حکیمی؛ مدافع حقوق محرومان و ‌بی‌پناهان
کد خبر: 3992455
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

حکیمی؛ مدافع حقوق محرومان و ‌بی‌پناهان

مرحوم علامه محمدرضا حکیمی از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا پیام کسانی‌ که در جامعه، پناه و مدافعی ندارند را به گوش قدرتمندان و ثروتمندان برسانند و در واقع همه خردمندان و اندیشمندان را برای دفاع از ستم‌دیدگان بسیج کنند.

به گزارش ایکنا، مسلم نادعلی‌زاده، پژوهشگر و استاد دانشگاه، با بیان نکاتی درباره مرحوم علامه محمدرضا حکیمی پرداخت و اظهار کرد: علامه حکیمی استاد مدافع راستین تعقل و اندیشه آزاد بودند؛ اندیشه‌ای فارغ از قید و بندهای تعصب و فرقه‌گرایی و تفلسف، اعتقاد داشتند که فلسفه ورزش ذهن است و تعقل با تفلسف یکی نیست آنهایی که می‌پندارند تفلسف معادل تعقل است اشتباه می‌کنند بلکه تفلسف نوعی تعقل است و ما باید قادر باشیم آزادانه بیندیشیم و عقلمان را در فضای اندیشیدن  پرواز دهیم و آن را با قید و بندهایی همانند اندیشه‌های فلسفی محدود نکنیم.
 
دیدگاه استاد حکیمی درباره فلسفه
 
وی افزود: ایشان به همه فلاسفه احترام می‌گذاشتند و خودشان سال‌ها فلسفه را تحصیل و تدریس کرده بودند ولی معتقد بودند که توقف در فلسفه ضد اندیشه است و ما باید قادر باشیم که آزادانه بیندیشیم و مقهور اندیشه‌های فلاسفه نشویم تا خودمان به حقیقت دست پیدا کنیم.
 
نادعلی‌زاده اظهار کرد: مهمترین اثر استاد حکیمی مجموعه حدیثی «الحیات» است که در دوازده جلد نگاشته شده است و گزیده‌ای عالمانه از آیات و روایات با دسته‌بندی منظم و در واقع یک دوره اسلام شناسی است. اگر کسی بخواهد تعالیم اسلامی را یک دور مرور کند باید این کتاب را که عصاره معارف اسلامی است مطالعه کند و بنده مطالعه این کتاب ارزنده و بی‌نظیر را به همه طالبان حقیقت توصیه می‌کنم.
 
دفاع از محرومان
 
وی یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های استاد محمدرضا حکیمی، دفاع از انسان محروم و بی‌پناه بود. سال‌ها پیش وقتی قرار بود در جشنواره فارابی از ایشان به پاس پنجاه سال خدمت به علوم انسانی تجلیل کنند پیامی دادند و در آن پیام نوشتند در جامعه‌ای که از دو مفهوم انسان و انسانیت، یکی در کوچه‌ها سرگردان است و دیگری در کتاب‌ها، برگزاری چنین جشنواره‌‌هایی و تجلیل از اشخاصی چون من در اولویت نیست. 
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: ایشان از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا پیام کسانی‌که در جامعه، پناه و مدافعی ندارند را به گوش قدرتمندان و ثروتمندان برسانند و در واقع همه خردمندان و اندیشمندان را برای دفاع از ستم‌دیدگان بسیج کنند تا ظلم و ستم و محرومیت از جامعه رخت بربندد و همه در دفاع و آسایش زندگی کنند و همواره دردمند طبقات ضعیف بودند.
 
تأکید بر مبارزه با طاغوت اقتصادی
 
نادعلی‌زاده تأکید کرد: استاد حکیمی با اینکه از مؤثرترین شخصیت‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی بودند اما بعد از انقلاب، نه منصبی را پذیرفتند و نه بودجه‌ای دریافت کردند و نه حاضر شدند آنچه که به نام اسلام اتفاق می‌افتد و مغایر اندیشه‌های دینی و تعالیم اسلامی است را تأیید کنند. ایشان همواره در جبهه مردم و مدافع حقوق آنان بودند و هیچگاه حاضر نشدند به خاطر توجیه برخی اتفاقات و رویدادها حقایق دینی را زیر پا بگذارند و مغایر با اندیشه‌های اسلامی و باورهای دینی خودشان رفتار کنند.
 
وی در پایان گفت: مرحوم علامه حکیمی معتقد بودند هیچگاه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و ما باید در انقلاب اسلامی، همزمان با طاغوت‌های سیاسی با طاغوت‌های اقتصادی و فرهنگی هم می‌جنگیدیم ولی متأسفانه طاغوت اقتصادی پابرجا ماند و در نهایت این طاغوت منجر به طاغوت سیاسی هم خواهد شد، چون سرمایه‌داران برای بقای خودشان کاری می‌کنند که نظام سیاسی را هم در دست بگیرند و متأسفانه پیش‌بینی‌های استاد به تحقق پیوست و دیدیم آنچه که در جامعه به وقوع پیوست. ایشان کتابی با عنوان «قصد و عدم وقوع» دارند و در آن کتاب آنچه قرار نبود اتفاق بیفتد و اتفاق افتاد و آنچه قرار بود اتفاق بیفتد و اتفاق نیفتاد را توضیح می‌دهند. 
 
 
انتهای پیام
captcha