جهاددانشگاهی؛ پیونددهنده دانشگاه با جامعه و صنعت
کد خبر: 3987807
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی / 1

جهاددانشگاهی؛ پیونددهنده دانشگاه با جامعه و صنعت

نماینده سابق اصفهان در مجلس گفت: جهاد‌دانشگاهی نباید نقش و هدف اصلی خود را که ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه با جامعه و صنعت است، فراموش کند، ضمن اینکه باید اطلاع‌رسانی بیشتری در خصوص ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این نهاد برای مردم و مسئولان انجام شود.

جهاد دانشگاهی؛ پیونددهنده دانشگاه با جامعه و صنعت / ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی ناشناخته مانده است

حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: جهاد‌دانشگاهی زمانی پایه‌گذاری شد که دانشگاه‌ها تعطیل شده و این بحث مطرح بود که از ظرفیت این مراکز برای سازندگی و حل مشکلات کشور استفاده شود، بنابراین بسیاری از دانشجویان جذب این نهاد شدند و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها نیز جهاد‌دانشگاهی توانست به فعالیت‌های خود ادامه دهد. در واقع، هدف از تأسیس این نهاد این بود که از ظرفیت‌های دانشگاهی برای پر کردن خلأهای علمی، فنی و تحقیقاتی در کشور استفاده شود و جهاد‌دانشگاهی یک پل ارتباطی میان دانشگاه با جامعه، صنعت و بخش بهداشت و درمان باشد.

وی افزود: اگر به این هدف برگردیم، می‌بینیم هنوز نیز این ضرورت وجود دارد و جهاد‌دانشگاهی می‌تواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند، البته منظور این نیست که این نهاد صفر تا صد کارها را خودش انجام دهد، بلکه می‌تواند بخشی از کارها و پروژه‌های تحقیقاتی را به دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بسپارد تا آنها وارد فاز تولید شوند. در واقع، هدف و نقش اصلی جهاد‌دانشگاهی که همان ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه و جامعه است، نباید فراموش شود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه جهاد ‌انشگاهی در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده است، افزود: با توجه به اینکه در دوران تحصیل، تدریس و نمایندگی مجلس کم‌وبیش با فعالیت‌های جهاد‌دانشگاهی آشنا بوده و از این نهاد بازدید کرده‌ام، باید بگوییم انصافاً جهاد دانشگاهی در بسیاری از زمینه‌ها توانسته موفق باشد و فعالیت‌های آن به تأسیس یک‌سری شرکت‌های دانش‌بنیان و کارهای تولیدی و صنعتی منجر شده و در بخش‌های پزشکی و علوم انسانی نیز همین‌گونه عمل کرده است، لذا باید این نهاد را در همان مسیر خودش تقویت کرد. البته جهاد‌دانشگاهی نباید به دستگاهی اجرایی تبدیل یا جایگزین آن شود، یا اینکه کار یک کارخانه تولیدی یا مؤسسه خدماتی را انجام دهد، بلکه باید همان نقش اصلی خود را ایفا کند و وقتی کارها وارد فاز اجرایی شد، آن را به دستگاه‌های مربوطه بسپارد.

فولادگر تصریح کرد: در بسیاری از موارد، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی استفاده شده است، ولی باید به این واقعیت اشاره کرد که ظرفیت‌های این نهاد هنوز برای بعضی از اقشار مردم و حتی برخی مسئولان ناشناخته باقی مانده است و بسیار بیشتر می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. تا جایی که اطلاع دارم، توان و ظرفیت مجموعه‌های جهاد‌دانشگاهی بسیار زیاد است و بیشتر باید از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این خصوص، خود جهاد‌دانشگاهی باید اطلاع‌رسانی بیشتری درباره قابلیت‌ها و خروجی فعالیت‌های خود انجام دهد و این‌ها را به اطلاع مسئولان، نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و اقشار مختلف مردم برساند. از طرف دیگر، نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مثل وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و صمت، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مجلس و دستگاه‌های اجرایی و تخصصی باید ارتباط بیشتری با جهاد‌دانشگاهی برقرار کنند و با ظرفیت‌های این نهاد بیشتر آشنا شوند. علاوه بر این، رسانه‌های متعلق به جهاد‌دانشگاهی و برخی رسانه‌های دیگر نیز می‌توانند در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha