تواشیح «اسماء الحسنی» باعث جذب نوجوانان به قرآن می‌شود
کد خبر: 3970697
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

تواشیح «اسماء الحسنی» باعث جذب نوجوانان به قرآن می‌شود

آهنگساز تواشیح «اسماء الحسنی» گفت: اجرای این تواشیح توسط نوجوانان خوش صدای گروه مؤسسه بینه، می‌تواند در جذب نوجوانان به قرآن و هنرقرآنی بسیار مؤثر باشد.

تواشیح «اسماء الحسنی» باعث جذب نوجوانان به قرآن می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، تواشیح «اسماء الحسنی» که با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه تولید شده، این روزها به مناسبت ماه مبارک رمضان، در شبکه‌های مجازی و شبکه‌های تلویزیونی پخش و مورد توجه قرار گرفته است.

مجتبی هرندی‌زاده، آهنگساز تواشیح اسماءالحسنی که خود قرائت قرآن را از نه سالگی با سبک عبدالباسط آغاز کرده است با اشاره به علاقه‌اش به تواشیح، گفت: قرآن را از نه سالگی آغاز کردم، اما در 12سالگی به گروه تواشیح نصر دعوت شدم و همراه با این گروه به سرپرستی آقای غزالی در مسابقات قرآنی شرکت کردم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آن دوران کارهای تواشیح ما از گروه‌های مصری تقلید می‌شد، من به این فکر افتادم که می‌توانیم ملودی تواشیح‌های مصری را روی متن‌های دیگر هم استفاده کنیم، در آن زمان متن‌های جدیدی را پیدا و ملودی را روی آن بارگذاری می‌کردیم و این باعث می‌شد کار ما از حالت تقلیدی خارج شود.

وی در خصوص آغاز کار آهنگسازی خود برای تواشیح گفت: شروع کار آهنگسازی با انتخاب و بارگذاری همین ملودی‌ها بر روی متن‌های جدید آغاز شد و خدا لطف کرد و کار آهنگسازی را شروع کردیم، البته من خودم را آهنگساز نمی‌دانم و ساز تخصصی هم ندارم و ساخت آهنگ برای گروه تواشیح و گروه بینه را به‌صورت حسی و تجربی انجام می‌دهم.

هرندی‌زاده در خصوص آهنگسازی متن اسماء الحسنی تأکید کرد: واقعا کار دشواری بود و نزدیک هفت ماه بر روی این اثر زمان گذاشتم، البته نه به‌صورت مستمر، اما در زمان‌های آزادم بر روی آن کار کرده‌ام.

آهنگساز تواشیح «اسماء الحسنی» بیان کرد: دو مورد را در خصوص این اثر باید درنظر بگیریم و آن اینکه این تواشیح قبلاً توسط قاریان مصری اجرا شده و اثر ماندگاری است، پس اثری که من می‌خواستم بسازم باید بهتر و قوی‌تر از آن اثر باشد یا حداقل با آن اثر برابری کند.

وی ادامه داد: تواشیح اسماء الحسنی مصری‌ها ضرب‌پذیر بود، اما ضرب‌پذیری که من برای این متن استفاده می‌کردم باید با مترونومی اندازه‌گیری می‌شد که همه این فاصله‌ها با هم برابری کند. کار تواشیح را در مقام نهاوند شروع کردم و از این کار رازی بودم در این تواشیح از پرده‌های کروماتیک استفاده شد که گیرایی تواشیح را بالا می‌برد.

آهنگساز این اثر افزود: اجرای این تواشیح برعهده گروه نوجوانان بینه بوده است و اجرا توسط این نوجوانان خوش صدا می‌تواند بسیار در جذب این رده سنی به قرآن مؤثر باشد، هدف من نیز از تولید اثر این بود که بتواند یک باقی و صالحاتی برای ما باشد.

وی از بشیری مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه تشکر کرد و  گفت: اگر پیگیری‌های ایشان نبود، این اثر ساخته نمی‌شد. تشکر دوم من از همسرم است که خیلی با من همراهی کردند تا بتوانم با آزادی فکر این اثر را بسازم.

انتهای پیام
captcha