پاسخ به شبهات رایج در خصوص واکسن کرونا
کد خبر: 3990742
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
یک متخصص اپیدمیولوژی تشریح کرد:

پاسخ به شبهات رایج در خصوص واکسن کرونا

یک متخصص اپیدمیولوژی به سؤالات و شبهات رایج درباره واهمه از واکسن و عوارض آن، نداشتن تأثیرگذاری‌، بهترین یا بدترین نوع واکسن و غیره پاسخ داد.

پاسخ شبهات رایج در خصوص واکسن کرونا

واکسیناسیون بهترین روش مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ است، واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش رشد کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می‌شوند.

گزارش‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور حداقل به مدت یک‌سال ادامه خواهد داشت، این برنامه با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شده و به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور تسری خواهد یافت. با اینحال سؤالات و شبهات بسیاری درباره واهمه از واکسن و عوارض آن، نداشتن تأثیرگذاری‌، بهترین یا بدترین نوع واکسن و غیره وجود دارد که ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو‌‌‌ با یک متخصص اپیدمیولوژی، پاسخ برخی شبهات و پرسش‌ها را جویا شده است.

علی احمدی، متخصص اپیدمیولوژی، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کووید-۱۹ چهارمحال‌وبختیاری و عضو کمیته علمی مشورتی مبارزه با کرونا در ستاد مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه واکسن‌ها از هر نوع که در دسترس باشند دارای تأثیرگذاری هستند، اظهار کرد: واکسن‌های ساخت کشورهای مختلف و نیز دو واکسن ایرانی که تاکنون مجوز گرفته‌اند، safe و ایمن هستند چرا که مقررات سخت رگولاتوری در مورد آن‌ها اعمال شده و اگر ایمن نباشند اجازه استفاده عمومی به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که هیچ واکسنی بدون عارضه نیست و منظور از عوارض، ایجاد تب، لرز، سردرد، سرگیجه، بی‌حالی و غیره است که به عنوان واکنش طبیعی بدن محسوب می‌شود، بنابراین باید گزارش شود و با مراقبت و رعایت برخی نکات برطرف می‌شود.

این متخصص اپیدمیولوژی در استان در خصوص دوز یادآور واکسن کرونا، تصریح کرد: این نظریه در حال حاضر در حد حدس و گمان مطرح و در هیچ کشوری انجام نشده است، احتمال دارد گروه سنی خاصی از افراد واکسینه شده نیازمند دریافت دوز یادآور برای اثربخشی کامل واکسن باشند؛ پوشش واکسیناسیون در ایران تا کنون کمتر از ۱۰ درصد بوده است و تا وقتی که واکسیناسیون تکمیل نشود، مطرح ساختن دوز سوم یا دوز یادآور موضوعیت ندارد.

عضو کمیته علمی مشورتی مبارزه با کرونا در ستاد مرکزی وزارت بهداشت تأکید کرد: اکنون تمام تمرکز کار باید بر روی خاموش شدن جنبش‌ها و تفکرات ضدواکسن و واکسن‌هراسی و تسریع و رشد روند واکسیناسیون معطوف باشد؛ مردم نیز در کنار همکاری در روند واکسیناسیون، باید همچنان موازین بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند تا زنجیره انتقال قطع شود؛ هدف واکسیناسیون پیشگیری از ابتلای شدید افراد به کووید-۱۹ و کاهش مرگ و میر است.

احمدی تصریح کرد: مطرح شدن برداشت‌های اشتباه در مورد تأثیرگذاری کمتر یا بیشتر این واکسن و یا شدید بودن عوارض آن واکسن چیزی جز تبلیغات منفی نیست و نباید مورد توجه قرار داد‌، مردم باید با اطمینان خاطر بدانند که اگر هر یک از واکسن‌ها مشکل‌ساز یا بی‌تاثیر بود، هیچگاه اجازه ورود به بازار مصرف نمی‌یافت.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کووید-۱۹ بیان کرد: برداشت اشتباه دیگر که رایج شده این است که برخی افراد گمان می‌کنند افراد واکسینه شده به‌دلیل دریافت ویروس در بدنشان ناقل کرونا هستند؛ باید توضیح داد که واکسن حاوی ویروس کشته شده است و کسی که واکسن زده است هیچگاه ناقل شکل فعال ویروس نیست.

انتهای پیام
captcha