اندیشه امام خمینی(ره) راهگشای همیشگی امت اسلامی است
کد خبر: 3975522
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

اندیشه امام خمینی(ره) راهگشای همیشگی امت اسلامی است

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه امام(ره) وقت شناس بودند و زمانی که شرایط را مناسب دیدند، قیام انقلابی را شروع کردند، گفت: اندیشه امام خمینی(ره) برای همیشه راهگشا و راهنمای امت اسلامی است.

اندیشه امام خمینی(ره) برای همیشه راهگشا و راهنمای امت اسلامی استبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسنی حلم، رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان، امروز ۱۳ خردادماه، در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که در محوطه اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) برگزار شده بود، اظهار کرد: امام راحل(ره) انسان جامع‌الاطراف بودند که هم در نظریه پردازی و هم عمل دست توانمندی در عرصه‌های مختلف دینی، سیاسی، فلسفی و... داشتند.
حسنی‌حلم با بیان این که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران شخصیتی بود که شرایط تاریخی را خوب درک می کرد و تشخیص می‌داد، افزود: امام(ره) وقت شناس بودند و زمانی که شرایط را مناسب دیدند، قیام انقلابی را شروع کردند.

وی با اشاره به نگاه امام خمینی(ره) به نقش و جایگاه مردم، گفت: حضرت امام(ره) در حیطه مردم شناسی صاحب نظر بودند و اینکه مجلس را عصاره ملت می‌خواندند و تأکید داشتند که میزان رأی ملت است، ریشه در چنین نگاه عمیقی داشت که برگرفته از تعالیم قرآنی و روایات اسلامی بود.

رئیس ستاد اقامه نماز استان تکلیف‌گرایی و وظیفه‌مداری را از دیگر ویژگی‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد و افزود: مهم‌ترین اصل برای امام بزرگوار(ره) عمل به تکلیف الهی بود و این مهم در تمام مراحل زندگی ایشان تبلور داشت.

حسنی‌حلم با اشاره به شجاعت امام(ره) به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز ایشان، تصریح کرد: حضرت امام(ره) به معنای واقعی کلمه شجاع بود و در پیگیری اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم و استوار عمل کردند.

وی با بیان اینکه اندیشه امام خمینی(ره) برای همیشه راهگشا و راهنمای امت اسلامی است، افزود: کشتی انقلاب اسلامی بعد از رحلت امام بزرگوار(ره) با تکیه بر همین اندیشه‌ها و افکار توسط مقام معظم رهبری به خوبی هدایت شده است.

محمد پورداود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه شناخت ویژگی‌های انسانی و توجه به انسان آرمانی و نمونه در همه ادیان الهی به ویژه مکتب انسان‌ساز اسلام مورد بحث قرار گرفته است، اظهار کرد: بسیاری از مکاتب فلسفی و ادیان الهی به دنبال تبیین ماهیت انسان ایده‌آل، تصویری نسبتا روشن از جامعه آرمانی را ارائه کرده اند که در آن امکان رشد استعداد های بالقوه همه انسان ها وجود دارد.
وی افزود: تاریخ نشان داده است که در میان مکاتب و ادیان آسمانی مکاتب و ادیانی به جاودانگی دست یافته اند که نمونه های انسانی مطلوب و یا کامل را به جامعه و پیروان خود عرضه نموده اند و امام خمینی(ره) در دنیای ماشینیسم به مثابه یکی از الگوهای شخصیتی در ابعاد علمی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی در جامعه ایران و جهان دارای ویژگی های منحصر به فردی بود که از او یک چهره کاریزما ساخته است.
پورداوودگفت: اگر در قرآن جستار و کنکاش کنیم، درخواهیم یافت که مهم ترین عوامل رشد و تکامل انسان در قرآن عبارتند از: علم، تفکر، ایمان و عمل صالح که این موارد در شخصیت حضرت امام(ره) متجلی بود.
وی تصریح کرد: در جامعه ای مثل ایران که جامعه ای در حال گذر است و در دهه های گذشته تغییرات اجتماعی عمیق در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و اجتماعی جامعه به وقوع پیوسته است، تأسی به الگوهای برتر جامعه برای شکل گیری هویت فردی، اجتماعی و ملی بیش از پیش ضروری می نماید و امام راحل(ره) یکی از چهره های انسانی برتر قرن اخیر است که توانست به یاری خداوند، شایستگی شخصی، همیاری عموم مردم را طلب کرده و در جهت هدف واحدی سوق دهد و حرکت عظیم انقلاب اسلامی را در ایران با سازماندهی به پیروزی رساند.

وی با اشاره به این که در بین رویکرد های موجود روان شناسی و فلسفی رویکرد پدیدار شناسی بیش از سایر رویکردها به شناخت ماهیت و وجود انسان همت گماشته است، خاطرنشان کرد: خاستگاه رویکرد پدیدار شناختی نظام های فلسفی و مذهبی است و رویکرد انسان گرایی در شخصیت به عنوان زیر مجموعه این مکتب بر فضایل و آرزوهای انسان، اراده مختار و آگاهانه و شکوفایی توانایی های بالقوه شخص تأکید می ورزد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: این رویکرد تصویری مثبت، زیبا و خوش‌بینانه از ماهیت انسان به دست می دهد و مردم را به عنوان موجوداتی فعال و خلاق ترسیم می کند که بر خودشکوفایی، رشد و پیشرفت توجه دارند.

پورداود با اشاره به این که یکی از ویژگی های انسان خودشکوفا ادراک صحیح و کارآمد واقعیت است، افزود: با توجه به تعریف ارائه شده از این ویژگی که افراد خودشکوفا جهان پیرامون خود را به طور روشن و معینی درک می کنند و ادراک آنها هرگز تحریف نمی شود، می توان نمونه های بارز و روشن آن را در زندگی امام راحل(ره) مشخص کرد.

وی سادگی و خود انگیختگی و طبیعی بودن را از دیگر ویژگی های معمار کبیر انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: این ویژگی در گستره زندگی امام(ره) قابل لمس است و همین ویژگی برجسته او را جزء برترین انسان های خود شکوفا کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: وضع منزل امام(ره) چه در قم و چه در جماران و گفتار و بیان ایشان شاهد بر این مدعاست.

پورداود با اشاره به این که مشخصه بارز دیگر امام راحل(ره) ذیل مولفه دوم فنا فی الله بودن است و ایشان فارغ از هر نوع تظاهر و ریا محو در هدف و آرمان بودند.
وی توجه به مسائل بیرون از خود یا مسأله مداری را از دیگر ویژگی های بنیان گذار جمهوری اسلامی ذکر کرد و افزود: این مورد به عنوان بخشی از ویژگی هایی است که وجود آن را برای انسان خودشکوفا لازم است.

انتهای پیام
captcha