اخلاق؛ شرط اول مسئولیت‌پذیری از منظر قرآن
کد خبر: 3966991
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
نماینده ولی‌‌ فقیه در لرستان بیان کرد:

اخلاق؛ شرط اول مسئولیت‌پذیری از منظر قرآن

نماینده ولی‌‌ فقیه در لرستان با اشاره به ملاک‌های انتخاب مسئولان، گفت: اخلاق شرط اول واگذاری مسئولیت‌ها از منظر قرآن کریم است.

اخلاق؛ شرط اول مسئولیت‌پذیری از منظر قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‎آباد، شامگاه شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه در هشتمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم»، اظهار کرد: در سوره قلم سخن در خُلق عظیم پیامبر(ص) است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) عالی‌ترین اسوه و خوش اخلاق‌ترین مخلوق در نزد خداوند متعال بود، بیان کرد: خداوند، خالق مخلوقات و انسان است؛ برخی انسان‌ها خوبانی نیک‌سیرت هستند و خداوند از میان خوبان، بهترین آنان را به‌صورت نبی برگزید و از میان انبیاء بهترینان را به‌عنوان اولوالعزم یعنی دارای دین، آیین و شریعت، برگزید و از میان آنان نبی مکرم اسلام را الگوی همه قرار داد.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه در آیه چهارم سوره قلم کلمه عظیم به‌کار رفته است و این کلمه با معانی دیگر در آیات دیگر به کار رفته است، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند به باطن عظمت خدا پی ببرد ما خدا را توصیف می‌کنیم اما نمی‌توانیم به عمق اوصاف و معرفت خدا پی ببریم کمااینکه خداوند در قرآن توصیف شده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با استناد به آیه چهارم سوره قلم «وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» بالاتر از خُلق پیامبر خلقی وجود ندارد، ادامه داد: امروز بحران‌های روحی و اخلاقی در جامعه مشکل‌ساز شده است و دنیا هم از سیره پیامبر(ص) فاصله گرفته است؛ لذا نزدیک شدن به اخلاق نبوی برای جامعه ضرورت داشته و راه برون‌رفت از مشکلات اخلاقی، روحی و روانی است.


بیشتر بخوانید:


وی با یادآوری اینکه اخلاق نیکو از اسباب پیشرفت اسلام بوده است، تصریح کرد: مبلغان دین و مسئولان باید در اخلاق نبوی خود را به پیامبر اسلام(ص) نزدیک کنند، چراکه پیامبر(ص) در امور شخصی اهل بخشش و گذشت بود تا جایی که به دیدار و ملاقات زن یهودی که بر سر مبارک‌شان خاکروبه می‌ریخت، رفتند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه بعد از فتح مکه سران قریش از برخورد پیامبر خوف داشتند، اضافه کرد: اما آن حضرت به سران قریش اعلام کرد رفتار من با شما مانند رفتاری است که یوسف یا برادرانش انجام دارد و این امر نشان از ایثار، بخشش و گذشت آن حضرت است.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه اخلاق نیکو با اجرای قانون منافاتی ندارد، افزود: سوره قلم دومین سوره‌ای است که پس از بعثت پیامبر(ص) بر آن حضرت نازل شد و در همان ابتدای بعثت، اخلاق نبی مکرم اسلام را توصیف می‌کند و بیان‌کننده آن است که پیامبر(ص) قبل از بعثت نیز دارای اخلاق نیک بوده است.

وی با اشاره به اینکه ابوذر از صحابه‌های پیامبر(ص) و از مجاهدان صدر اسلام است، ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) به ابوذر می‌فرماید: «من آنچه برای دوست می‌دارم برای تو هم دوست می‌دارم، ای ابوذر، تو هیچ‌گاه حاکم و داور بین دو نفر نباش و سرپرستی مال یتیم را نپذیر.»

امام‌جمعه خرم‎آباد با اشاره به اینکه حال این سؤال مطرح است که ابوذر کسی نبود که به مال یتیم تعدی کند، گفت: منظور پیامبر(ص) این بود که مدیریت ابوذر ضعیف است و ممکن است یکی از این دو وی را را گول بزند؛ حفظ مال یتیم مدیریت می‌خواهد پس اینجا معلوم می‌شود مسئولیت‌ها شرایط خاص دارد.

وی با اشاره به اینکه وقتی از ابوذر درخواست شد مسئولیت بپذیرد اما وی به دستور پیامبر(ص) عمل کرد، ادامه داد: البته ابوذر از صحابه‌های باوفای پیامبر(ص) بود و پیامبر(ص) در اوصاف او فرمودند آسمان کسی راستگوتر از ابوذر به خود ندیده است.

شاهرخی با اشاره به اینکه یکی از ملاک‌های انتخاب مسئولان باید حسن خلق، صبر و حوصله باشد، گفت: کسی که بدزبان، کم‌طاقت و بدون سعه‌صدر است یا خودش مسئولیت نپذیرد یا مسئولان بالادست او را انتخاب نکنند‌.

انتهای پیام
captcha