آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن
کد خبر: 3981959
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن مطرح شد؛

آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن

در جلسه بیست و سوم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ملاحظات اجرای طرح‌های تعریف‌شده متناسب با بودجه چهار میلیاردی این ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان به خاطر تعلل مسئولان برخی پروژه‌های قرآنی تأکید شد.

آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن / پیگیری طرح «مدرسه تخصصی حفظ قرآن»

به گزارش ایکنا؛ بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، صبح امروز سیزدهم تیرماه با حضور برخی اعضای این ستاد به دو صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه این ستاد، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

آخرین وضعیت طرح‌های در دست اجرای دبیرخانه

اولین دستور این جلسه، ارائه گزارشی از پیشرفت برنامه‌های مصوب ستاد با توجه به بودجه چهار میلیاردی آن بود. در این بخش، ابتدا وضعیت سامانه ویژه حفظ قرآن کریم برای اعضاء تشریح و اعلام شد این سامانه در مرحله تهیه «RFP» قرار دارد. در این بخش، همچنین گلایه‌هایی در مورد پاسخ ندادن دستگاه‌ها به تعاملات در مورد این سامانه مطرح و اعلام شد به جز وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما، هیچ دستگاه دیگری به مکاتبات صورت گرفته برای اعلام نظرات در مورد سامانه حفظ قرآن پاسخ نداده‌اند.

در نهایت نیز مقرر شد «RFP» سامانه حفظ قرآن کریم برای اعضای ستاد ارسال شود تا نظرات نهایی خود را حداکثر تا پایان هفته بعد اعلام کنند و بعد از آن تا پایان تیرماه، این سامانه به مناقصه گذاشته شود.

در دستور اول این جلسه، همچنین بحث تفاهم‌نامه‌ بین ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش برای اجرای مأموریت‌های محوله، مطرح شد. این ستاد حدود 350 میلیون تومان بودجه برای معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش برای اجرای تفاهم نامه‌های صورت گرفته در نظر گرفته است. این تفاهم‌نامه برای معاونت مربوطه ارسال شده، اما هنوز به امضا نرسیده است. بر همین اساس، تا روز چهارشنبه 16 تیرماه مهلت داده شد تا تفاهم‌نامه صورت گرفته امضا شود، در غیر این صورت تصمیم دیگری که مبنی بر واگذاری این تفاهم‌نامه است، اتخاذ خواهد شد.

دو تصمیم در زمینه دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن

در ادامه بررسی دستور اول این جلسه، به موضوع دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن کریم نیز اشاره شد. این دوره‌ها یک میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه دارد و دستگاه‌های مختلف بر اساس سهیمه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است، ملزم به تربیت تعداد خاصی معلم حفظ قرآن کریم هستند.

در این بخش، هر کدام از اعضای حاضر و برخط به بیان نظرات خود در مورد این دوره‌ها پرداختند. از جمله مهم‌ترین مباحثی که مطرح شد، پررنگ شدن بحث نظارت‌ها بر برگزاری این دوره‌ها، برگزاری آزمون‌ها به صورت متمرکز (اعزام ممتحن از سوی دبیرخانه و با هماهنگی دستگاه)، برگزاری دوره‌های کارآموزی و ... بود. در نهایت نیز برگزاری آزمون‌ها به صورت متمرکز به تصویب رسید. همچنین در این بخش اعلام شد حداقل قبولی هر دوره از سوی هر دستگاه باید 80 درصد باشد تا بودجه مربوط به این بخش را دریافت کنند.

مهدی قره‌شیخ‌لو، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در این بخش، برگزاری این دوره‌ها را به سه دسته مختلف تقسیم کرد و گفت: یک دسته از دستگاه‌ها دوره‌های خود را شروع کرده‌ و بر اساس برنامه پیش می‌روند که بودجه‌ این دستگاه‌ها در موعد مقرر پرداخت شده یا خواهد شد.

