نقش اعتمادساز و مشارکت‌آفرین رفتار و منش اخلاقی نامزدهای انتخابات
کد خبر: 3968450
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
قدیری ابیانه مطرح کرد:

نقش اعتمادساز و مشارکت‌آفرین رفتار و منش اخلاقی نامزدهای انتخابات

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه اعتماد به مسئولان نیازمند صداقت با مردم است، گفت: لازم است نامزدها از همان زمان آغاز فعالیت انتخاباتی برای خودشان یکسری چارچوب‌های اخلاقی ترسیم کرده و از هواداران و مشاوران خود نیز بخواهند که در چنین چارچوبی فعالیت کنند؛ این اتفاق هم اعتماد مردم را به صلاحیت چنین نامزدی در صورت پیروزی بیشتر می‌کند و به تبع آن تمایل به مشارکت سیاسی در مردم را افزایش می‌دهد.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چرایی لزوم اخلاقمداری در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی در یک نظام دینی گفت: در نگاه دینی و اسلامی سیاست عین دیانت است اما متأسفانه در میان برخی فعالان سیاسی سیاست آنها غیر دیانت‌شان است و حتی می‌توان گفت سیاست‌شان عین دیانت‌شان است اما دیانت‌شان اشکال دارد. اگر دیانت افراد اشکالی نداشته باشد سیاست نمی‌تواند نقش مخرب ایفا کند و مبتنی بر فریبکاری، تهمت، دروغ و توهین باشد.

وی با بیان اینکه برخی سیاستمداران بد‌اخلاقی‌های سیاسی را عین سیاست‌ورزی می‌دانند، گفت: آنها نه تنها این رفتارهای غیراخلاقی را عیب نمی‌د‌انند بلکه آن را نشانه کیاست و فراست سیاسی خود دانسته به اینکه می‌توانند رقبای خود را به ناحق لجن‌مال کنند افتخار می‌کنند و حتی در موارد زیادی نیز آن را یک کاسبی تلقی می‌کنند؛ یعنی عده‌ای جمع می‌شوند و برنامه و وظیفه آنها تخریب رقبا به هر قیمتی است.

اعمال مجازات‌های بازدارنده علیه بداخلاق‌های سیاسی

قدیری ابیانه بیان کرد:‌ این سیاست ناجوانمردانه‌ای است که در کشور ما نیز رواج پیدا کرده و در ایام انتخابات تشدید می‌شود. البته این بداخلاقی‌ها و رفتارهای مخرب سیاسی در خیلی از کشورها وجود دارد اما انتظار از کسانی که می‌خواهند در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرند این است که حتی به قیمت شکست در انتخابات، به اخلاق و ارزش‌های اخلاقی پایبند بمانند. به قدرت رسیدن افراد بی‌اعتقاد یا کم‌اعتقاد به اخلاق برای کشور و نظام اسلامی یک فاجعه است.

قدیری ابیانه درباره راهکارهای مقابله با حاکم شدن بداخلاقی در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی گفت: در این راستا علاوه بر توجه دادن به مسائل معنوی و دینی و پررنگ کردن گفتمان اخلاق‌مداری، باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی با کسانی که به راحتی الزامات و چارچوب‌های اخلاقی رقابت سیاسی را زیر پا می‌گذارند برخورد قاطعی انجام دهند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا ابراز کرد: از طرفی این مجازات‌ها باید بازدارنده باشد تا سایر نامزدها تصور کم هزینه بودن بداخلاقی سیاسی را نداشته باشند. همچنین در یک اصلاح قانون اساسی که در زمان خودش باید انجام گیرد، اختیارات شورای نگهبان نباید تا مرز تأیید صلاحیت‌ها برای شرکت در انتخابات متوقف بماند بلکه باید این نظارت به ویژه در حوزه مسائل اخلاقی شامل ایام تبلیغات و مناظرات و پس از آن در دوره مسئولیت نامزد پیروز نیز بشود.

