حفظ قرآن با تلفن همراه؛ ممنوع
کد خبر: 3972198
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

حفظ قرآن با تلفن همراه؛ ممنوع

یکی از مدرسان و حافظان کل قرآن کریم در پاسخ به پرسش قریب به اتفاق علاقه‌مندان به حفظ قرآن، مبنی بر حفظ بدون مصحف شریف و با اپلیکیشن‌های قرآنی گفت: استفاده از تصاویر الکترونیکی به جای قرآن‌های چاپی، برای حفظ قرآن، ممنوع است.

حفظ قرآن بدون مصحف شریف و با موبایل، ممنوعبه گزارش ایکنا، زهراسادات ابوترابی، حافظ کل و مدرس قرآن، در جدیدترین پست در صفحه آکادمی حفظ قرآن به پرسش قریب به اتفاق علاقه‌مندان به حفظ، درباره حفظ بدون مصحف شریف و با اپلیکیشن قرآن در تلفن همراه، پاسخ داده است.

«حفظ بدون مصحف و استفاده از اپلیکیشن‌ها یا تصاویر الکترونیکی مصحف، به جای قرآن‌های چاپی ممنوع است، زیرا [نقش بستن] تصویر اولیه در حفظ جدید اهمیت دارد و باید برای همیشه تصویر صفحه قرآن در ذهن ما بماند.

تصویر صفحات در مرور‌ها همیشه لازم است. در مصاحف شریف دو صفحه را روبه‌روی یکدیگر می‌بینیم، در حالی که در موبایل این امکان نیست، چون حافظ باید صفحات سمت راست و چپ را به خوبی بشناسد.

همچنین کلمات و اِعراب‌ها در صفحه گوشی واضح دیده نمی‌شوند و در برخی موارد ابتدا و انتهای صفحه را کامل نمی‌بینیم. بنابر این میزان تمرکز ما زمانی که با موبایل حفظ می‌کنیم، بسیار پایین است، در صورتی که یکی از موارد مهم در حفظ، داشتن مکان و زمانی است که تمرکز ما بیشترین ظرفیت را داشته باشد.

برخی حافظان، گاهی با کتاب و گاه با موبایل حفظ خود را دنبال می‌کنند. این حافظان بیشترین ضربه را در حافظه تصویری به ذهن خود می‌زنند و حال آنکه یک حافظ باید به دنبال حفظ حرفه‌ای و کامل باشد. پس باید سعی کنیم که حفظ جدید را با بالاترین کیفیت انجام دهیم و فقط در مواردی که نمی‌توانیم از مصحف استفاده کنیم، از نرم‌افزارها بهره ببریم.

استفاده از صوت ترتیل در نرم‌افزارهای مختلف ایرادی ندارد، اما در مورد نگاه و حفظ کردن از روی اپلیکیشن‌ها بحث است که نباید این کار انجام شود و همانطور که گفته شده است، حفظ باید از روی مصحف شریف انجام شود.»

یادآور می‌شود، حافظان قرآن به منظور مطرح کردن سؤالات خود و دریافت راهنمایی برای حفظ به صفحه آکادمی حفظ قرآن در اینستاگرام به نشانی tahfiz.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha