هیئت‌های چهارمحال‌وبختیاری چقدر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند؟
کد خبر: 3991361
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان پاسخ داد؛

هیئت‌های چهارمحال‌وبختیاری چقدر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئت‌های عزاداری حسینی در استان را تشریح کرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، ۲۶ مردادماه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه استانی جهانبین با تشریح وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئت‌های عزاداری حسینی استان، اظهار کرد: تعداد مراکز و نقاطی که در ایام محرم برگزارکننده محافل عزای حسینی هستند در سامانه بیرق به ثبت رسیده‌اند که در استان، ۴۵۰ نقطه نسبت به برپایی هیئت‌های عزاداری اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، قبل از محرم شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان استان جلسات آموزشی و توجیهی را تحت عنوان ستاد شئون مذهبی تشکیل دادند که در مجموع ۱۳ جلسه در شهرستان‌های ده‌گانه برگزار و شیوه‌نامه‌های ابلاغی برای این افراد توجیه و تبیین شد.

طاهری با تصریح اینکه از دو روز قبل تغییراتی در دستورالعمل بهداشتی ابلاغی به هیئات مذهبی از سوی ستاد کرونا ایجاد شده است، افزود: الزام برگزاری محافل عزاداری در فضای باز برخی هیئت‌های عزاداری را دچار مشکل کرد اما تا کنون پنج هیئت بزرگ این جابجایی به فضای باز را محقق کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه همه ما موظف به انجام وظایف خود با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و در سایه عقلانیت هستیم، بیان کرد: رهبری جدی گرفتن کرونا و سلامت مردم را اولویت اول کشور می‌دانند، لذا از همه مردم خواهش می‌کنیم که موازین بهداشتی را در مراجعه به هیئت‌های عزاداری رعایت کنند.

رعایت ۷۵ درصدی شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی در هیئات استان

طاهری با یادآوری فعالیت هیئت‌های مذهبی در ۴۵۰ نقطه استان، توضیح داد: از ابتدای محرم تاکنون، ۳۳۶ مورد بازرسی توسط ۹ گروه بازرسی و نظارت بر عملکرد هیئات انجام شده و رصد ما حاکی از آن است که ۷۵ درصد هیئت‌های عزاداری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی در خصوص روند ارزیابی عملکرد هیئات عزاداری، گفت: در این ارزیابی‌ها پنج شاخص اصلی تعیین شده از سوی ستاد ملی کرونا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برگزاری در فضای باز، فاصله‌گذاری اجتماعی، توزیع ماسک، مدت زمان برگزاری محفل عزا تا سقف دو ساعت و شیوه توزیع نذورات با مراجعه گروه‌های بازرسی به هیئات رصد و ارزیابی می‌شوند.

طاهری بیشترین آمار تخلف را مربوط به حواشی هیئت‌ها دانست و بیان کرد: گاه حواشی هیئت‌ها از کنترل مدیر هیئت خارج می‌شود و ازدحام‌هایی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعضا برای تماشای هیئت تشکیل می‌شود، لذا از مردم می‌خواهیم از ایجاد ازدحام در حواشی هیئات خودداری کنند.

وی با ذکر اینکه در طی ۳۳۶ بازرسی انجام شده ۵۳ مورد تذکر شفاهی به هیئات ابلاغ شده است، ادامه داد: دو مورد از موارد تذکر داده شده مجددا مرتکب تخلفاتی شدند که با تذکر کتبی گروه بازرسی و نظارت بر هیئات مواجه شدند و در صورتی که باز هم مرتکب قانون‌شکنی شوند، به مراجع قضایی معرفی و مجوز فعالیت آنان باطل خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه حدود ۲۵ درصد هیئات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: وظیفه هیئت تذکر به نقض‌کنندگان قوانین بهداشتی است اما مدیر هیئت مسئول برخورد با مردم نیست و مقوله تذکر جدی و برخورد بر عهده گروه‌های بازرسی و ماموران انتظامات و بهداشت است که موارد نقض قانون را تذکر می‌دهند.

طاهری با اشاره به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی و احتمال ازدحام بیشتر در هیئت‌ها، بیان کرد: از مردم می‌خواهیم ضمن توجه به رعایت موازین بهداشتی در هیئت‌ها، از مسافرت و جابجایی به شهرها و روستاهای خارج از محل سکونت خود پرهیز کنند و حتی‌الامکان در محل سکونت و منازل خود به عزاداری بپردازند.

وی در خصوص برگزاری نماز ظهر عاشورا در مرکز استان، تصریح کرد: برپایی نماز جماعت در فضای باز و با یک سوم ظرفیت مکان برگزاری مجاز است و در حال رایزنی‌هایی هستیم که نماز ظهر عاشورا در ورزشگاه تختی یا محوطه مصلای شهرکرد برگزار شود.

انتهای پیام
captcha