وی تصریح کرد: به عبارتی اگر کسی مسئولیتی را پذیرفت و وعده‌ای به مردم داد و در ادامه مسیر نامناسبی را انتخاب کرد و شرایط و صلاحیت‌های ابتدایی را از دست داد شورای نگهبان باید بتواند برای عزل آن مقام اقدام کند. در آن صورت می‌توان به بهبود وضعیت رعایت اخلاق سیاسی در کشور به ویژه در فضای انتخابات امیدوار بود. اینکه خداوند هم از بهشت و هم از جهنم صحبت می‌کند درس‌آموز است و این الگو را باید در این دنیا پیاده کرد و برای متخلفان مجازات‌های بازدارنده در نظر گرفت و آن ر اجرایی کرد.

بی‌معنایی قهر با صندوق رأی

وی یادآور شد: مسئله ناراحت‌کننده در کشور ما این است که مقامات در صورت ارتکاب تخلف پس از طی دوره مسئولیت محاکمه می‌شوند در حالی که مهم آن است که در همان دوره مسئولیت و صاحب قدرت بودن با مسئول متخلف برخورد شود و اگر اتهام بی‌اساس بود مشخص می‌شود و اگر هم جرم محرز شد آن مسئول برکنار شود و این راه سالم‌سازی فضای سیاسی است.

قدیری ابیانه درباره نقش اعتمادساز اخلاق‌مداری فعالان سیاسی در جامعه گفت: انتخابات برای این است که مردم پس از 4 یا 8 سال برای ارزیابی عملکرد مدیران فعلی، نظر مثبت یا منفی خود را با نوع رأی خود مشخص کنند و لذا قهر با صندوق رأی معنا ندارد چون قرار نیست ما به خاطر کسی به او رأی دهیم بلکه قرار است به خاطر منافع خودمان کسی را انتخاب کنیم تا از سرمایه‌های ملی محافظت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ما کسانی را انتخاب می‌کنیم که وضعیت کشور را بهبود ببخشند و مراقب اموال عمومی باشند. انتخابات به این معناست که یک مدیر را برای مدیریت وضعیت خود و جامعه برگزینیم و لذا بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات به هیچ وجه به نفع مردم نیست و اگر هم از انتخاب قبلی خود ناراضی هستیم راه حل آن قهر با صندوق نیست بلکه باید مراقبت کنیم که این بار انتخاب بهتری انجام دهیم.

اخلاقمداری، زمینه تحقق مشارکت حداکثری 

قدیری ابیانه تأکید کرد: یک دولت برای پیشبرد برنامه‌‌های خود نیاز به موافقت و مشارکت مردم در امور کشور دارد و این مشارکت بدون اعتماد به مسئولان خدشه‌دار می‌شود و اعتماد نیز مستلزم صداقت مدیران و مسئولان است و اگر مسئولان با مردم صادقانه رفتار نکنند پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های دولت با مشکل یا کندی مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: پیش‌نیاز صداقت داشتن با مردم نیز این است که افراد اخلاقمدار، مؤمن، صالح و ضد فساد و در عین حال مدیر و مدبر به مدیریت برگزیده شوند و کسانی هم که انتخاب می‌شوند باید بدانند حتی اگر گذشته پاکی داشته باشند وقتی در مسئولیتی با امکانات فراوان قرار می‌گیرند در معرض فساد هستند و پیشنهادها، فریب‌ها و رشوه‌ها به سوی آنها هجوم می‌آورد؛ بنابراین سالم بودن خوب است اما مهمتر از آن سالم ماندن به خصوص در مناصب حساس است.

قدیری ابیانه در پایان ابراز کرد: برای این کار لازم است نامزدها از همان زمان آغاز فعالیت انتخاباتی برای خودشان یکسری چارچوب‌های اخلاقی ترسیم کرده و از هواداران و مشاوران خود نیز بخواهند که در چنین چارچوبی فعالیت کنند؛ این اتفاق هم اعتماد مردم را به صلاحیت چنین نامزدی در صورت پیروزی بیشتر می‌کند و به تبع آن تمایل به مشارکت سیاسی در مردم را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام
captcha