینها را با قوت ادامه بدهند. انشاءا...»

پیام همدردی رهبر معظم انقلاب با مردم لبنان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه‌ی انفجار بندر بیروت شامگاه چهارشنبه در پیامی توئیتری با مردم لبنان ابراز همدردی کردند.

پیام رهبر انقلاب که در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شد به شرح زیر است:

«در فاجعه دردناک انفجار بندر بیروت -که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خسارات شدید شده - با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنان هستیم. صبر در برابر این حادثه، برگ زرینی از افتخارات لبنان خواهد بود.»

رونمایی از نشان «فداکاری» دانشگاه افسری امام علی(ع)

در آستانه عید سعید غدیر، در مراسم صبحگاه و شکرگزاری دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از نشان «فداکاری» که برای اهدا به دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران به تصویب فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) رسیده بود، رونمایی شد.

در این مراسم  دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام) و دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای پدافند، هوایی، دریایی، فارابی و علوم پزشکی  که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها، عکس‌های شهدای دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاه امام علی (ع) را در دست داشتند با ادای احترام به شهدا و قرائت سرود و صلوات خاصه امیرالمؤمنین (ع) به تکریم و تجلیل نقش‌آفرینی شهدای دانشگاه پرداختند.

در این مراسم مصوبه فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اهدای نشان فداکاری به دانشگاه افسری، با ابلاغ فرمانده کل ارتش توسط امیر دریادار سیاری به فرمانده نیروی زمینی ابلاغ و اهدا شد.

 با پیشنهاد ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح به محضر امام خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی)، مبنی بر اهدای پرچم و نشان فداکاری ۱۱۸۴ شهید دانشجو و دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش، پس از تصویب معظم‌له، این دانشگاه به افتخار دریافت پرچم و نشان «فداکاری» نائل ‌شد.

رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام موسویان را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام سیّدعباس موسویان از متخصصان فقه اقتصادی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت جناب حجت‌الاسلام سیّدعباس موسویان رحمةالله‌علیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحب‌نظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان ضایعه است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسألت می‌کنم.

شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.

۸۲ روز دیگر مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ تلاش می‌کرد ممنوعیت تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند. با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

بااین‌حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مسئله مخالف بودند از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رأی ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا شکست سنگینی در عرصه دیپلماتیک در برابر ایران خورد. این رأی‌گیری ۱۱ رأی ممتنع، ۲ موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ مخالف داشت.

«سعید خطیبزاده» سخنگوی وزارت امور خارجه شد

مراسم تودیع سید عباس موسوی و معارفه سعید خطیب زاده به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه امروز با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد.

‌خطیب زاده صبح امروز- یکشنبه- در مراسم تودیع سخنگوی قبلی و معارفه سخنگوی جدید با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و در محل این وزارتخانه به عنوان دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه معرفی شد.

خطیب زاده پیش از این معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده است.

دوازدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکنون در سمت‌های مختلف از جمله به عنوان مدیر مجله انگلیسی وزارت امور خارجه، مدیر مسئول انتشارات وزارت امور خارجه، سرپرست دفتر مطالعات، مشاور معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه، دیپلمات در کانادا و آلمان، و نهایتاً به عنوان معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی مشغول فعالیت بوده است.

سید عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به‌عنوان سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان منصوب شده است. وی دیروز به همراه پنج نفر از سفرا با رئیس‌جمهوری دیدار کرد.

درگذشت آیت‌الله تسخیری

آیت‌الله محمدعلی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سن هفتادوشش سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت.

آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت. این شخصیت علمی و دینی ایران، در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در نجف اشرف در خانواده‌ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت‌الله سید محمدباقر صدر، آیت‌الله خویی، آیت‌الله سید محمدتقی حکیم و آیت‌الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت. وی فعالیت‌های علمی خود را از سال ۱۳۵۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد.

وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. تسخیری در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد علی تسخیری را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با تأثر و تأسف اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری رحمةالله‌علیه دار فانی را وداع گفته است.

کارنامه‌ این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیت‌ها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاش‌های این روحانی فاضل و متعهد است.

اینجانب به خاندان و بازماندگان مکرم و نیز به همه‌ همکاران و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسألت می‌کنم.

شکست مکانیسم ماشه آمریکا

وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام با رد اقدام آمریکا در به‌کارگیری مکانیسم ماشه، تأکید کردند از این اقدام که با تلاش‌های آنها برای حفظ برجام ناسازگار است، حمایت نمی‌کنند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس عصر پنج‌شنبه با صدور بیانیه مشترکی افزودند: سه کشور متعهد هستند که روند و سازوکارهایی که پایه و اساس چندجانبه‌گرایی را تشکیل می‌دهند، حفظ کنند.

وزیران سه کشور اروپایی با تأکید بر حفظ اقتدار و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کردند: از کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که از هرگونه اقدامی که فقط موجب شکاف بخشیدن به اختلافات در شورای امنیت می‌شود یا پیامدهای جدی دارد، خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس متذکر می‌شوند که آمریکا به مشارکت خود در برجام به دنبال خروج هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ از این توافق، خاتمه داده است. موضع ما در این رابطه به صراحت به رئیس و اعضای شورای امنیت بیان شده است.

نمایندگی‌های آفریقای جنوبی، تونس، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین در نامه‌ای مشترک و  ویتنام در نامه‌ای جداگانه به رئیس شورای امنیت این نظریه را اعلام کرده‌اند.

در نامه مشترک چهار نمایندگی‌ که نیجر هم یکی از آنها است و قرار است در ماه سپتامبر عهده‌دار ریاست این شورا شود، آمده است: ما می‌خواهیم بار دیگر تصریح کنیم که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، بسیار روشن می‌کند که اعلان موارد پیش‌بینی شده در بند عملیاتی ۱۱ این قطعنامه باید توسط کسانی انجام شود که در برجام عضویت دارند.

چهار عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند: ازآنجاکه قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام به طور جدانشدنی با یکدیگر در ارتباط هستند و متقابلاً مشروط شده‌اند، هر طرفی که به اختیار خود از برجام خارج شود، نمی‌تواند به عنوان یک کشور مشارکت کننده در برجام در نظر گرفته شود و به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ استناد کند.

آفریقای جنوبی، تونس، نیجر و سنت وینسنت و گرنادین در نامه مشترک خود تصریح کردند: آمریکا با اراده خود به طور یکجانبه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از مشارکت در برجام خارج شده است و تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را بازگردانده است که این امر مغایر با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

با گذشت ۲۴ ساعت از ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌هایی که به موجب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده بود، ۱۳ عضو اعم از چهار عضو دائم و ۹ عضو غیر دائم به صراحت اعلام کردند، خواسته آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد.

۱۳ عضو شورای امنیت به صراحت درخواست آمریکا را فاقد اعتبار قانونی دانستند و با آن مخالفت کردند. روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی، نیجر، تونس، سنت وینسنت و گرنادین، استونی، ویتنام و اندونزی که خود ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، تصریح کردند که آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.

سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته‌ی دولت در ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور و اعضای دولت، سال آخر فعالیت دولت دوازدهم را فرصتی خوب برای افزایش خدمات در حوزه‌های مختلف خواندند و با بیان نکاتی درباره‌ی مسائل مهم اقتصادی همچون تولید، سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نیز فضای مجازی، تأکید کردند: باید با جدیت کامل، موانع تولید را رفع و برای حل مشکلات، همت بیشتر گماشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حادثه‌ی عاشورا را قله‌ی جهاد، فداکاری و شهادت نامیدند و با اشاره به مصادف شدن هفته‌ی دولت با دهه‌ی اول محرم افزودند: مبنای هفته‌ی دولت نیز جهاد و شهادت است، چراکه رجائی و باهنر با مجاهدت مستمر، سخت‌کوشی و تلاش در هنگام هجوم و محاصره‌ی مشکلات، خودداری کامل از پیگیری منافع شخصی، و پرهیز از چهره‌سازی برای جذب نظر مردم، خود را شایسته‌ی پاداش بزرگ الهی یعنی شهادت ساختند.

ایشان با اشاره به خبرهای بزرگ و مهمی که رئیس‌جمهور و اعضای دولت در گزارش‌های خود اعلام کردند، افزودند: هفته‌ی دولت فرصت مناسبی برای تبیین و اطلاع‌رسانی خدمات اعضای دولت و نقد نقاط قوت و ضعف است که دولت باید بیش و پیش از دیگران به نقد درونی بپردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولتمردان توصیه کردند: در گزارش‌هایی جامع و صادقانه، آنچه توانستید و آنچه قرار بود اما نتوانستید را برای مردم بیان کنید که مردم ازاین‌گونه گزارش‌های صادقانه، خرسند و امیدوار می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب، سال آخر فعالیت دولت را فرصتی قابل‌توجه و از جهات مختلف بسیار مهم برشمردند و گفتند: هرچه می‌توانید از فرصت آخر برای خدمت به مردم و کشور استفاده کنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه با اشاره به مشکل جدی مسکن در کشور گفتند: دولت قول ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در آخرین سال فعالیت را داده است که تحقق این قول می‌تواند در زمینه‌ی حل مشکل مسکن مؤثر باشد.

تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: وزارت کشور دو تاریخ را برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پیشنهاد کرده بود که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ موافقت کرد.

جمال عرف افزود: مقررات مرحله دوم انتخابات ۲۱ شهریورماه مجلس یازدهم مانند مرحله اولیه اعمال خواهد شد یعنی افراد باید استعفای خود را ۶ ماه قبل از انتخابات ارائه دهند و سپس ثبت‌نام کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تقویم انتخابات ریاست جمهوری از اسفند آغاز می‌شود که آن هم مرحله استعفا برای متولیان امر است که سه ماه قبل از شروع باید انجام شود.  وضعیت انتخابات شوراها و خبرگان رهبری هم به این شکل است و فرایند انتخابات این دو هم اسفند امسال آغاز خواهد شد.

عرف ادامه داد: وزارت کشور  دو تاریخ  ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات را پیشنهاد کرده بود که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ موافقت کرد.

ارتباط تصویری رهبر معظم انقلاب با مدیران و روسای آموزش‌وپرورش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش‌وپرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: سند تحول آموزش‌وپرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تشکر از زحمات چند ماه اخیر مجموعه آموزش‌وپرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامه‌ریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بی‌سابقه بود چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم که از همه قدردانی می‌کنم.

ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش‌وپرورش در همه دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزش‌ها و پرورش‌ها  متفاوت می‌شود.

رهبر معظم انقلاب افزودند: در نظام اسلامی  برونداد و حاصل ۱۲ سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، باانصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسان‌های مجاهد و اهل عمل باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسان‌هایی، دستگاه آموزش‌وپرورش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش‌وپرورش به عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش‌وپرورش افزودند: در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود.

ایشان افزودند: برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است که شورای عالی آموزش‌وپرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش‌وپرورش، این موضوع را پیگیری کنند.

انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان و مدیر مرکز اسلامی غرب کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان و مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی دامت افاضاته

با عنایت به پایان یافتن مسئولیت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدمحمد حسینی شاهرودی دام بقائه در استان کردستان و با تشکر فراوان از خدمات ایشان در دوران ده‌ساله جنابعالی را به نمایندگی خود در آن استان و مدیریت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور منصوب می‌کنم.

حق بزرگ مردم شریف منطقه‌ کُردی در پشتیبانی از نیروهای مجاهد و همکاری با آنان چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ضدانقلاب، فراموش نشدنی است و ایمان راسخ آنان به اسلام و ارادت آنان به اهل‌بیت پیامبر اعظم علیه و علیهم‌السلام و وفاداری آنان به نظام جمهوری اسلامی ویژگی‌های شناخته‌شده‌ آن مردم عزیز است.

انتظار می‌رود جنابعالی به کمک آشنایی با این خصوصیات برجسته به خدمات خویش در آن استان اشتغال یابید. تکریم علمای دینی که حقاً آزمون بزرگوارانه و نجیبانه‌ای را در میدان‌های گوناگون گذرانیده‌اند و آغوش باز با همه طبقات مردم از سنّی و شیعه و بویژه همفکری با زبدگان و نخبگان و همدلی با جوانان، توصیه‌ی مؤکد اینجانب است. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

 

موافقت رهبر معظم انقلاب با تداوم فعالیت شعب ویژه رسیدگی به پروندههای مفسدان اقتصادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضاییه مبنی بر تداوم فعالیت شعب ویژه دادگاه انقلاب اسلامی جهت رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان اقتصادی با لحاظ برخی اصلاحات، موافقت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای با اشاره به استمرار شرایط و ضرورت‌های اعلام شده در نامه دو سال قبل قوه قضاییه برای تشکیل این دادگاه‌ها، درخواست مزبور را مطرح و خاطرنشان کرده است به‌زودی پیشنهادها و نیازمندی‌های قانونی قوه قضائیه در جهت مبارزه قاطع، سریع، قانونی و توام با عدالت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

 

پیام رهبر معظم انقلاب در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اعظم(ص)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را محکوم کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریه‌ی فرانسوی در اهانت به چهره‌ نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاست‌های عمیقاً ضد اسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری عامل این‌گونه حرکت‌های دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ زمانی می‌تواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّت‌های مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.