وی بیان کرد:‌ دسته دیگری از دستگاه‌ها دوره‌ها را شروع کرده‌اند، اما به صورت خودجوش تغییراتی در محتوای دوره‌ها ایجاد کرده‌اند. این دستگاه‌ها نباید این کار را انجام می‌دادند، دبیرخانه ستاد این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر این تغییرات در حدی نباشد که کیفیت کار را پایین آورده باشد، پس از تأیید دبیرخانه مشکلی برای پرداخت بودجه وجود نخواهد داشت، اما اگر کیفیت آسیب‌دیده باشد، برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن / پیگیری طرح «مدرسه تخصصی حفظ قرآن»

قره‌شیخلو تصریح کرد: همچنین دسته سومی از دستگاه‌ها نیز وجود دارد که تاکنون هیچ کاری برای برگزاری دوره‌ها انجام نداده و کار را شروع نکرده‌اند. برای این دستگاه‌ها یک نامه ارسال خواهد شد و در آن بازه زمانی مشخصی را به عنوان ضرب‌الاجل تعریف خواهیم کرد. اگر در آن بازه زمانی دوره‌ها اجرایی شود که پرداخت بودجه طبق روال انجام می‌شود، در غیر این صورت تصمیم دیگری اتخاذ خواهد شد.

آخرین مهلت به صدا و سیما

بر اساس گزارش ایکنا؛ بخش دیگری از بررسی دستور اول بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به اختصاص 500 میلیون تومان بودجه به سازمان صدا و سیما(شبکه قرآن و معارف سیما) برای ساخت 10 کلیپ در مورد تبلیغ و ترویج حفظ قرآن کریم در جامعه و سرگردانی این بودجه به خاطر تعلل نهاد مسئول انجام این پروژه اشاره شد.

با توجه به اینکه تاکنون صدا و سیما و شبکه قرآن پاسخی به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برای اجرای برنامه‌های مربوط به حفظ قرآن نداده است، تا روز 15 تیرماه به این سازمان فرصت داده شد تا اگر نظرات خود را ارائه ندهد، بودجه مذکور در جای دیگری هزینه شود.

در بخش دیگری از این جلسه، به دستور دوم که «ارائه گزارش جمع‌بندی گزاره‌های موثر در طرح ملی حفظ قرآن کریم» بود، پرداخته شد.

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش به پایش از دستگاه‌های عضو ستاد و تشکیل کمیته علمی با حضور نمایندگان شورای توسعه به عنوان یکی از نتایج آن پایش اشاره کرد و گفت:‌ قبل از آن به این نتیجه رسیدیم که افکار مدیران حوزه حفظ قرآن دارای تفاوت بسیار است. بر همین اساس، 26 گزاره تعریف و برای افراد مختلف در حوزه حفظ قرآن کریم ارسال شد. حدود 70 نفر از کارشناسان پاسخ خود را ارائه دادند. نتایج این نظرسنجی در حال حاضر در دسترس است و نیاز به تحلیل‌های کاربردی دارد.

بحرالعلوم اظهار کرد: بر روی تعدادی از این گزاره‌ها اختلاف نظر بسیاری وجود داشت و بر همین اساس، مقرر شد برای رسیدن به تحلیل جامع از محتوای به دست آمده، جلسه‌ای با حضور تعداد زیادی از کارشناسان مربوطه برگزار شود که به دلیل گسترش موج جدید کرونا، این جلسه به تعویق افتاد. قرار شده است در جلسه دو روزه این تحلیل صورت بگیرد. در این جلسه، اساتید حفظ،‌ مدیریت،‌ جامعه‌شناسی،‌ مدیران قرآنی و ... حضور خواهند داشت.

در نهایت مقرر شد با توجه به اولویت داشتن موضوع و اهمیت آن، این جلسه در اولین فرصت برگزار شود تا تحلیل محتوای صورت گرفته مبنای برخی تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرد.

آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن / پیگیری طرح «مدرسه تخصصی حفظ قرآن»

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این جلسه، به سومین دستور این جلسه با عنوان «مدارس تخصصی حفظ قرآن کریم همراه با تحصیل» پرداخته شد که از سوی حسین خاکسارهرندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان ارائه شده است.

