گام‌های مدل‌سازی کسب و کار
کد خبر: 3983328
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

گام‌های مدل‌سازی کسب و کار

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تشریح گام‌های مدل‌سازی کسب و کار گفت: در راه‌اندازی کسب و کار به دنبال انجام کار فرهنگی و تأمین منابع پایدار برای این فعالیت‌ها هستیم، ولی باید دقت کنیم که واژه کسب و کار به معنای تاب‌آوری و نه سودآوری است.

گام‌های مدل‌سازی کسب و کار/ واژه کسب و کار به‌معنای تاب‌آوری است

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‬ در کارگاه تمرین و تجربه بوم کسب و کار که در خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان برگزار شد، ‬اظهار‬ کرد: ‏در حال حاضر، چهار نوع نوآوری در دنیا وجود دارد و مقاله‌های علمی زیادی درباره آنها ارائه شده است.

وی نوآوری فراگیر را یکی از انواع نوآوری‌های موجود در دنیا دانست و افزود: نوآوری فراگیر به‌معنای توسعه‌بخشی ارزش‌ها در بدنه وسیع‌تری از جامعه و ایجاد فرصت برابر بوده که متأسفانه در کشور ما کار علمی جدی در این زمینه انجام نشده است.

خلاقیت و نوآوری برای تثبیت ارزش‌های فرهنگی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه گاهی خلاقیت و نوآوری برای تثبیت ارزش‌های فرهنگی و گاهی شامل نوآوری اجتماعی است، تصریح کرد: نوآوری اجتماعی، درگیرسازی بدنه اجتماعی برای رفع یک مسئله است که در این ارتباط، هیئت‌های عزاداری و منظومه انتخابات، نمونه‌هایی از نوآوری اجتماعی هستند.

حجت‌الاسلام قطبی نوآوری‌های فناورانه و بهره‌گیری خلاقانه از فناوری‌های نو را یکی دیگر از انواع نوآوری دانست و گفت: اینترنت به‌عنوان یک نوآوری فناورانه خود از چند لایه تشکیل شده است و هر کدام از این لایه‌ها روز به روز تخصصی‌تر می‌شوند. یک استارت‌آپ می‌تواند از دو یا هر چهار نوع فناوری استفاده کند، اگر فردی ایده مناسبی داشته و بخواهد آن را در قالب مدل کسب و کار درآورد، باید مراحل لازم را برای پیاده‌سازی مدل کسب و کار انجام دهد.

مبدأ حرکت مدل کسب و کار

وی با بیان اینکه هسته مرکزی مدل کسب و کار، ارزش پیشنهادی است، اضافه کرد: در ارزش پیشنهادی، هر فرد باید یک‌سری پرسش‌ها را پاسخ دهد. هر چه تمایل خود را به انحصار زیادتر کنید، ارزش افزوده بالاتری دارید. انحصار می‌تواند در دانش، توانایی، تیم‌سازی، فرایند و الگوریتم باشد. هر چه الگوریتم پیچیده و فنی‌تر باشد، به انحصار نزدیک‌تر می‌شوید و رقابت‌پذیری شدیدتری پیدا می‌کنید. ‏در گام دوم باید منابع لازم برای ارائه ارزش پیشنهادی را بررسی کنید. منابع علمی، انسانی، ابزار و امکانات و منابع مالی، نمونه منابع لازم برای خلق ارزش هستند.

تفکیک موارد ضروری و غیرضروری

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: ‏در گام بعدی، همکاران کلیدی مورد نیاز بررسی می‌شوند‬ که حتماً نباید از اعضای تیم ما باشند. در مرحله بعدی، فعالیت‌ها و کارهای اصلی که باید انجام شود مشخص می‌شود، مدل‌های اصلی انتخاب و محتوای اولیه تولید می‌شود. در واقع، استخوان‌بندی و پیکره کار در اینجا باید مشخص شود، هر آنچه به ذهن می‌رسد، باید روی کاغذ پیاده و سپس موارد مهم و موارد غیر ضروری مشخص شود.

وی اظهار کرد: در گام بعدی، ترمینال‌های اصلی و ابزار و تجهیزاتی که ارتباط ما را با مشتری برقرار می‌کند، بررسی می‌شود. سعی کنید در این مرحله به سمت شبکه‌های اجتماعی نروید، در نهایت پس از بررسی کانال‌های ارتباطی به بررسی و شناسایی مشتری و مخاطب‌سنجی می‌پردازید.

حجت‌الاسلام قطبی گفت: ارائه خدمات پس از فروش و حفظ ارتباط با مشتری، از جمله راه‌های کمک به نگهداری و مراجعه مجدد مشتری است. مراجعه مجدد مشتری و گرفتن خدمات، چرخه‌ای ایجاد می‌کند که حفظ این چرخه تضمین‌کننده جریان درآمد است.

وی ادامه داد: ‏در گام بعدی، ساختار هزینه‌ها بررسی می‌شود که شامل هزینه‌های منابع انسانی، تولید محتوا، تأمین مکان و امور فنی است. در نهایت، به بررسی جریان درآمد و روش تأمین منابع مالی پرداخته می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: امروزه ساده‌ترین روش‌های مرسوم کسب درآمد، فروش کالا است، در حالی که راه‌های مختلف دیگری از جمله حق عضویت، آموزش، اجاره، ارائه خدمت، برندسازی، حق امتیاز، جمع‌سپاری، تبلیغ، تأمین متقابل، نیازشناسی و نیازسنجی، سنجش افکار، تداعی خاطره، خاطره‌انگیزی و شخصیت‌سازی نیز برای کسب درآمد وجود دارد.

وی بیان کرد: ما در راه‌اندازی کسب و کار به دنبال انجام کار فرهنگی هستیم و قصد داریم منابع تأمین آن از نفت به‌دست آید و به منابع پایدار تزریق شود. در واقع، به‌دنبال منابع پایدار برای کار فرهنگی هستیم، ولی باید دقت کنیم که واژه کسب و کار به معنای تاب‌آوری و نه سودآوری است.

انتهای پیام
captcha