اولین سفر گروسی به تهران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های کشورمان وارد تهران شد. این اولین سفر گروسی به تهران در پست مدیرکلی آژانس است.

در این سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند.

بر اساس این بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق نمودند تا همکاری‌های خود را بیش‌ازپیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

در این بیانیه ‌آمده است: بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل‌وفصل توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.

 در  بخش دیگری از این بیانیه آمده است: فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان‌گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجرا می‌شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجرا خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، در چارچوب قطعنامه GOV/2015/72 که در تاریخ ١۵ دسامبر ٢٠١۵ توسط شورای حکام به تصویب رسید، آژانس و ایران تائید می‌کنند که این موضوعاتِ مرتبط با اجرای پادمان، منحصراً مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای تحت پادمان بر اساس موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی هستند.

در این چارچوب حاضر، بر اساس تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

دو طرف در این بیانیه تصدیق کردند که استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس همچنان لازمه اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است: آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه‌های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی‌های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.

درگذشت روح‌الله حسینیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «روح‌الله حسینیان» نماینده سابق تهران و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت.

روح‌الله حسینیان (متولد ۱۳۳۴ شهر شیراز)، قاضی و سیاستمدار و رئیس مؤسسه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. وی همچنین نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت روحانی مبارز و انقلابی حجت‌الاسلام حسینیان را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی مبارز و انقلابی جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ روح‌الله حسینیان رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

مقاومت و خستگی‌ناپذیری و صراحت این روحانی مجاهد در مواضع بحق انقلابی، برجسته و نمایان بود. رحمت و رضوان الهی بر او باد.

آغاز مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش

مرحله اصلی رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار ۹۹ ارتش، از صبح امروز با رمز مقدس یا «سیدالشهدا(ع)» و با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» با  گسترش یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش و با حضور نیروهای جوان در دریای عمان به مدت سه روز آغاز شد.

 این رزمایش با گسترش شناورهای سطحی و زیرسطحی و یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)،یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های نیروی هوایی در دریای عمان با فرماندهی قرارگاه ذوالفقار ارتش و با حضور ناظران قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد.

بر اساس این گزارش گستره رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی است.

در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیرسطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار  می‌گیرد.

برای نخستین بار زیردریایی نیمه سنگین بومی فاتح در رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ارتش جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

 زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال 98 برگزار شد که پس از شمارش آرا ۲۷۹ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده حائز اکثریت آرا شده و به مجلس راه یافتند. ۱۱ نماینده دیگر برای تکمیل ترکیب نهایی مجلس به دور دوم راه یافتند.

نمایندگان حوزه‌های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان و دره شهر در استان ایلام، حوزه‌های انتخابیه بیجار، زنجان و طارم استان زنجان، حوزه‌های انتخابیه اسلام‌آباد غرب و دالاهو و همچنین کرمانشاه استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان استان گلستان، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس استان البرز، حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون استان خوزستان و حوزه انتخابیه میانه استان آذربایجان شرقی به دور دوم کشیده شد.

درحالی‌که قرار بود دور دوم انتخابات در فروردین ماه برگزار شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا، این انتخابات به شهریورماه موکول شد. پس از برگزاری دور دوم انتخابات و اعلام نتایج، کرسی‌های خانه ملت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکمیل شد.

آیت‌الله صانعی به دیدار حق شتافت

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید که به دلیل شکستگی لگن و مچ دست در بیمارستانی در قم بستری شده بود، در سن ۸۳ سالگی به دیدار حق شتافت.

آیت‌الله یوسف صانعی، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در خانواده‌ای روحانی در روستای نیک‌آباد اصفهان ولادت یافت و در سال ۱۳۲۵ برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات و بهره‌گیری از محضر علمای آن حوزه، در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل رهسپار حوزه علمیه قم شد.