طرحی برای حفظ قرآن همزمان با تحصیل 

خاکسارهرندی در بخشی از این جلسه به معرفی این طرح پرداخت. وی با اشاره به اینکه به دنبال یک طرح کاربردیِ زودبازدهِ تجربه شده و به دور از آسیب‌های طرح‌های قبلی بوده‌ایم، گفت: در این راه به طرح مدارس تخصصی حفظ قرآن کریم همراه با تحصیل رسیدیم. این طرح بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمیسیون موارد خاص طراحی شده است.

وی افزود:‌ بر اساس این طرح، دانش‌آموزانی که تمایل به حفظ قرآن کریم دارند، پس از ثبت نام در مدارس رسمی کشور، در کلاس حاضر نمی‌شوند و به جای آن به حفظ قرآن می‌پردازند. لذا بر این اساس، در استان اصفهان با همکاری آموزش و پرروش، دانش‌آموزانی که تمایل دارند، می‌توانند به یکی از موسسات رسمی که مورد تأیید آموزش و پرورش نیز هست، مراجعه کنند و علاوه بر حفظ قرآن، دروس تحصیلی خود را نیز بخوانند و در پایان در مدارس خود امتحان بدهند.

خاکسار هرندی با اشاره به اینکه این طرح برای دانش‌آموزان کلاس چهارم تا نهم خواهد بود، ‌تصریح کرد: این طرح برای چهارمین سال است که در استان اصفهان اجرا می‌شود. در این طرح، دانش‌آموز هر روز شش ساعت در اختیار مدرسه است که سه ساعت حفظ قرآن و سه ساعت دروس تحصیلی را یاد می‌گیرد. در کنار این، برنامه‌های دیگری همچون برنامه‌های تفریحی،‌ اردویی و ورزشی نیز وجود دارد.

وی در ادامه به برخی مزایای این طرح اشاره و اظهار کرد: در این طرح، انتخاب مخاطب به شکل مناسبی صورت می‌گیرد؛ یعنی مخاطب از کلاس چهارم تا نهم که مناسبت حفظ قرآن است، حضور دارد. مزیت دیگر حفظ همراه با تحصیل است، ضمن اینکه دانش آموز در کنار خانواده و بهره‌مند از حمایت‌های روحی و معنوی خانواده قرار می‌گیرد. همچنین دانش‌آموزان با شیب ملایمی حافظ قرآن می‌شود، لذا به نظر می‌رسد مطالبه مقام معظم رهبری در مورد 10 میلیون حافظ قرآن با استفاده از این طرح، محقق شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان در پایان با اشاره به اجرای این طرح در هشت موسسه استان اصفهان و بهره‌مندی 800 دانش‌آموز از این طرح،‌ گفت: درخواست ما این است که ستاد ملی تمهیداتی در نظر بگیرد تا این طرح به صورت رسمی به اجرا در بیاید و در کشور رسمیت پیدا کند.

در ادامه این جلسه، برخی اعضا به بیان نقطه نظرات خود در مورد این طرح پرداختند. در این بخش، ابتدا سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم گفت: بر اساس مصوبه سال 94 کمیسیون موارد خاص، شورای عالی آموزش و پرورش که محل قانونگذاری آموزش و پرورش است، مصوبه صدور مجوز ثبت نام و ادامه تحصیل بدون حضور در کلاس صرفاً برای دانش آموزان روزانه در دوره‌های تخصصی حفظ قرآن به تصویب رسید.

وی افزود: این مصوبه ناظر به این است که دانش‌آموز در مدرسه ثبت نام ‌کند و بنا بر درخواست خود، از این فرصت قانونی استفاده می‌کند تا صرفاً به کار حفظ قرآن بپردازد؛‌ اما بحث درسی و تحصیلی مطرح نیست. در طرح مدرسه تخصصی قرآن که پیشنهاد شده است، دانش آموزان در طول روز سه ساعت کار حفظ و سه ساعت کار تحصیل را انجام می‌دهند.

عرفانی‌نسب بیان کرد: پیشنهاد من این است که این طرح به عنوان یک طرح مستقل برای دو معاون آموزشی ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا مورد بررسی قرار بگیرد. ضمن اینکه باید این موارد را نیز مد نظر قرار دهیم که آموزش و پرورش نیز دغدغه‌های خاص خود را دارد، لذا اولاً این موسسات باید مورد تأیید آموزش و پرورش باشند، دوم اینکه معلمین به کار گرفته شده، مورد تأیید آموزش و پرورش باشند.

آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان حفظ قرآن / پیگیری طرح «مدرسه تخصصی حفظ قرآن»

بر اساس گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این جلسه، مباحثی مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بیشتر این طرح،‌ بررسی کارشناسانه‌تر طرح در جلسات ستاد، ارائه طرح بعد از استقرار دولت جدید و ... اشاره کرد. همچنین در این بخش از سوی فخرالدین اسماعیلی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد اضافه شدن دیپلم علوم قرآنی به ساختار آموزشی کشور و تعریف سرفصل‌های خاص برای آن ارائه شد.

در نهایت و پس از طرح مباحث مختلف، مقرر شد تا حداکثر در 10 روز آینده، این طرح به صورت تشریحی‌تر و شفاف‌تر در دو بخش شکلی و محتوایی بازنویسی شود تا از طریق ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و مکاتبه با کمیسیون آموزش عمومی، مورد پیگیری قرار بگیرد.

فعالیت‌های حوزه علمیه در حمایت از حافظان قرآن

بر اساس گزارش ایکنا؛ چهارمین و آخرین دستور بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران بود که از سوی حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی،‌ مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور ارائه شد.

حسینی در ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از تکریم حافظان و ساختار مدیریت قرآن و حدیث در حوزه‌های علمیه کشور پرداخت و گفت: از آبان‌ماه سال 88 که مدیریت قرآن و عترت حوزه‌های علمیه تشکیل شد، بحث تکریم حافظان قرآن کریم نیز لحاظ شد.

وی به یکی از مصوبات شورای عالی حوزه اشاره و اظهار کرد: این شورا مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن، هر کدام از طلاب اگر حافظ قرآن و نهج‌البلاغه باشند، از طریق افزایش شهریه، تکریم خواهند شد. همچنین بحث حفظ قرآن در پذیرش در حوزه‌های علمیه به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود و در مراکز تخصصی تفسیر نیز علاوه بر داشتن امتیاز شرط پذیرش نیز هست.

مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: افزایش شهریه، استفاده از مسکن شهرک‌های حوزوی بدون اجاره، استفاده از خدمات ویژه مرکز خدمات، اولویت جذب به عنوان مدیر یا استاد، اولویت در تبلیغ و هجرت و اولویت در طرح امین، بخش دیگری از مزایای در نظر گرفته شده برای طلاب حافظ قرآن کریم است.

حسینی اظهار کرد: اختصاص شهریه به حفاظ هر سال پس از آزمونی که گرفته می‌شود، برای سال بعد تمدید خواهد شد. مجموع شهریه‌ای که به تمامی حافظان قرآن در حوزه‌های علمیه پرداخت می‌شود، در مجموع به 100 میلیون تومان می‌رسد. بر اساس تقسیم‌بندی‌ای که صورت گرفته است، اگر یکی از طلاب حافظ کل قرآن باشد، معادل 50 درصد از شهریه ماهانه خود را دریافت خواهد کرد و اگر حافظ نهج‌البلاغه باشد، معادل کل شهریه دریافت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی سامانه تکریم حافظان قرآن کریم در حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: دوره‌های حفظ در حوزه‌های علمیه، شامل حفظ شش ساله، حفظ چهار ساله، حفظ سه ساله و حفظ موضوعی قرآن کریم دایر شده است. همچنین در دوره رسمی پایه یک و دو نیز جزء 29 و 30 قرآن حفظ می‌شود.

حسینی در پایان با تأکید بر اینکه اولویت فعالیت مدارس حفظ در مناطق اهل سنت‌نشین است، بیان کرد: در حال حاضر تعداد مدارس حفظ حوزه‌های علمیه 55 مدرسه است که 25 مدرسه دارای مجوز است و بقیه در حال فعالیت آزمایشی هستند. همچنین بر اساس آخرین آمار، تعداد حفاظی که در این مدارس حضور دارند، بیش از 1300 نفر است.

انتهای پیام
captcha