انتقاد مردم عراق از سبک اماراتی مرمت مسجد موصل
کد خبر: 3980799
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

انتقاد مردم عراق از سبک اماراتی مرمت مسجد موصل

پروژه مرمت مسجد جامع النوری در موصل عراق با نارضایتی مردم عراق روبرو شده است و آن‌ها معتقدند که طرح جدیدی که یونسکو با همکاری امارات برای آنجا در دست اجرا دارد، هیچ ارتباطی با هویت عراقی و پیشینه تاریخی مسجد ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی21، وب سایت الحره در بیانیه‌ای به نقل از جامعه مهندسین عراق اعلام کرد که طرح مرمت مسجد جامع موصل با نقص جدی همراه است، زیرا بسیاری از مفاهیم عجیب را ارائه می‌دهد که می‌تواند به تغییر هویت مسجد منجر شود.

مخالفان پروژه بازسازی مسجد جامع موصل می ‌گویند که این پروژه تحت تأثیر هویت عرب‌های حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است، در حالی که می‌توانست در بازسازی این بنا از قوس، سنگ مرمر و سنگ آهک سنتی استفاده شود.

بنا به اعلام یونسکو هشت معمار مصری برنده مسابقه بین‌المللی برای بازسازی مجموعه تاریخی مسجد النوری در موصل عراق شده‌اند.

آدره ازوله مدیر کل یونسکو می‌گوید: بازسازی مجموعه مسجد النوری که یکی از بناهای تاریخی است و ریشه در بافت و تاریخ شهر موصل دارد، اثر برجسته‌ای در تلاش‌ها برای پیشبرد آشتی و انسجام اجتماعی در شهری بر جای خواهد گذاشت که توسط جنگ از هم پاشیده شده است.

همانطور که در وب سایت یونسکو آمده است: اماکن و بناهای تاریخی احساس تعلق مردم به اجتماع و هویت خود را تحریک می‌کند و نقشی اساسی در احیای روح موصل و عراق دارند.

این پروژه که قرار است از اواخر پاییز آغاز شود با هدف بازسازی نمازخانه تاریخی در مسجد النوری و ایجاد هماهنگی میان ستون‌های مجمتع به عنوان بزرگترین مکان عمومی در شهر قدیمی موصل و محیط شهری آن است. در این پروژه فضاهای عمومی باز با پنج ورودی ایجاد می‌شود که آنها را به خیابان‌های اطراف متصل می‌کند.

یونسکو در نوامبر 2020 با هماهنگی وزارت فرهنگ عراق و دیوان وقف سنی عراق و با حمایت امارات عربی متحده مسابقه‌ای را در چارچوب طرح احیای روح موصل با هدف بازسازی بخش قدیمی شهر و حیات فرهنگی و تقویت نظام آموزشی آن برگزار کرد.

امارات سه سال پیش با عراق و سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) توافق‌نامه آغاز طرح بازسازی و مرمت مسجد جامع نوری و مناره آن در موصل را امضا کرد.

مسجدجامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را نورالدین زنگی، از حاکمان ترک حکومت زنگیان در قرن یازدهم هجری قمری بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹ قرن می‌رسد. این اثر تاریخی با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود کخ در سال ۲۰۱۷ گروه تروریستی داعش طی انفجاری آن را تخریب کرد. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ بود.

انتهای پیام
captcha