آیت‌الله صانعی علاوه بر سال‌ها تلمّذ در حوزه درس حضرت امام، از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، آیت‌الله‌العظمی محقّق داماد و آیت‌الله‌العظمی اراکی نیز بهره برد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله ‌الرحمن الرحیم

درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضوان‌الله‌علیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معزز و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقه‌مندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم.

آن مرحوم از شاگردان پرتلاش درس‌های فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلی‌الله‌مقامه بودند و پس‌ از پیروزی انقلاب در مسئولیت‌های مهم قضایی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این‌همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد.

رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم. 

آغاز فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما

رئیس سازمان صداوسیما درحالی که ۹ ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ باقی مانده رئیس ستاد انتخابات این سازمان راه منصوب کرد.

مجید آخوندی، معاون سیاسی سازمان صداوسیما به ریاست ستاد انتخابات این سازمان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منصوب شد.

علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در این حکم، اطلاع‌رسانی به موقع، دقیق، صحیح و مستمر با رعایت اصل بی‌طرفی، تولید برنامه‌های متنوع و جذاب به منظور افزایش آگاهی عمومی و زمینه‌سازی مناسب برای حضور پرشور آحاد ملت ایران پای صندوق‌های رأی و برگزاری انتخاباتی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی را از راهبردهای رسانه ملی برشمرد.

وی در این حکم انتظارات خود از این ستاد را اینگونه عنوان کرد که ضمن هدایت، ایجاد هماهنگی و بهره‌گیری بهینه از همه ظرفیت‌های سازمان در تحقق اهداف ترسیم شده، در نظارت بر حسن اجرای این سیاست‌ها اهتمام جدی به عمل آید.

طبق حکم رئیس سازمان صداوسیما، مجید آخوندی می‌بایست نتایج ارزیابی‌ها و تحلیل‌ رویدادهای مرتبط با انتخابات، تصمیمات نهایی در مقاطع مختلف، اقدامات صورت گرفته و نتایج نظارت بر عملکرد بخش‌های مرتبط سازمان را به صورت متناوب به دکتر علی عسکری گزارش دهد.

انتصاب نماینده ولیفقیه در بنیاد مسکن

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجةالاسلام روحانی‌نژاد را به نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای حاج حسین روحانی‌نژاد دام توفیقه

در پی درگذشت جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای رسولی محلاتی رحمةالله‌علیه و به شیوه‌ی حکم امام راحل رضوان‌الله‌علیه جنابعالی را که سال‌ها در بنیاد مسکن به خدمت اشتغال داشته‌اید، به نمایندگی خود در آن نهاد انقلابی منصوب می‌کنم. هدف از تشکیل این نهاد کمک به امر مسکن قشرهای محروم و آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی است. امید است حضور شما به مدیران بنیاد مسکن در این مقصود کمک کند. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

آغاز رزمایش مشترک «قفقاز ۲۰۲۰» روسیه با حضور ایران

رزمایش نظامی مشترک قفقاز-۲۰۲۰ به میزبانی روسیه با شرکت ۱۳ هزار نیروی نظامی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، بلاروس و میانمار در منطقه جنوبی روسیه شامل حاشیه دریای خزر و دریای سیاه آغاز شد.

در این رزمایش که در راستای سند «اقدامات در راستای تحکیم اعتماد و امنیت» وین مربوط به سال ۲۰۱۱ برگزار شد، از جدیدترین  تجهیزات و دستاوردهای دفاعی و رزمی، سیستم‌های ضد موشکی، موشکی، هواپیماهای جنگنده، هلی‌کوپتر و سایر تسلیحات به‌روز استفاده شد. در این رزمایش، مسائل مربوط به بکارگیری نیروی نظامی ائتلاف کشورها برای تأمین امنیت نظامی در جنوب غربی روسیه تمرین شد.

این رزمایش در میدان‌های نظامی حوزه نظامی جنوب روسیه شامل «پرودبوی»، آشولوک» و «کاپوستین یار» و پایگاه‌های هوایی «آرزگیرسکی» و «کوپانسکی» برگزار شد. در رزمایش قفقاز-۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰ دستگاه تانک، حدود ۴۵۰ نفربر زرهی و بیش از ۲۰۰ عراده توپ و سیستم‌های موشکی و آتشباری بکار گرفته شد.  همچنین دراین رزمایش مجموعه‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ بکار گرفته شد و بیش از ۵۰ هواپیما در آن شرکت داشتند که ازجمله نیروهای نظامی را در مناطق رزمایش پیاده کردند.

انتهای پیام
captcha