امام خمینی (ره)؛ الگوی بارز اخلاقی برای مسلمانان جهان
کد خبر: 3975834
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳

امام خمینی (ره)؛ الگوی بارز اخلاقی برای مسلمانان جهان

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان گفت: اخلاق مبتنی بر دین از ویژگی‌های برجسته امام خمینی (ره) بود و بی‌تردید می‌تواند به عنوان الگوی اخلاقی برای همه مسلمانان جهان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا یوسف احمدی، از اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان کردستان در وبینار «بررسی ابعاد اخلاقی حضرت امام خمینی(ره)» که امروز، 16 خردادماه به همت کانون قرآن و نهج البلاغه دانشگاه کردستان به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به ضرورت علم و اخلاق در جامعه امروز، اظهار کرد: انسان علیرغم پیشرفت‌های علمی و صنعتی، بیش از همیشه به علم و اخلاق نیازمند است و هیچ علمی نزد خدا والاتر از اخلاق نیست و به همین دلیل امام خمینی(ره) بیش از هر چیز به این مسئله اهمیت می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اخلاق فردی را مهم‌تر از اخلاق اجتماعی می‌دانست، افزود: امام خمینی(ره) در حیطه عمل و رفتار نیز دارای خصوصیات بارز اخلاقی همچون قاطعیت، بصیرت، مردم دوستی، نظم و آینده‌نگری بود و همواره با اعمال و رفتار خود الگوی مناسبی برای همه مسلمانان جهان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) می‌فرماید: «اگر انسان همه علوم را تحصیل نماید اما از تسلط بر نفس خود ناتوان باشد، در رسیدن به سعادت بازخواهد ماند»، بیان کرد: امام خمینی (ره) به خوبی این مسئله را درک کرده و به آن پرداخته بود.

وی به جایگاه و شخصیت برجسته امام خمینی (ره) برای انسان‌های این عصر پرداخت و افزود: شخصیت انسانی با فضایل اخلاقی رقم می‌خورد و رذایل اخلاقی سازندگی را در پی نخواهد داشت.

ماموستا احمدی ادامه داد: امام خمینی (ره) از نظر سیاست و حکومت یک رجال سیاسی به معنای واقعی، از نظر فلسفی فیلسوف، از نظر فقه فقیه و نمونه یک انسان کامل و همه جانبه بود که علم و عمل را در هم آمیخته بود.

وی اظهار کرد: از جمله آثار اخلاقی امام خمینی (ره) که بیشترین تأثیر را بر فضلا و طلاب داشته، کتاب الاربعین (چهل حدیث) است که نکات اخلاقی را به دروس ذکر شده در این کتاب آمیخته و آن را با عرفان و سیاست ارائه می‌کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اخلاق باید مبتنی بر دین باشد تا به حد اعلا برسد، بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در اخلاق خود همواره به آیات قرآن بسنده می‌کرد و سیره اهل بیت و امامان را الگوی خود قرار داده بود.

وی در پایان عدالت در اخلاق را از دیگر معیارهای اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) دانست و یادآور شد: اثرگذاری عدالت در اخلاق بر سعادت انسان غیرقابل انکار بوده است.

انتهای پیام
captcha